به‌زودی مشاور شخصی مد خودتان را خواهید داشت

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هنگام انتخاب لباس مناسب برای پوشیدن سردرگم و دچار مشکل می‌شوند، می توانید خوشحال باشید که در آینده ماشین‌ها به کمک شما می‌آیند.

گروهی از محققان دو دانشگاه تایوان و روچستر الگوریتمی توسعه داده‌اند که به کمک آن می‌توان لباس‌های مد روز را تشخیص داد. گروهی از محققان دانشگاه ملی تایوان و دانشگاه «روچستر» (Rochester) یک سیستم بصری ماشینی توسعه داده‌اند که می‌تواند مد روز و نحوه‌ی تکامل آن را با گذر زمان تشخیص دهد.

محققان این دو دانشگاه تصاویر زیادی از مدهای روز و هفته‌های مد نیویورک را در فواصل معینی از سال‌های 2014 و 2015 جمع‌آوری کردند و آنها را با ماشین بصری بررسی کردند. آنها الگوریتم این ماشین را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که ژست و قسمت‌های مختلف بدن مثل بالاتنه، دست‌ها، پاها و پایین‌تنه را تشخیص دهد. سپس رنگ و جنس لباس پوشیده شده در هر یک از این قسمت‌ها بررسی می‌شود.

این الگوریتم نتایج جالبی داشت. به عنوان مثال، در تصاویر سال‌های 2014 و 2015 بیشتر لباس‌های بالاتنه به رنگ سفید، خاکستری و مشکی بودند. همچنین در سال 2015 رنگ‌های آبی، فیروزه ای، قرمز و پوشاک رنگارنگ هم برای بالاتنه مد هستند، در حالی که لبس‌های پایین‌تنه هم اکثرا به رنگ آبی و بنفش هستند.

نمونه ای دیگر از یافته‌های سیستم ماشین بصری این است که در تابستان اکثر مردم تمایل دارند رنگ‌های روشن برای قسمت‌های بالاتنه و پایین‌تنه‌ی بدن‌شان بپوشند. یک دلیل منطقی برای این موضوع، این است که رنگ‌های روشن معمولا آفتاب کمتری جذب می‌کنند و خنک‌تر هستند. به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند در فصل‌های گرم‌تر سال لباس‌های روشن‌تر بپوشند.

این تحقیق و نتایج آن نمونه‌ی خوبی بود از اینکه چگونه تکنولوژی می‌تواند در زمینه‌ی مد و فشن هم به کار آید و کاربری مانوس‌تری داشته و در انتخاب لباس مناسب برای پوشیدن کمک کند. این تیم قصد دارند در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام داده و دربرگیری آن را گسترده‌تر کنند. با این اوصاف زمانی می‌رسد که هر کس می‌تواند به کمک تکنولوژی یک مشاور مد داشته باشد.

منبع : http://mag.digikala.com

نویسنده : زهرا غلامی