هفته‌ی پیش اپل، آیپد پروی جدید ۱۲/۹ اینچی را معرفی کرد که به اعتقاد عده‌ای، پاسخ این شرکت به تبلت سرفیس (Surface) مایکروسافت است. در مقایسه‌ای که میان این دو محصول ارایه داده‌ایم، می‌توانید تصویر واضحی از تفاوت‌های آیپد پرو و مایکروسافت سرفیس داشته باشید.

اگر هم قصد خرید یک تبلت بزرگ و قدرتمند را دارید، به کمک این مقایسه، بسته به معیارهای‌تان می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

ابعاد

p1
اگر شما یک سرفیس پرو ۳ را از نزدیک دیده باشید، حتما می توانید تصور کنید که آیپد پرو تا چه حد بزرگ است. تبلت اپل به اندازه‌ی ۵ درصد درازتر و ۱۰ درصد پهن‌تر از تبلت مایکروسافت است. اما در عین حال آیپد پرو بسیار باریک‌تر است؛ به میزان ۲۴ درصد

وزن

p2
آیپدی که تنها از شبکه‌ی ارتباطی Wi-Fi پشتیبانی می‌کند ۱۱ درصد سبک‌تر از سرفیس پرو ۳ است. آپید LTE هم ۹ درصد وزن کمتری دارد.

بدنه

1_1
بدنه‌ی آلومینیومی آیپد پرو بر مبنای آیپد مینی اولیه طراحی شده است. همین طراحی در سه آیپد مینی بعدی و دو آیپد ایر دیگر هم دیده شد.
سرفیس بدنه‌ای از جنس منیزیم دارد.

جک

p12
صفحه کلید آیپد پرو نقش جک را برای این دستگاه ایفا می‌کند. اما سرفیس پروی ۳ یک جک توکار دارد که در قسمت پشتی تعبیه شده است.

رنگ

3_1
شما سه گزینه‌ی رنگی برای آیپد پرو دارید. قسمت جلوی مدل خاکستری، به رنگ مشکی بوده و در مدل‌های نقره‌ای و طلایی قسمت جلوی دستگاه به رنگ سفید است.
پشت سرفیس پرو ۳ نقره‌ی و قست جلوی آن مشکی رنگ است.

اندازه‌ی صفحه‌‌نمایش

p4
آیپد پرو یکی از بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش‌ها را در میان تبلت‌ها دارد. شما می‌دانید که صفحه‌ی نمایش سرفیس پرو ۳ تا چد بزرگ است؛ حالا نمایشگر آیپد پرو حتی از آن هم به اندازه‌ی ۲۰ درصد بزرگ‌تر است.
از روی سخنانی که در مراسم اپل مطرح شد، می توان این برداشت را کرد که این شرکت آیپد پرو را آینده‌ی آپیدهایش می‌داند.

وضوح تصویر نمایشگر

p5
تراکم پیکسلی آیپد پرو نشان می‌دهد که نمایشگر آن تصویر را به میزان ۲۲ درصد واضح‌تر نشان می‌دهد. همین تراکم پیکسلی در آیپدهای ۹/۷ اینچی با نمایشگر رتینا هم دیده شده است.

قلم استایلوس

p6
هیچ‌یک از شرکت‌های مایکروسافت و اپل از واژه‌ی «استایلوس» برای اشاره به قلم استفاده نمی‌کنند. اما آیپد پرو یک “مداد” و سرفیس یک “خودکار” دارد.
وقتی که از مداد اپل استفاده می‌کنید، نمایشگر آیپد پرو درجه‌ی اسکن‌اش را تا ۲۴۰ بار بر ثانیه افزایش می‌دهد. قابلیت‌های خودکار سرفیس منتقدان را تحت تاثیر قرار داد؛ اما باید دید که آیا مداد اپل بهتر از آن عمل می کند یا خیر.

یک تفاوت مهم دیگر این است که مایکروسافت خودکار سرفیس را همراه با آن عرضه می‌کند، اما مداد اپل را باید جداگانه به قیمت ۹۹ دلار خریداری کرد.

صفحه‌کلید

p7
هر دو دستگاه از صفحه‌کلید به عنوان یک ابزار جانبی که باید جداگانه خریداری شود، پشتیبانی می‌کنند. در مورد سرفیس، کاملا منطقی است که یک صفحه‌کلید هم همراه آن تهیه کنید. اما بعید است که آیپد پرو به صفحه‌کلید نیاز داشته باشد.
صفحه‌کلید هوشمند اپل ۱۶۹ دلار و «تایپ کاور» (Type Cover) سرفیس ۱۳۰ دلار قیمت دارد.


حسگر اثر انگشت

p13
آیپد پرو به حسگر شناسه‌ی لمسی اپل مجهز است که در کلید خانه تعبیه شده، اما سرفیس حسگر اثر انگشت ندارد.


پردازنده

p9‌اپل جزییات مربوط به چیپ پردازنده‌ی A9X، مثل تعداد هسته‌ها و سرعت پردازنده را اعلام نکرده است. هرچند که در هر صورت، آن ارقام در دستگاه های iOS گمراه‌کننده است. اگر مقایسه‌ای که اپل از عملکرد A9X با A8 سال گذشته ارایه داده، درست باشد (سرعت پردازنده ی اصلی ۱/۸ برابر و سرعت پردازنده‌ی گرافیکی ۲ برابر)، بنابراین، این چیپ بسیار قدرتمند خواهد بود.
آیپد پرو قطعات سخت افزاری مناسب برای دستگاه‌های موبایلی دارد که عملکردی در سطح کامپیوترهای دسکتاپ را ارائه می‌دهند. این در حالی است که سرفیس پرو 3 به قطعات سخت‌افزاری مناسب برای کامپیوترهای دسکتاپ مجهز است که بیشتر برای دستگاه‌های موبایلی مناسب هستند. تبلت سرفیس را هم مثل لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی می‌توانید با پردازنده‌های مختلفی تهیه کنید که با اینتل Core i3 شروع می‌شود.


رم

p10
اپل هنوز رسما اعلام نکرده که آیپد پرو ۴ گیگابایت رم دارد، اما منابع مختلفی مثل 9to5mac به رم ۴ گیگابایتی اشاره کرده‌اند.


حافظه‌ی داخلی

p11
مایکروسافت گزینه‌های مختلفی برای حافظه‌ی داخلی از ۶۴ تا ۵۱۲ گیگابایت ارائه می‌دهد. آیپد پرو هم تنها دو ظرفیت ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی دارد.


پشتیبانی از حافظه‌ی خارجی

p12
مایکروسافت یک مزیت دیگر هم در مورد حافظه دارد. سرفیس پرو ۳ از کارت حافظه‌ی micorSD پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید ظرفیت حافظه‌ی آن را افزایش دهید.


ارتباطات شبکه‌ای

p8
آیپد پرو ۱۲۸ گیگابایتی در یک مدل LTE هم عرضه می‌شود که ۱۳۰ دلار از مدل Wi-Fi با همین ظرفیت (۱۲۸ گیگابایت) گران‌تر است.


درگاه‌ها

p14
گذشته از کانکتور هوشمند برای صفحه‌کلید آیپد پرو، (و یک درگاه هدفون، که طبیعتا در هر دو دستگاه وجود دارد)، تنها درگاه واقعی آیپد کانکتور «لایتنینگ» (Lightning) است.
سرفیس پرو ۳ در کنار کانکنتور شارژ، یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه نمایشگر مینی برای خروجی ویدیو دارد.


بلندگو

5_1
ظاهرا اپل به صدا در آیپد پرو اهمیت ویژه‌ای داده و دو جفت بلندگو در این تبلت قرار داده است.


باتری

p16-1
اپل می‌گوید تبلت‌اش با Wi-Fi روشن تا ۱۰ ساعت و با LTE هم تا ۹ ساعت گشت و گذار در وب را قبل از تمام شدن باتری پشتیبانی می‌کند.


دوربین

2_1

نرم‌افزار سیستم عامل

p18

برنامه‌های دسکتاپ

p12سرفیس برنامه‌های قدیمی دسکتاپ را اجرا می‌کند. iOS در زمینه‌ی برنامه‌های کاربردی روز به روز بهتر می‌شود، اما شما به فایل‌های سیستم مستقیما دسترسی ندارید. تمام برنامه‌های آیپد پرو باید از اپ استور دانلود شوند.


قابلیت عملکرد چند وظیفه‌ای

p6
آیپد پروی جدید هم می‌تواند دو برنامه را در کنار هم اجرا کند. سرفیس پرو از همان ابتدا این ویژگی را داشت.


مجموعه‌ی آفیس

p21
برنامه‌ی iWork اپل به صورت رایگان در آیپد پرو ارایه شده، همچنین می‌توانید به ازای مبلغی نسخه‌ی جدید مایکروسافت آفیس را برای تبلت جدید اپل دانلود کنید.
سرفیس پرو ۳ آفیس را برای مدتی آزمایشی به صورت رایگان ارائه می‌دهد، اما در نهایت باید آن را خریداری کنید.


دستیار مجازی

p22
در آیپد پرو، سیری می‌تواند به شما کمک کند و در سرفیس ۳ هم کورتانا همین کار را برای شما انجام می‌دهد.


قیمت

4_1

منبع : http://mag.digikala.com

نویسنده : زهرا غلامی