آیفون 6S بخر سامسونگ گلکسی S6 جایزه ببر | قیمت 265 هزار تومان

آیفون 6S ؛ یکی بخر، دو تا ببر!

حتما برای‌تان پیش آمده که در انتهای یک روز سخت (لزوما نیازی نیست، خیلی هم سخت باشد)، خسته و بی‌رمق، جلوی تلویزیون لم داده باشید و بی‌هدف کانال‌های پرتعدادش را بالا و پایین کنید. خوش‌بختانه با افزایش نجومی تعداد کانال‌ها، چه از نوع درون مرزی‌شان و چه برون‌مرزی، کیفیت برنامه‌ها آن‌قدر پایین آمده که توقف روی یک کانال، برای بیش از 5 ثانیه ممکن نیست. اما احتمالا در این کندوکاو بیهوده در میان کانال‌ها، چشم‌تان به تبلیغات عجیب و غریب تلویزیونی هم خورده که دیدن بعضی‌‌شان حتی برای چند ثانیه هم شده، لبخند روی لب می‌نشاند؛ همان‌هایی که تضمین می‌کنند با مصرف دوره‌ای شش‌تا کپسول، قدتان 10 سانتی‌متر بلندتر شود؛ یا با چسباندن چسب‌های درمانی به شکم‌تان که از هزار و یک موسسه‌ی فرنگی تاییدنامه دارند، در عرض یک هفته 20 کیلو لاغرتر شوید.

حتما پیش خودتان می‌پرسید چرا سراغ این نوع خاص از تبلیغات رفته‌ایم؟ بیایید برای این جنس از تبلیغات یک اسم شاخص انتخاب کنیم: مثلا «دروغ‌های بزرگ». دروغ‌های بزرگ هرچه نداشته باشند، یک خاصیت طلایی دارند و آن هم این است که باور کردن‌شان برای عموم مردم مثل آب خوردن است. حتما از قدیمی‌ترها شنیده‌اید که دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد، باور کردن‌‌اش هم برای توده‌ی مردم راحت‌تر است. می‌گویند این جمله را همان آقای دیکتاتوری گفته که در اوایل سال 1940 میلادی، نیمی از دنیا را درگیر جنگی خانمان‌سوز کرد.

با کمی دقت متوجه می‌شوید این دروغ‌ها، درست ضعف‌هایی را نشانه گرفته‌اند که برطرف کردن‌شان در دنیای امروزی ابدا کار ساده‌ای نیست و حتی برای رفع‌شان هیچ راه علمی و درست و درمانی، پیدا نشده‌ است. مشکلاتی مثل قد کوتاه یا بلند، وزن کم یا زیاد و حتی مشکلات خیلی شخصی‌تری که مدت‌هاست پزشکان و دانشمندان دنیا دنبال راهی برای درمان‌شان می‌گردند، اما به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌اند. روان‌شناسی این جنس از تبلیغات، جنسی که نگفته واضح است با تن دادن به آن‌ها هیچ چیزی نصیب مشتری نمی‌شود، ساده‌تر از آنی است که تصورش را می‌کنید. آن‌هایی که محصولات قلابی‌شان را با این تبلیغات می‌فروشند، پیش خودشان فکر کرده‌اند قرص، شربت، چسب درمانی یا هر چیز دیگری که می‌خواهیم بسازیم، بهتر است ضعف‌هایی را نشانه بروند که مدت‌هاست برای خریداران‌ تبدیل به معضل شده‌اند. مشکلات و معضل‌های قدیمی هم آدم‌ها را کلافه می‌کنند و به این ترتیب آن‌ها را مجبور می‌کنند هر راه‌کاری، هرچند دم دستی و غیرقابل اعتماد را برای رفع‌شان امتحان کنند.

همه‌ی این‌ها را گفتیم تا به جنس جدیدتری از این دروغ‌های تبلیغاتی برسیم. دروغ‌های مد روز، دیگر قرص افزایش قد، چسب لاغری یا دستگاه کوچک‌کننده‌ی بینی را پیشنهاد نمی‌‌کنند؛ بلکه جدیدترین گجت‌ها و وسایل تکنولوژیک را با کم‌ترین قیمت پیش‌روی‌ مشتریان ساده‌اندیش قرار می‌دهند؛ قیمت‌هایی که آن‌قدر پرت هستند که خریدار را مستقیم از آن سوی بام به پایین پرت می‌کنند. همین اواخر به چشم خودم تبلیغی را  دیدم که یک دستگاه آیفون 6S را به‌همراه یک سامسونگ گلکسی S6 به قیمت 265 هزار تومان در اختیار خریداران‌اش قرار می‌داد.

برای این‌که ثابت کنیم این گوشی‌ها به‌جز ظاهرشان که آن هم به بدترین شکل ممکن ساخته شده‌اند، کم‌ترین شباهتی به نمونه‌های اصلی ندارند، نیازی نیست یکی از آن‌ها را خریداری و سپس برای‌تان کالبدشکافی کنیم. کافی است چند خطی درباره‌ی تکنولوژی‌های روز خوانده باشید تا بدانید 265 هزار تومان، به تنهایی حتی بخشی از بودجه‌ی یکی از تکنولوژی‌های به‌کار رفته در گلکسی S6 را هم تامین نمی‌کند. پس چرا باز هم عده‌ای پیدا می‌شوند که سراغ خرید از این دروغ‌گوهای تابلو می‌روند؟

احتمالا پاسخ در دو گزینه خلاصه می‌شود: نخست این‌که خریدار‌ان این دست از محصولات تقلبی با این‌که بودجه‌ی کافی برای خرید نسخه‌ی اصلی ندارند، اما دوست دارند برای پز دادن به اطرافیان و در و همسایه هم که شده، نسخه‌ی بدلی‌اش را داشته باشند. تحلیل رفتاری این دسته‌ی اول در حوصله‌ی مطلب نمی‌گنجد و باید کارشناسان مسایل اجتماعی درباره‌‌‎شان سخن بگویند. اما گزینه‌ی دوم کسانی را شامل می‌شود که دانش کافی ندارند و همان‌هایی هستند که گول دروغ‌های بزرگ را خورده‌اند.

این‌که شما خواننده‌ی این مطلب هستید ، به‌تنهایی کافی است که مطمئن شویم، جزو هیچ‌کدام از دو گزینه‌ی بالا نیستید؛ اما متاسفانه تعداد زیادی از دوستان و اطرافیان‌تان هستند که به مشورت شما احتیاج دارند تا در دام این دروغ‌های شاخ‌دار نیافتند. البته مطمئنا هرچه هم تلاش کنیم، میل به فروش و از طرف دیگر خرید اجناس تقلبی در بسیاری از مردم باقی خواهد ماند؛ اما می‌توانیم کاری کنیم که در روز روشن دوتا آیفون 6S را به قیمت 230 هزار تومن به همشهری‌های‌مان قالب نکنند و در نهایت هم بی‌کیفیت‌ترین گوشی‌های چینی که مشخصات سخت‌افزاری‌شان در هیچ کجایی ثبت نشده، دست‌شان را بگیرد. با اطلاع‌رسانی می‌توان جلوی دروغ‌های بزرگ را گرفت.

منبع : http://mag.digikala.com

نویسنده : وحید پولادی سوینی