علم یوفولوژی امروزه در تمام دنیا علمی بسیار بحث برانگیز و مرموز محسوب میشود. یوفولوژی علمی است که به مطالعه اشیای ناشناس پرنده که گاهی توسط شاهدان عینی در سراسر دنیا رویت میشود میپردازد و معمولا برخی گزارشات یوفولوژیست ها در مورد تحقیقاتشان توسط دولت ها محرمانه باقی میماند. در این بین افرادی نیز هستند که دست به انتشار تحقیقات سری و مرموز خود میزنند و و مردم را از پشت پرده ماجرا آگاه میکنند.

یوفو (UFO) در اصل به معنای شی پرنده ناشناس است ولی در زبان عامیانه به معنی بشقاب پرنده شناخته شده است. بسیاری از مردم جهان معتقدند که اشیای پرنده ناشناسی که گهگاه در آسمان ظاهر میشوند مسافرانی از فضا هستند که به کره کوچک ما آمده و از آن بازدید میکنند و افرادی نیز این اشیا را به پروژه های سری هواوفضای دولت های جهان مربوط میدانند.

در این بین نظریات گوناگونی مانند فضا نوردان باستانی وجود دارد که ثابت میکنند موجودات فرازمینی از میلیون ها سال قبل در کنار انسان ها حضور دارند و گاهی به مدت کمی در کنار ما نیز زندگی کرده اند. اریک فون دانیکن یکی از یوفولوژیست های مشهور و نویسنده کتاب “ارابه خدایان” در مورد بسیاری از مشاهداتی که انسان در طول تاریخ تجربه کرده و نظریه فضا نوردان باستانی مطالبی را به خوبی در کتاب هایش بیان میکند و حتی گاهی بخاطر مطالب و عقایدش از سوی عده ای مورد آزار قرار گرفته است.

وانستون فریدمن یکی دیگر از مشهور ترین یوفولوژیست های جهان است که شروع به تحقیق و افشای حقایق در مورد حادثه رازول و سقوط بشقاب پرنده در رازول آمریکا نمود و در طی پیگیری های خود و پافشاری های زیاد توانسته بود با افرادی که این بشقاب پرنده و موجودات داخل آن را دیده بودند از نزدیک مصاحباتی داشته باشد و اطلاعات و جزئیات مصاحباتش را در اختیار عموم مرد بگذارد. یکی دیگر از افراد جنجال بر انگیز در مورد یوفو ها باب لازار است او کارمند سابق منطقه ۵۱ در ایالات متحده آمریکا بود که ادعا میکرد در طی فعالیت های خود در آن پایگاه از نزدیک با موجودات فرازمینی برخورد داشته و شروع به افشای اسناد و مدارک موجود در این رابطه نمود و در طی این اقدامات با تهدید های شدید نیرو های امنیتی ایالات متحده مواجه شد.

علم یوفولوژی در ایران

علم یوفولوژی و مطالب مربوط به یوفوها در ایران هنوز مانند سایر کشور های پیشرفته به خوبی شناخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته است. هر چند گاهی علاقه به بحث بشقاب پرنده ها و موجودات فرازمینی در بین مردم و جوانان به خوبی دیده میشود ولی هیچگاه مطالب کافی در این رابطه در ایران ارائه نشده است حتی کتاب های بسیار کمی در این رابطه در ایران نوشته و یا ترجمه شده است.

از مشهور ترین کتاب هایی که مورد بشقاب پرنده ها در ایران که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده است میتوان به “اسرار فضانوردان باستانی” نوشته محسن ایمانیان و کتاب “مخفیگاه فوق سری بشقاب پرنده ها،منطقه ۵۱” نوشته شاهین لطفی اشاره کرد و شاید تنها کتاب هایی با موضوع بشقاب پرنده ها باشند که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده اند و به طور عجیبی هیچ اطلاعات خاصی در مورد نویسندگان این کتاب ها در دست نیست. به علاوه این کتاب ها میتوان به چند کتاب خارجی نیز مانند اسرار بشقاب پرنده ها به ترجمه داریوش ادیب و ارابه خدایان به نویسندگی اریک فون دانیکن و ترجمه دکتر محمد علی نجفی نیز اشاره کرد.

کتاب مخفیگاه فوق سری بشقاب پرنده ها - نوشته شاهین لطفی

 

گاهی نیز دیده میشود کارگردانان یا فیلمنامه نویسان ایرانی در قسمتی از فیلم های خود از موضوعات بشقاب پرنده و موجودات فضایی الهام میگیرند و گاها فیلم هایی بر این اساس تولید و پخش میشود که مردم را به فکر فرو میبرد که ایا به راستی موجودات فرازمینی وجود دارند یا یک شوخی بزرگ بیش نیست؟
به هر حال در تمام دنیا هستند کسانی که روزی پرده از راز این معمای بزرگ بردارند و انسان بداند که در این جهان بی انتها تنها نیست.

این مطلب توسط جناب آقای شهرام مهدوی برای عصرعلم ارسال شده است.

منبع : عصر علم

http://www.asreelm.com/

یوفو (UFO) یا به عبارت صحیحتر “یو اف اُ” به هر جسم پرواز کننده ی ناشناس گفته میشود. چیزی که در تصور عمومی به عنوان بشقاب پرنده تعریف میشود و در بسیاری از فیلمهای علمی-تخیلی و برخی از کلیپهای ویدئویی مشاهده شده اند. ولی آیا واقعا بشقاب پرنده وجود دارد؟ یا آنچه را که دیده یا شنیده اید تنها یک هواپیما با شکل ناشناس است؟ آیا موجودات فضایی چنین سفینه هایی را به سمت زمین فرستاده اند؟ یا اینکه UFO ها نیز ساخته ی دست بشر میباشند؟ آیا تاکنون در هیچ نقطه از زمین بشقاب پرنده ای شکار شده است؟

برای پاسخ دادن به این سوالات به سایت رسمی سازمان هوا و فضای ایالات متحده (ناسا _ NASA) مراجعه کردیم و متن زیر مستقیما از این سایت اخذ شده است.

درباره یوفوها (UFO)

اصطلاحی در میان مهندسین با عنوان “نسبت سیگنال به نویز” وجود دارد که عبارت است از میزان سختی دریافت سیگنال واقعی (صداهای عبوری از خطوط تلفن) و دریافت آنها در میان تمام صداهای اضافی و مزاحم که همان نویز می باشد. در خصوص یوفوها نسبت سیگنال به نویز بسیار ژرف و دست نیافتنی است و از همینرو قابل شنیدن نیست.

بشقاب پرنده - UFO

البته موضوعیت کلی ماجرا با تلاش انسان برای سفر به فضا بی ارتباط است. اگر بشر در پی ساخت بشقاب پرنده و یا سفینه فضایی باشد پس باید وسیله ی مورد نیاز خودش را بسازد و مهم نیست که این وسیله قبلا توسط سایرین ساخته شده باشد یا نه.

اینکه گفته میشود ممکن است با مطالعه بر روی داستانهای مربوط به بشقاب پرنده ها، موجودات فضایی و یوفوها چیزهایی یاد بگیریم درست نیست. اول اینکه مشکل “نسبت سیگنال به نویز” حل نشده است و حتی اگر داستانهای گفته شده صحت داشته باشند تنها در حد موضوعات علمی-تخیلی کاربرد دارند. موضوعات علمی-تخیلی از این جهت مفید هستند که میتوانند تصویری ذهنی از مساله ی پیشرو برای شما رسم کنند تا سرنخی برای آغاز در اختیار داشته باشید. حتی اگر یوفوها واقعا حقیقت داشته باشند، که در پاره ای از ابهام است، و فیلمهایی از آنها در اختیار داشته باشیم بازهم کمک چندانی نخواهد بود.

برای مثال، اگر فردی که در قرون گذشته زندگی میکرده است فیلمی از یک بوئینگ ۷۴۷ در حال پرواز مشاهده کند، نمیتواند از روی آن به نحوه ی ساخت موتور جت، نوع سوخت بکار رفته و مواد لازم برای ساختن آن پی ببرد. مشاهده ی شکل ظاهری (مثلا بالها) تنها در حد یک سرنخ هستند و نه بیشتر! برای عملی کردن آن باید دانش ساخت نسل جدید وسایل نقلیه در اختیار بشر قرار بگیرد و برای این منظور بشر تنها متکی به دانش خودش است و این محدودیتی است که همیشه با آن مواجه هستیم.

ناسا برای یافتن یوفوها (UFO) چه اقداماتی انجام میدهد؟

به طور مشخص هیچکدام از ارگانهای دولتی و فعال در ایالات متحده نقش و مسئولیتی در خصوص یافتن موجودات فضایی، زندگی در سیارات دیگر و حتی یافتن موجودات ناشناخته (UFO) ندارند. گرچه نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) و ناسا (NASA) به صورت دوره ای و متناوب و البته مستقل و غیروابسته امکان حیات در سایر سیارات را بررسی میکنند؛ با این وجود تاکنون شواهدی دال بر وجود حیات نباتی، وجود موجودات فضایی و یوفوهای وابسته به موجودات فضایی و بشقاب پرنده ها بدست نیامده است.

در پروژه ی کتاب آبی (Blue Book) طی سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۹، نیروی هوایی ایالات متحده، اجسام ناشناسی را در هوا شناسایی کرد و سپس در سال ۱۹۷۷ ناسا درخواست خود را جهت بررسی مجدد وجود یوفوها ارائه داد. پس از مطالعه ی تمام حقایق و اطلاعات بدست آمده، تیم انجام دهنده ی پروژه به این نتیجه رسیدند که اطلاعات جدید و مفیدی با ادامه دادن پروژه کسب نخواهد شد و بنابراین پروژه مختومه اعلام شد. طی این پروژه که در ایالت اوهایو انجام گرفت، از مجموع ۱۲،۶۱۸ گزارش ارسالی، ۷۰۱ گزارش ناشناخته باقی ماندند.

همچنین طی چندین ماموریت فضایی، فضانوردان ناسا پدیده ای را گزارش کردند که در آن زمان قابل شرح نبود، با اینحال، ناسا از هر جنبه این مسائل را بررسی کرد و چیز غیرطبیعی در آن پیدا نکرد.

دلیل بسته شدن پروژه و خاتمه یافتن جستجوی یوفوها، ارزیابی گزارش ارسالی از دانشگاه کولورادو با عنوان “مطالعه علمی اشیا پروازی ناشناخته” بود. نتایج تجربیات و تحقیقات انجام شده از سال ۱۹۴۸ به صورت خلاصه اینگونه است:

  1. هیچ یوفو (UFO) ای توسط نیروی هوایی ایالات متحده که خطری برای امنیت ما باشد گزارش یا مشاهده نشده است.
  2. شواهدی دال بر مشاهده و یا وجود تکنولوژیهای ناشناخته و توسعه یافته بر اساس دانش علمی یافت نشده است.
  3. هیچ شواهدی مبنی بر وجود وسایل نقلیه ی فرازمینی ناشناس وجود ندارد.

پس از بسته شدن پروژه ی Blue Book تا بحال اتفاقی رخ نداده است که منجر به باز شدن مجدد این پروژه توسط USAF یا NASA شود و بعید به نظر میرسد که در آینده نیز این اتفاق رخ دهد.

منبع: سایت رسمی ناسا (NASA.GOV)

برگردان به فارسی: عصرعلم.کام

آیا موجودات فضایی وجود دارند؟ این سوالی است که سالها بی پاسخ مانده و ذهن بشر را به خودش مشغول کرده است. بسیاری از افراد به وجود آنها اعتقاد دارند و نظریه های خود را با دلایل مختلف مطرح می کنند. از طرفی وارد شدن موجودات فضایی (آدم فضایی) به زمین و دوست شدن آنها با انسان و یا نابود کردن نوع بشر، موضوع بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی همانند “آواتار” است و بعد از تماشای این فیلم ها دوباره به سوال نخست برمیگردیم، آیا آدم فضایی واقعا وجود دارند؟!

از فیلم که بگذریم، شواهد علمی دال بر وجود موجودات فضایی وجود دارند و ممکن است در آینده پاسخ قطعی این سوال مشخص شود. در این مطلب دلایل مطرح شده برای وجود موجودات فضایی را بیان میکنیم.

۵ دلیل قانع کننده برای تایید موجودات فضایی

تعداد زیاد ستارگان و سیارات

با وجود ستاره ها و سیاره های بسیار زیادی که وجود دارند، زندگی موجودات دیگر در فضا به غیر از انسان محتمل به نظر میرسد، گرچه نمی توان به طور ۱۰۰% و قاطع این مساله را بیان کرد ولی مطالعات نجومی نشان دهنده این می باشد که نزدیک ۵۰% یعنی نیمی از سیارات موجود در کل عالم هستی، سیاراتی هستند که قابلیت زندگی و رشد گیاهان را دارا هستند. بنابر تخمین دانشمندان تنها در کهکشان راه شیری تریلیونها سیاره وجود دارد و غیرمنطقی نیست که انتظار داشته باشیم یکی از این سیارات هم مانند زمین دارای حیات باشد.

آب و مایعات

آب در سایر سیارات به غیر از زمین هم وجود دارد، همانطور که همه میدانند، این مایع برای زندگی بسیار حیاتی و مهم است. شواهد نشان دهنده ی وجود آب در سطح مریخ بدست آمده است و همچنین یوروپ (یکی از قمرهای سیاره مشتری) دارای اقیانوسی از مایعات است. همینطور در ونوس (زهره) ، تایتان و انکلاجوس (از اقمار زحل) و چند قمر دیگر آب مشاهده شده است.

آیا موجودات فضایی واقعا وجود دارند ؟

سرعت توسعه حیات

زندگی در سطح زمین به سرعت توسعه پیدا کرد، سن زمین به طور تخمینی در حدود ۴.۵ بیلیون سال بیان شده است. با توجه به شواهد موجود از زندگیهای پیشین و اولیه، از حدود ۳.۴ بیلیون سال پیش حیات در استرالیای امروزی در قالب زندگی باکتریایی آغاز شده است که از آنها با نام استروماتولیت یاد میکنند. دانشمندان اعتقاد دارند که باکتری ها از نظر بیولوژیکی و زیست شناختی ساختار پیچیده ای دارند و همین باعث ایجاد نظریه ای شده است که حیات حتی قبل از این باکتری ها در سطح کره ی زمین وجود داشته که منجر به وجود این باکتریها گردیده است.

شرایط محیطی

حیات در شرایط طاقت فرسا نیز وجود دارد، هرکجا که قدم بگذارید حتی در اعماق زمین (مهم نیست چقدر عمیق و تاریک باشد) آثاری از حیات مشاهده شده است. حیات میتواند در هر شرایطی وجود داشته باشد و این دلیلی است برای اینکه امیدوار باشیم تا موجودات دیگری در جای دیگری از این جهان بی انتها وجود دارند و زندگی میکنند. گفته شده است مریخ شرایط آب و هوایی بسیار نامساعدی برای زندگی دارد ولی میکروبهایی در سطح زمین وجود دارند که به سادگی میتوانند با شرایط مریخ سازگار شوند و در آن شرایط زنده مانده و تولید مثل کنند.

پیام های دریافت شده

پیام های دریافت شده از منابع ناشناس، سالهاست که دانشمندان را به خود مشغول ساخته است. به همین منظور و در پی یافتن پاسخ این سوال رادیو تلسکوپ های بسیار بزرگی ساخته شده اند تا پیامها و سیگنالهای ناشناخته را دریافت کنند. این احتمال وجود دارد که توسط سایر موجودات برای برقراری ارتباط با بشر پیامهایی ارسال شده باشند. از معروفترین این سیگنالها در ۱۵ آگوست سال ۱۹۷۷ در دانشگاه اوهایو امریکا ثبت شده است. این سیگنال هرگز شرح داده نشد ولی زمانی که ثبت شد، دانشمندان را به قدری شگفت زده کرد که در تمام دستنوشته های موجود عبارت “WoW” (به معنی تعجب خیلی زیاد) قابل مشاهده است!!

نگاهی به این دلایل و نظریه های موجود، احتمال وجود موجودات فضایی را بیشتر میکند. در این موارد، همیشه افراد شکاک و یا برخی اعتقادات مذهبی تحت هر شرایط این دلایل را رد می کنند ولی چیزی که وجود دارد شواهدی است که روز به روز روشنتر میشوند و به نظر میرسد خیلی زود، در آینده ای نزدیک این سوال را که آیا موجودات فضایی وجود دارند؟ با اطمینان پاسخ دهیم.