پرورش گل حسن یوسف,آفت گل حسن یوسف,تکثیر گل حسن یوسف

حسن‌یوسف همان‌طور که از نامش پیداست، گلی خوش رو و زیبا در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت و جذاب است. حتما دقت کرده‌اید که این گیاه اسم فارسی خودش را از نام حضرت یوسف(ع) که به زیبارویی مشهور بود، گرفته است. حسن‌ یوسف از خانواده نعناعیان است. گل‌هایش مثل گل‌های نعناع و پونه‌های کنار جوی آب‌ها در یک سنبله جای گرفته است اما برگ‌هایش در زیبایی، از گل‌ها پیشی گرفته‌اند.
البته این گل در بیشتر کشورهای غربی با نام «ملکه‌ای با دنباله‌های قرمز» شهرت دارد. شاید در نگاه اول حسن‌ یوسف خیلی شبیه به اجداد وحشی‌اش که همان گزنه‌ها هستند، به نظر برسد اما خوشبختانه آنچنان خودش را با شرایط باغچه و آپارتمان همراه کرده که نه‌تنها آسیبی به بدن نمی‌رساند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک گل آپارتمانی بسیار محبوب انتخاب خوبی برای نگهداری باشد.

 

آفت گل حسن یوسف,پرورش گل حسن یوسف,تکثیر گل حسن یوسف

هرس کردن رشد گل حسن یوسف را بهتر می کند

حسن‌ یوسف از آن دسته گل‌هاست که شما را به‌شدت قیچی به دست می‌کند. به‌خصوص در فصل‌های گرم سال اگر رشد مناسب و مطلوبی داشته باشد، شاخه‌ها خیلی سریع سر به بالا می‌کشند و شما را مجبور می‌کنند برای حفظ شکل اصلی گلدان، هر دو هفته یک‌بار آن را هرس کنید. جالب اینکه هرس برای این گیاه بسیار هم ضروری است و رشد آن را بهتر و بیشتر می‌کند. گل‌های حسن‌ یوسف جذابیت چندانی ندارند و هرس سرگل‌ها می‌تواند برگ‌ها را به رشد بیشتر راغب کند.
از جای بریده شده جوانه‌های جانبی شروع به رشد و نمو می‌کنند و گلدان‌تان همیشه سر حال و در شکل و فرم متقارن و زیبا باقی می‌ماند. شاخه‌های بریده شده به سرعت ریشه می‌دهند. آنها را در گلدان‌های کوچک‌تر بکارید و به دوستان‌تان هدیه بدهید. چه هدیه‌ای بهتر از یک گلدان کوچک حسن‌یوسف!

 

معمولا یک روز درمیان گل حسن یوسف به آب نیاز دارد
اگر گلدان حسن‌ یوسف را در خانه نگهداری می‌کنید و گیاه خیلی جوان است، معمولا یک روز درمیان باید به آن آب بدهید. البته یادتان باشد خاک سبک باعث رشد بهتر و بیشتر گیاه می‌شود و در عوض گیاه زود به زود تشنه می‌شود و خاک سنگین رشدش را کند‌تر می‌کند و شاید حتی به سه روز یک‌بار آبیاری نیاز داشته باشد. در هر حال تصمیم با شماست. معمولا وقتی حسن‌یوسف تشنه می‌شود، برگ‌هایش آویزان و بی‌حال می‌شوند و به محض آبیاری دوباره جان می‌گیرند و شاداب و سرحال در گلدان خودی نشان می‌دهند.

 

آفت گل حسن یوسف,پرورش گل حسن یوسف,تکثیر گل حسن یوسف

 

 

نحوه تکثیر گل حسن یوسف چگونه است؟

حسن‌ یوسف با بذر خیلی راحت تکثیر می‌شود. بذرها را در هر موقعی از سال می‌توانید بکارید. بهتر است بذرها را در یک سینی کم عمق و در یک لایه خاک مرطوب بکارید و روی آن یک لایه نازک از خاک خیلی سبک بریزید.

 

پس از مدت کمی جوانه‌های ریز از زیر خاک سر بر می‌آورند. کمی که گذشت، می‌توانید هر کدام از آنها را از خاک جدا کرده و داخل یک گلدان کوچک بکارید اما تکثیر گیاه حسن یوسف از طریق قلمه ساقه هم خیلی سریع گلدان زیبایی به شما هدیه می‌دهد ضمن اینکه با این روش از رنگ دلخواه‌تان هم می‌توانید قلمه تهیه کنید. حسن‌یوسف از خاک‌های سنگین بیزار است. می‌توانید مخلوطی از کوکوپیت یا پرلیت به خاک اضافه کنید. ریشه‌ها در خاک سبک خیلی راحت‌تر رشد می‌کنند و رشد گیاه به طرز شگفت انگیزی بیشتر می‌شود.
حسن یوسف گلی متنوع، ارزان، صبور
وقتی گل حسن‌یوسف را با خود به خانه بردید، می‌تواند خیال‌تان راحت باشد که یک گل دایمی و همیشگی در خانه خواهید داشت. این گل با رنگ برگ‌های متنوعی که دارد، از زمره متنوع‌ترین طرح و رنگ‌های گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای است که نگهداری آن هم چندان مشکل نیست. کسانی که حسن‌یوسف را برای فروش پرورش می‌دهند، از بذر استفاده می‌کنند ولی این گیاه قابلیت آن را دارد که خیلی راحت در خانه تکثیر شود. حسن‌یوسف باید یا در باغچه‌ای روشن و با نور غیر مستقیم خورشید باشد یا در گلدان در تراس شمالی آپارتمان.

 

حسن‌یوسف نسبت به سرمای زمستان حساس است
این گیاه چون برگ‌های لطیف و پهنی دارد، نور مستقیم خورشید می‌تواند به‌شدت سطح برگ‌ها را بسوزاند اما به هر حال گونه‌هایی از حسن‌یوسف هم هستند که در مقابل نور شدید خورشید تاب می‌آورند اما به نسبت اینکه در سایه و نور کم باشند یا در نور مستقیم آفتاب، رنگ برگ‌های‌شان کاملا متفاوت می‌شود. غالبا برگ‌ها در نور کم و سایه، پررنگ‌تر می‌شوند و در نور خورشید رنگ‌ها روشن‌تر خواهد شد. گونه‌های جدیدی که با رنگ‌های صورتی روشن، سبز و قهوه‌ای تیره وارد بازار شده و برگ‌های لطیف و پهنی دارند، به‌شدت سایه‌پسند هستند اما این به آن معنا نیست که اصلا به نور احتیاج ندارند.

 

پرورش گل حسن یوسف,آفت گل حسن یوسف,تکثیر گل حسن یوسف

 

 

این یک اصل کلی برای همه حسن‌ یوسف‌هاست که نور باید برایش تامین باشد تا به خوبی رشد کند. بعضی گونه‌های آن‌که کمتر رشد می‌کنند و قد کوتاهی دارند، می‌توانند برای حاشیه‌بندی‌های باغچه انتخاب خوبی باشند و انواع دیگر که پر رشد و قد بلند هستند، می‌توانند جلوه و جلای زیبایی به باغچه بدهند. یادتان باشد که حسن‌یوسف نسبت به سرمای زمستان حساس است و نباید سرما ببیند. در ضمن در زمستان حتما باید در اتاق یا گلخانه نگهداری شود.

 

آفت گل حسن یوسف
شپشک آردآلود بزرگ‌ترین دشمن حسن‌یوسف در آپارتمان است. البته در گل‌هایی که در حیاط کاشته می‌شوند، گاهی شته‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنند. اگر فقط چند جای گیاه‌تان حالت آردی به خودش گرفت و متوجه شدید که حشره‌های خیلی ریز و سمج به ساقه‌ها و برگ‌ها چسبیده‌اند، می‌توانید برگ‌ها را زیر آب ولرم بشویید تا این آفت‌ها از ساقه جدا شوند. اگر جدا نمی‌شوند به کمک یک گوش پاک کن که روی آن مایع ظرفشویی مالیده‌اید، این حشرات را جدا کنید و سپس ساقه را با آب شست‌وشو دهید.

 

اگر در نهایت شپشک‌ها با تعداد زیاد حمله و خیلی روی گیاه رشد و توسعه پیدا کرده‌اند، شک نکنید و خیلی سریع همه ساقه‌ها و برگ‌ها را تا سطح خاک هرس کنید. برگ‌ها و شاخه‌های جدید دیگر آفت نخواهند داشت. حسن‌یوسف نسبت به هرس شدید، مقاوم است.

 

خودتان باغبانی کنید
حسن‌یوسف آب و هوای مرطوب گلخانه‌ها را دوست دارد و به‌شدت با این شرایط سازگار می‌شود اما یادتان باشد اگر گلدانی را از شرایط گلخانه‌ای به اتاق یا تراس آپارتمان منتقل کردید، چند هفته‌ای به آن زمان بدهید تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. بد نیست برای اینکه گلدان سرحالی داشته باشید، از همان ابتدا شروع به گرفتن قلمه از گلدان اصلی کنید و تعدادی گلدان فرعی را خودتان بسازید. این گلدان‌های فرعی معمولا چون در آب و هوای اتاق یا تراس آپارتمان رشد و پرورش پیدا کرده‌اند، دوام بهتری هم خواهند داشت.

 

منبع :

مجله سیب سبز

bartarinha.ir