متخصصان به مادرانی که گروه خونی منفی دارند و گروه خونی جنین‌شان مثبت است توصیه میکنند که آمپول روگام بزنند. اما بسیاری از این مادران دلیل تزریق این آمپول و کاربرد آن را نمی‌دانند. بنابر‌‌این ما برای آشنایی خانم‌های باردار با کاربرد این آمپول در بارداری‌شان، از دکتر مینا اکرمی، متخصص جراحی زنان و زایمان و نازایی، درباره آمپول روگام و تأثیر آن بر برن مادر پرسیدیم.
دکتر اکرمی، درباره شرایط تزریق آمپول روگام توضیح می‌دهد:« آمپول روگام برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و تنها برای خانم‌های بارداری کاربرد دارد که گروه خونی‌آنها منفی و گروه خونی همسر‌شان مثبت باشد و گروه خونی جنین نیز مثبت تشخیص داده شود. وقتی جنین داخل شکم مادر قرار دارد و بین این دو ارتباط خونی برقرار است پادتن‌های مثبت نوزاد وارد بدن مادر می‌شوند و بدن مادر به این پادتن‌ها واکنش نشان می‌دهد.»

آمپول روگام برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود

این متخصص زنان و زایمان می‌گوید:« واکنش پادتن‌ها در حاملگی اول رخ نمی‌دهد چون انتقال خون بین مادر و جنین در اواخر بارداری بیشتر است. اما واکنش به پادتن‌های مثبت جنین، در حافظه پادتن‌های مادر می‌ماند و در بارداری دوم پادتن‌های منفی بدن مادر با حمله به سلول‌های هموگلوبین جنین آنها را از بین می‌برند که جنین بر اثر آن دچار آنمی یا کم‌خونی شدید می‌شود.»
به یاد ماندن واکنش‌ها در حافظه پادتن‌ها مانند این است اگر شما دچار آبله‌مرغان شده و درمان شوید، واکنش‌هایی که پادتن‌های سیستم ایمنی بدن شما به این بیماری نشان داده‌اند در حافظه آنها می‌ماند. بنابر‌این آنها می‌دانند که بار دیگر چطور باید آن بیماری را از بین ببرند و شما دیگر به آبله‌مرغان مبتلا نمی‌شوید.
دکتر اکرمی به مادران بارداری که در این شرایط قرار دارند توصیه می‌کند:« این مادران باید آمپول روگام تزریق کنند تا از وقوع واکنش بین پادتن‌های خود و جنین‌شان جلوگیری کنند. جالب است بدانید آمپول روگام از پادتن‌های مادری که حساس شده تهیه می‌شود. در صورتی که مادرانی با این شرایط برای زدن آمپول روگام مراجعه نکنند، جنین‌شان سقط می‌شود و یا بسته به شدت حساسیت پادتن‌های بدن مادر، جنین دچار آنمی شدید، ورم شدید کبد و پوست و بزرگ شدن قلب می‌شود و پس از تولد جان خود را از دست می‌دهد.»
معمولا همین که بدانند گروه خونی مادر منفی و گروه خونی پدر مثبت است، آمپول روگام را به مادر تزریق می‌کنند. بر همین اساس دکتر اکرمی می‌گوید:« مادر باردار با گروه خونی منفی باید در28 هفتگی آمپول روگام تزریق کند. پس از به دنیا آمدن نوزاد، اگر گروه خونی او منفی باشد تزریق مجدد آمپول روگام لازم نیست اما در صورت مثبت بودن گروه خونی جنین، مادر باید 72 ساعت پس از هر نوع زایمان و سقط، آمپول روگام تزریق کند.»

 

منبع : نی نی سایت