پاسخ رایج ترین سوالات درباره بیمه و انواع خدمات بیمه

آیا بیمه کارآفرین در سراسر کشور شعبه دارد ؟
چند نوع بیمه نامه برای اتومبیل وجود دارد؟
بیمه نامه بدنه چه خسارتهایی را پوشش میدهد؟
ملاک محاسبه حق بیمه در بیمه نامه بدنه چیست؟
ملاک محاسبه خسارت در خسارت کلی بیمه بدنه چیست؟
حداقل و حداکثر سنی که میتوان تحت پوشش بیمه عمر قرارگرفت و مدت آن چقدر است؟

و…

پاسخ رایج ترین سوالات درباره بیمه و انواع خدمات بیمه

با توجه به سئوالات و ابهامات فراوانی که عموم مردم از بیمه و خدمات مختلف آن دارند از سرکار خانم عزیزی نماینده محترم بیمه کارآفرین دعوت کرده ایم سئوالات و توضیحات ضروری ، درباره بیمه و انواع خدمات بیمه را به اطلاع کاربران گرامی برساند . این پرسش و پاسخ در ۲ بخش به شما تقدیم می گردد.

خانم عزیزی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ در شرکت بیمه آسیا آغاز نمود و در سال ۱۳۸۵ ، پس از قبولی در آزمون ورودی بیمه مرکزی ایران ، با اخذ مجور رسمی ، نمایندگی بیمه کار آفرین را از بیمه مرکزی ، با کد ۱۲۰۰ دریافت و فعالیت خود را ادامه داد .

****

۱-آیا بیمه کارآفرین در سراسر کشور شعبه دارد ؟
بله بیمه کارآفرین بالغ بر ۵۲ شعبه پرداخت خسارت و نیز ۱۸۷۴ نماینده فعال در سراسر کشور دارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر نظیر آدرس و شماره تماس به نمایندگیها و یا سایت بیمه کارآفرین به آدرسwww.karafarin-insurance.ir مراجعه فرمائید.

دو نوع بیمه نامه داریم :
۱-۴ بیمه نامه ثالث و سرنشین که بصورت اجباری میباشد.
۲-۴ بیمه نامه بدنه

۳-بیمه نامه بدنه چه خسارتهایی را پوشش میدهد؟
• آتش سوزی – صاعقه –انفجار-سیل-زلزله
• سرقت کلی و سرقت قطعات
• تصادفات کلی و جزئی و واژگون شدن
• هزینه ایاب و ذهاب درصورتیکه اتومبیل بیش از ۳روز در تعمیرگاه بماند.
• افت قیمت وسیله نقلیه

پاسخ رایج ترین سوالات درباره بیمه و انواع خدمات بیمه

۴-ملاک محاسبه حق بیمه در بیمه نامه بدنه چیست؟
ارزش روز وسیله نقلیه و همچنین پوششهای اضافی درخواستی بیمه گذار که تاثیر مستقیم در حق بیمه دارد.

۵-با توجه به ارزش زیاد بعضی خودروها حق بیمه آنها بسیار بالاست و امکان پرداخت نقدی وجود ندارد .آیا بیمه کارآفرین شرایطی در نظر گرفته است؟

خوشبختانه امکان صدور اقساطی بیمه نامه بدنه وجود دارد .در این شرایط بیمه گذار ۳۰%حق بیمه را نقدا ” پرداخت میکند و مابقی، متناسب با مانده حق بیمه به مدت ۳الی ۸ماه قابل تقسیط میباشد.

۶-اگر خودروئی فاقد بیمه نامه باشد یا از انقضاء آن چند ساعتی گذشته باشد و حادثه ای رخ دهد آیا میتوان بیمه نامه ای خریداری کرده واز آن استفاده کنیم؟
خیر – زیرا پرداخت خسارت از جانب شرکت بیمه منوط به ارائه بیمه نامه معتبر و مناسب با وسیله نقلیه میباشد. و باید تاریخ وقوع حادثه بعد از صدور بیمه نامه باشد.

۷-در صورتیکه در یک تصادف مقصر حادثه متواری شود و یا بیمه نامه معتبر نداشته باشد تکلیف زیان دیده چیست؟
خوشبختانه بیمه مرکزی صندوقی را تحت عنوان صندوق تامین خسارات بدنی در جبران خسارت اشخاص ثالث ایجاد کرده که در این مواقع افراد با مراجعه به این صندوق واقع در تهران –خیابان آفریقا صندوق تامین خسارات بدنی ، ازمزایای آن بهره مند میشوند.

۸-ملاک محاسبه خسارت در خسارت کلی بیمه بدنه چیست؟
ملاک محاسبه خسارت ارزش معاملاتی روز مورد بیمه و حداکثر تا ارزش ثبت شده در بیمه نامه میباشد. در صورتیکه مورد بیمه قابل بازیافت باشد و بیمه گذار با ارزش بازیافتی موافقت ننماید، ابتدا سند مالکیت خودرو را به نام شرکت بیمه انتقال داده و بعداز کسر فرانشیز خسارت به زیان دیده پرداخت میشود.

۹- ما خودرویی داریم که آن را بیمه بدنه کردیم .می توانیم آن را جایی مخفی کرده و به بیمه اعلام سرقت کنیم سپس بعد از دریافت خسارت خودرو را از اختفاء در بیاوریم؟
خیر – لازم بذکر است ،زمانیکه خودرویی تحت پوشش بیمه بدنه قرار میگیرد وبه سرقت میرود ،بعد از انجام مراحل قانونی که شامل تشکیل پرونده در بیمه و کلانتری منطقه میباشد،با گذشت دو ماه از تاریخ سرقت در صورت پیدا نشدن خودرو ،ابتدا سند وسیله نقلیه به نام شرکت بیمه انتقال یافته و سپس بعد از کسر فرانشیز خسارت پرداخت میشود.با این شرایط هر زمان خودرو رویت شود جزء اموال شرکت بیمه محسوب میشود.

۱۰-فلسفه بیمه عمروسرمایه گذاری چیست؟
آرامش خیال امروز ، رفاه زمان بازنشستگی و تامین پشتوانه مالی بازماندگان در زمان غیبت سرپرست خانواده.
چون ما پدر و مادرها همیشه زنده و بالای سر خانواده خود نخواهیم بود، میتوانیم با بیمه عمرو سرمایه گذاری بیمه کارآفرین به لحاظ اقتصادی امنیتی را برای انان فراهم کنیم.
در این نوع بیمه در هردو حالت محتمل یعنی فوت بیمه شده در طول مدت بیمه یا حیات او ،در انقضائ بیمه ،پرداخت سرمایه بیمه نامه در تعهدات شرکت بیمه بیمه کارآفرین میباشد.

۱۱-من نگران آینده خانواده ام هستم ،چون هیچ اندوخته ای برای دوران پیری یا پس از مرگ خودم را ندارم .پیشنهاد شما چیست؟
قطعا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به تنها چیزی که فکر نمی کنندبیمه عمر است.
لذا ما دربیمه کارآفرین طرحی را اجرا می کنیم تحت عنوان بیمه عمروسرمایه گذاری که تا امروز مورد توجه خیل عظیمی از مردم قرار گرفته است.شما میتوانید بصورت سالانه متنناسب با توان پرداختی خود سالانه حق بیمه ای را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

۱۲- حداقل و حداکثر سنی که میتوان تحت پوشش بیمه عمر قرارگرفت و مدت آن چقدر است؟
از نوزاد یک روزه تا ۶۵سال
سقف سن بیمه شده از ۷۰سال نباید تجاوز کند.
مدت بیمه نامه های عمرو سرمایه گذاری حداقل ۵ساله و حداکثر تا۳۰سال صادر میشود.

پاسخ رایج ترین سوالات درباره بیمه و انواع خدمات بیمه

۱۳- مزایای خرید بیمه عمرو سرمایه گذاری از نمایندگی شما کد ۱۲۰۰ چیست؟

• مشاوره بیمه ای در تمام طول مدت بیمه ونیز ارائه خدمات پس از فروش

• صدور یکساله بیمه نامه طرح تدبیر بیمه کارآفرین که شامل :
آتش سوزی –صاعقه – انفجار –سیل –زلزله-سرقت اثاثیه منزل –غرامت فوت و نقص عضو اعضای خانواده و همسایگان میشود.

• تخفیف بیمه نامه بدنه ۲۰%مازاد بر سایر تخفیفات
• صدور بیمه نامه ثالث بصورت اقساط

۱۴-اگر بیمه کارآفرین ورشکست شود و یا به هر دلیلی منحل شود ،تکلیف سرما یه های ما چه میشود؟
طبق ماده ۶۰ از قانون تاسیس بیمه مرکزی در صورت انحلال و ورشکستگی موسسه بیمه ،
بیمه گذاران و بیمه شدگان و نیز صاحبان حقوق در بیمه عمر، حق تقدم در میان سایر رشته های بیمه ای دارند و بیمه مرکزی جبران خسارت می کند.

۱۵-از آنجایی که در بعضی از سایت های اینترنتی تخلفات زیادی بوجود آمده که منجربه کلاهبرداری شده. چگونه می توان به سایت بیمه کارآفرین یا سایر بیمه ها اعتماد کرد؟

از آنجائیکه مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی، بیمه کارآفرین را واجد شرایط دریافت نماد الکترونیکی دانست، این نماد از سوی این مرکز به بیمه کارآفرین اهدا شدو به اعتبار این نماد مشتریان میتوانند با اطمینان از این پایگاه اینترنتی بیمه استفاده کرده و اطلاعات کسب کنند.

۱۶-در صورت مفقودی بیمه نامه ثالث آیا المثنی صادر میشود؟
متاسفانه برای بیمه نامه ثالث به هیچ وجه المثنی صادر نمی شود.ولی با در دست داشتن کارت خودرو به نماینده خود مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی مفقودی کنید که در حکم داشتن بیمه نامه ثالث است.

۱۷-اگر بیمه نامه سال قبل ما مربوط به شرکت بیمه دیگری باشد .آیا تخفیفات ثالث و بدنه در بیمه کارآفرین انتقال پیدا میکند؟

بله  قابل انتقال است.شایان ذکر است در بیمه کارآفرین اگر مالک خودرو دارای سابقه تخفیف باشد و خودروی خود را بفروشد و وسیله نقلیه دیگری خریداری کند  کلیه سوابق تخفیف ثالث و بدنه به ماشین جدید منتقل میشود.

۱۸- زمانی که به یک شرکت بیمه مراجعه کردم برای دریافت خسارت در هنگام پرداخت خسارت مبلغی را بعنوان فرانشیز کسر کردند.منظور از این فرانشیز چه بوده؟
فرانشیز بخشی از خسارت است که بعهده خود بیمه گذاراست.
در واقع فرانشیز باعث میشود که بیمه گذار در حفظ و نگهداری اموال خود کوشا باشد.

۱۹-برای اینکه حق بیمه کمتری در بیمه بدنه پرداخت کنیم میتوانیم قیمت ماشین را کمتر از ارزش واقعی  اعلام کنیم؟
برای صدور بیمه نامه بدنه حنما با ما تماس بگیرید تا ارزش روز اتومبیل توسط کارشناس ما به شما اعلام شود.چنانچه شخصی اصرار به کمتر بودن ارزش وسیله نقلیه داشته باشد با رضایت شخص بیمه نامه صادر میشود ولی در زمان پرداخت خسارت قاعده نسبی اعمال شده و خسارت به نسبت حق بیمه واریزی پرداخت میشود .

۲۰- در زمان تصادف چه اقداماتی باید صورت گیرد .مراحل آن را بفرمائید؟

•    در مرحله اول بدون اینکه صحنه تصادف را بهم بزنید توسط افسر راهنمایی ورانندگی گزارش تهیه کنید.

•    با در دست داشتن مدارک ماشین و مدارک شخصی به شعبه پرداخت خسارت بیمه کارآفرین مراجعه نموده و تشکیل پرونده دهید. بعد از بازدید کارشناس اداره خسارت و با هماهنگی وی جهت تعمیر ماشین اقدام نمائید.

۲۱- برای تشکیل پرونده خسارت چه مدارکی مورد نیاز است؟
•    در خسارتهای بالا داشتن کروکی الزامی است. در مواردی که کروکی تهیه نشود حضور هردو وسیله در محل شرکت بیمه جهت بازدید کارشناسان الزامی میباشد.
•    داشتن بیمه نامه معتبر
•    داشتن گواهی نامه معتبر و مناسب با نوع وسیله نقلیه
•    کارت ماشین و کارت ملی اشخاص

۲۲- بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه کارآفرین چه مزایایی دارد ؟
•    پرداخت وام تا سقف ۹۰%اندوخته بدون اینکه نیاز به ضامن یا وثیقه ملکی داشته باشید.
•    دریافت وجه نقد متناسب با اندوخته و نیاز بیمه گذار
•    پرداخت هزینه درمان بیماریهای خاص و صعب العلاج
•    معافیت از پرداخت حق بیمه  در زمان ازکارافتادگی

۲۳-آیا بیمه عمر و سرمایه گذاری دفترچه درمانی هم دارد ؟
خیر – تنها پوشش درمانی در بیمه عمر ، بیماریهای خاص وصعب العلاج میباشد.مثل انواع سکته ،انواع سرطان ،پیوند اعضاء ، جراحی عمل قلب باز ،عروق کرونر که هزینه درمان این موارد تا سقف ۳۰۰میلیون ریال پرداخت میشود.

۲۴- در صورتیکه از یک کوپن بیمه نامه ثالثی که ۹سال سابقه تخفیف دارد بابت یک خسارت ۲۰۰هزار تومانی  استفاده شده باشد،آیا در زمان تمدید بیمه نامه کلیه  تخفیفها از بین می رود و یا اینکه بیمه نامه شامل جریمه میشود؟
در یک حادثه حتی اگراز کوپن بیمه نامه بابت حداقل  خسارت هم استفاده شود کلیه سوابق تخفیف از بین می رود.به هم دلیل توصیه  من به بیمه گذارانی که سوابق تخفیف زیادی دارند این است که در خسارات کم در صورت امکان از بیمه استفاده نکنند .
خیر – در حال حاضر اگر از کپن بیمه نامه استفاده شود فقط سوابق تخفیفها از بین میرود ولی بیمه نامه شامل جریمه نمیشود.

پاسخ رایج ترین سوالات درباره بیمه و انواع خدمات بیمه

۲۵-اگر ما یک بیمه عمر از بیمه کارآفرین خریداری کنیم  و چند سال حق بیمه پرداخت کنیم و دیگر قادر به ادامه قرارداد نباشیم .آیا پول های ما قابل برگشت است یا می سوزد؟

چنانچه شما قادر به ادامه قرارداد نبودید بیمه نامه را می توان بازخرید کرد.مشروط بر اینکه حداقل  ۵سال حق بیمه واریز کرده باشید کلیه واریزی های شما با سود متعلقه به شما پرداخت می شود ولی اگر زودتر از ۵سال اقدام به بازخرید کنید بخشی از هزینه های اداری از مجموع پرداختی شما کسر خواهد شد . و مابقی حق بیمه به شما پرداخت میشود.

۲۶-چطور می شود در شرایطی که ما فقط یک روزاست از بیمه کارآفرین، بیمه نامه عمر گرفتیم و حق بیمه آن را مثلا به مبلغ ۲میلیون تومان پرداخت کردیم اگر حادثه ای پیش بیاید  شرکت بیمه کارآفرین تا  ۵۰میلیون تومان سرمایه فوت طبیعی می دهد و تا ۲۰۰میلیون تومان هم سرمایه فوت حادثه میدهد؟ آیا اینها حقیقت دارد؟
این پاسخ رو با یک مثال ساده میدهم.
حتما شما وسیله نقلیه دارید. تا حالا به این فکرکردید زمانیکه به شرکت بیمه مراجعه میکنیدو برای بیمه کردن ماشین خودتون حق بیمه پرداخت میکنید ،شرکت بیمه در مقابل حق بیمه ناچیز شما چه تعهداتی رو برای شما در نظر میگیرد.مثلا شما برای یک پژو با شش سال تخفیف ۴۱۷۰۰۰ تومان حق بیمه واریز میکنید ولی بیمه کارآفرین در مقابل به شما تا سقف ۲۲۰میلیون تومان دیه ماه حرام و ۱۶۵میلیون تومان دیه ماه عادی یرای هر نفر پرداخت میکند. حالا شما تصور کنید در حادثه بیش از یک نفر فوت کند..شرکت بیمه متعهد پرداخت خسارت به همه افراد است.در واقع بیمه نامه یک پشتوانه برای ما می باشدوشرکت بیمه کارآفرین به امید اینکه بیمه گذار دچار حادثه نشود و از مزایای خوب بیمه نامه بهره مند شودافراد را تحت پوشش قرار میدهد.

۲۷-من یک کاسب هستم و دارای دو فرزند کوچکم که هزینه های درمانی بالایی را برای آنها پرداخت میکنم. برای بیمه تکمیلی میتوانم به شما مراجعه کنم؟
خیر – بیمه تکمیلی همانطور که از اسمش پیداست یک بیمه مکمل درمان است که نیاز به بیمه گر اول دارد و حتما باید از طریق کارفرما انجام شود و حداقل ۵۰نفر نیرو باشد.البته طوریکه رابطه کارگری و کارفرمایی بین افراد باشد.

۲۸- در یک حادثه ای که در اتوبان رخ داد دو ماشین دچار خسارت  شدیم. من کلیه خرابی های ماشین را که ناشی از حادثه بود تعمیر کردم و از تعمیرگاه و صافکاری و نقاشی فاکتور آنها را تهیه کردم.آیا شرکت بیمه به راحتی خسارت را پرداخت میکند؟

از آنجایی که پرداخت خسارت منوط به بازدید و کارشناسی ماشین و تعیین میزان خسارت است، شما باید قبل از درست کردن ماشین به واحد پرداخت خسارت مراجعه کرده و بعد از بازدید ماشین توسط کارشناسان بیمه و با هماهنگی آنان جهت تعمیر اقدام میکردید.لذا در چنین شرایطی بیمه خسارتی را پرداخت نمیکند.

****

بیمه کارآفرین / نمایندگی عزیزی

تهیه و تنظیم : مجله روز نو