بهترین روش برای ختنه نوزاد کدام است ؟ برش ، حلقه یا لیزر ؟

بهترین روش ختنه,روشهای ختنه کردن

 پسرتان تازه متولد شده و زمان آن فرا رسیده تا او را ختنه کنید؟آیا نگران این هستید که کدام روش را برای ختنه کردن انتخاب کنید تا نوزادتان درد کمتری بکشد؟ اگر به دنبال جواب این پرسش‌ها هستید، گفتگوی ما با دکتر علی‌اصغر متقی، متخصص کودکان و نوزادان را درباره انواع روش‌های ختنه بخوانید.
دکتر علی‌اصغر متقی درباره روش ختنه سنتی توضیح می‌دهد:« همان‌طور که می‌دانید ختنه به بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن گفته می‌شود. در روش جراحی با قیچی پوست دورتادور قسمت کلاهک آلت تناسلی بریده و بخیه می‌شود. پس از بریدن پوست این ناحیه، خونریزی شروع می‌شود و تا با دستگاه آن را نسوزانند و یا این قسمت را بخیه نکنند خون آن بند نمی‌آید. این روش به روش سنتی معروف است و بیشترین اشکالی که به آن وارد است، خونریزی و بخیه آلت تناسلی است و مدتی طول می‌کشد تا زخم آن خوب شود.»

در روش حلقه، حلقه‌ای تنگ به دور آلت تناسلی نوزاد می‌اندازند و دور آن را خوب با نخ می‌بندند تا خون به قسمت بالایی نرسد تا آن قسمت خود به خود خشک شود و بیفتد. به همین دلیل دکتر متقی درباره اشکال این روش می‌گوید:« اشکال این روش این است که گاهی ممکن است نخ دور حلقه خوب بسته نشده باشد و یا پوست کلاهک این قسمت به خوبی جدا نشود. همچنین ممکن است آلت تناسلی دچار عفونت و التهاب شود.»
اما اخیرا دستگاه جدیدی برای ختنه نوزادان وارد کشور شده که تا قبل از این مورد استفاده نبوده است و می‌توان گفت مدرن‌ترین روش برای ختنه است. این متخصص کودکان ونوزادان می‌گوید:« ما اسم این دستگاه را کلیپس نقره‌ای گذاشته‌ایم! در ختنه کردن با این دستگاه، پوست دور کلاهک آلت تناسلی با دستگاه برداشته شده و بدون اینکه نیاز به حلقه‌و یا بخیه‌ای برای ختنه باشد، پانسمان کوچکی انجام می‌شود. از مزیت‌های این دستگاه برش بدون خونریزی و بدون بخیه پوست مجرای آلت تناسلی است.»
همچنین ختنه کردن با دستگاه لیزر نیز یکی از روش‌هایی است که نسبت به روش‌های گفته شده کمتر انجام می‌شود. در این روش، بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را با لیزر می‌سوزانند.
دکتر متقی معتقد است معمولا عمل ختنه عارضه‌ای به دنبال ندارد و می‌گوید:« اولین عارضه پس از باز شدن رگ‌های خونی در ختنه کردن، خونریزی زیاد و احتمال ایجاد عفونت است. اما ابتلا به عفونت و یا خونریزی شدید در مواردی انگشت‌شمار دیده شده است و عمل ختنه معولا عوارضی ندارد
پدر و مادران باید بدانند که نمی‌توان به طور مشخص یکی از این روش‌ها را بهتر از بقیه دانست چون هر متخصصی در یک کدام از این روش‌ها مهارت دارد و بسیار خوب آن روش را انجام می‌دهد. بنابر‌این دکتر متقی توصیه می‌کند:« تصمیم به استفاده از یکی از این روش‌ها بر عهده پدر و مادر است. اما حتی ما هم که با دستگاه کلیپس نقره‌ای کار می‌کنیم، برای ختنه بچه‌هایی که دچار چاقی و عارضه میکرو پنیس هستند دچار مشکل هستیم. چون آلت تناسلی این کودکان معمولا بسیار کوتاه است و در زیر لایه‌‌هایی از چربی فرو رفته و همین کار را برای ختنه آنان دشوار می‌کند.»

 

منبع:ninisite.com