رایج ترین روش های خودکشی و روشهایی برای جلوگیری از خودکشی

روش خودکشی به هر راهی که یک نفر برای خودکشی برگزیند گفته می‌شود. روش‌های خودکشی به دو گروه تقسیم می‌شوند: فیزیکی و شیمیایی. روش‌های فیزیکی مانند متوقف کردن سیستم تنفسی یا سیستم عصبی مرکزی و معمولاً همراه با از کار انداختن یک یا چند اندام است. روش‌های شیمیایی روی توقف پروسه‌های اصلی بیولوژیکی مانند تنفس سلولی تمرکز می‌کند. روشهای شیمیایی تأثیرات خود را با کمی فاصلهٔ زمانی نشان می‌دهند، درحالی‌که روش‌های فیزیکی آثاری مستقیم و ناگهانی دارند

هر ساله بیش از یک میلیون انسان خودکشی می کنند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که خودکشی سیزدهمین عامل مرگ و میر در جهان است و شورای بهداشت ملی آمریکا آن را ششمین عامل مرگ در این کشور اعلام کرده‌است. خودکشی عامل اول مرگ و میر نوجوانان و جوانان زیر ۳۵ سال است. میزان خودکشی در مردان بیش از زنان است.

بر اساس یک تخمین هر ساله حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون خودکشی ناموفق وجود دارد.

قضاوت در مورد خودکشی تحت تاثیر دیدگاه های فرهنگی مرتبط با موضوع‌ها هستی‌گرایانه مانند دین، شرافت و معنای زندگی است. در ادیان ابراهیمی خودکشی گناه (ضدیت با خدا) محسوب می شود، چون بنا به باور مذهبی، زندگی مقدس است. در غرب خودکشی یک جرم است.

برعکس در ژاپن در دوره سامورایی ها، خودکشی(seppuku)، به عنوان جبران شکست یا نوعی اعتراض، محترم شمرده می‌شد. در قرن بیستم، خودکشی به صورت قربانی کردن خود شکلی از اعتراض، و خودکشی کامیکازی (به حملات انتحاری اطلاق می‌شود که توسط نیروی هوایی ارتش امپراطوری ژاپن بر علیه کشتی‌های جنگی دول متفق انجام می‌شد) و خودکشی انتحاری شکلی از تاکتیک های نظامی یا تروریستی است. در مراسم خاکسپاری هندوها، بر اساس سنت قدیمی و غیر انسانی«ساتی» زن بیوه به خواست خود یا تحت فشار اقوام شوهرش در مراسم سوزاندن جسد همسرش، با آتش زدن خود قربانی می‌شود. هم اکنون خودکشی پزشکی (اوتانازی، یا حق مردن) یک موضوع اخلاقی بحث برانگیز در رابطه با کسانی است که همواره بیمارند، درد بیش از حد دارند، یا کیفیت زندگی آنها در طی آسیب یا بیماری به پایین ترین حد خود رسیده است.

آمار و ارقام خودکشی در جهان:

در هر سال حدود یک میلیون انسان خودکشی می‌کنند. آمار خودکشی در جهان ۱۶ نفر به ازای هر صدهزار نفر است و بطور متوسط در هر ۴۰ ثانیه یک ‌نفر خودکشی می‌کند. در همین زمینه گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 پیش بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۱،۵ میلیون نفر در سال برسد. خودکشی ظرف ۵۰ سال گذشته به میزان ۶۰ ٪ در سطح جهان افزایش داشته است. جدول زیر نرخ خودکشی در جهان را طی 15 سال(از1993 تا 2008) نشان می دهد.

رایج ترین روش های خودکشی و روشهایی برای جلوگیری از خودکشی

در حال حاضر خودکشی برای افراد ۱۵ تا ۴۴ سال یکی از عوامل اصلی مرگ است و خودکشی‌های نافرجام حدود ۲۰ برابر تعداد خودکشی‌هایی هستند که به مرگ منجر می‌شوند.بیبشترین آمار در مورد خودکشی مربوط به کشورهای ژاپن، آمریکا و شرق اروپاست و کمترین آمار مربوط به کشورهای آمریکای لاتین، اسپانیا، ایرلند و برخی کشورهای آسیایی است. همچنین  خودکشی دهمین دلیل مرگ در دنیا است و 5/1 درصد مرگ‌های جهان را به خود اختصاص داده است. در همین زمینه موسسه آمار nationmaster براساس اطلاعات UN و CIA و OECD(سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی) بیشترین آمار خودکشی در بین افراد 15 تا 24 ساله را مربوط به کشورهای: نیوزلند با آمار 26.7 نفر در 100,000 نفر با رتبه اول – فنلاند با آمار 22.8 در 100,000 نفر با رتبه دوم – کانادا با آمار 15 در100,000نفر با رتبه چهارم و ایالات متحده با آمار 13.7 نفر در هر 100,000 نفر رتبه ششم را دارا می باشند. نقشه/ اینفوگرافی زیر بخوبی آمار خودکشی در جهان را به تفکیک زن و مرد نشان می دهد. برای مثال آمار خودکشی کشورهایی که به رنگ قرمز هستند، بالای 36 نفر در هر 100هزار نفر می باشد.

نقشه خودکشی مردان در جهان(امار سال2010)رایج ترین روش های خودکشی و روشهایی برای جلوگیری از خودکشی

 

نقشه خودکشی زنان در جهان(2010)رایج ترین روش های خودکشی و روشهایی برای جلوگیری از خودکشی

 

 

منبع : tabnak.ir

یکی از روش‌های خودکشی خودکشی با اسلحهٔ گرم است. گلوله اغلب سر، داخل دهان، زیر چانه یا قفسهٔ سینه را نشانه می‌گیرد. خودکشی شکست خورده در این روش ممکن است منجر به درد شدید مزمن برای بیمار و همچنین کاهش توانایی‌های شناختی و عملکرد حرکتی وی شود. در این روش خودکشی محیط بسیار آلوده می‌شود و بخش‌های بدن تا چندین متر پخش می‌شوند. حتی خودکشی با انواعی از گلوله‌های توخالی می‌تواند به انفجار سر منتهی شود.

سم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است. فرد عطش زیادی دارد و تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. دچار خستگی و کمبود اکسیژن می‌شود،

خودکشی اجباری نوعی خودکشی‌ست که در آن، فرد تمایل به کشتن خود ندارد، ولی مجبور به این کار می‌شود. مرگ سقراط از جمله نمونه‌های خودکشی اجباری‌ست.

در سال ۳۹۹ پیش از میلاد، نزدیک به دو هزار و پانصد سال پیش در دادگاهی قانونی، در حضور یک هیأت منصفه سقراط به اعدام محکوم شد. جرم وی «فاسد کردن جوانان» و «بی‌اعتقادی به خدایان» بود.

بر اساس آنچه افلاطون که خود در جلسهٔ دادگاه حاضر بوده، در رسالهٔ آپولوژی نوشته است؛ در ابتدا اتهام سقراط به او فهمانده می‌شود و سپس سقراط در مقام دفاع از خود برمی‌آید. او منکر آن است که جوانان را فاسد کرده باشد. سقراط شرح می‌دهد که نه تنها عموم مردم بلکه معبد دلفی او را داناترین افراد بشر دانسته، در حالی که تنها علمی که او دارد؛ علم به جهل خویشتن و ناچیزی علم بشر در برابر علم خداست.

سقراط می‌گوید که او منکر خدایان آتن است، خود به خدایی یگانه باور دارد. او تعلیم فلسفه را وظیفه‌ای می‌داند که از سوی خدا به او محوّل شده و او اطاعت خدا را بر اطاعت مردم ترجیح می‌دهد. پس از پایان این خطابه، قضات حکم به سرکشیدن جام زهر صادر می‌کنند، و سقراط خطابه‌ای نهایی ایراد می‌کند که در آن بیش از پیش، از اعتقادش به زندگی پس از مرگ سخن می‌گوید. در نهایت، در حالی که شاگردانش پیشنهاد فرار به او می‌دهند، او مرگ را به فرار ترجیح می‌دهد

منبع :

fa.wikipedia.org

خودکشی به خودی خود یک نوع اختلال محسوب نمی شود ولی نتیجه یک یا چند اختلال روانی و یا به دلیل مشکلات هیجانی و عدم کنترل احساسات می باشد.

هرسال در سراسرجهان تعدادی از افراد خودکشی می کنند که بیشتر این افراد جوانان یا نوجوانان می باشند که تشخیص افراد ودرمان به موقع اختلالات و مشکلات هیجانی روش خوبی برای کمک به این افراد است.

دلایل اقدام به خودکشی

اختلالات روانی وخصوصیات شخصیتی:

بیماری های روانی شدید مانند اختلالات خلقی به خصوص اختلال دو قطبی و افسردگی شدید می تواند عامل خودکشی باشد و شخصیت های تکانی و یا اختلال شخصیت و اختلال شدید روانی نیز می تواند در وقوع خودکشی اثرگذار باشد.

اعتیاد:

افرادی که توانایی کنترل هیجانات خود را ندارند می توانند معتاد باشند و کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و به خصوص مواد صنعتی مانند شیشه مصرف می کنند احتمال خودکشی در آن ها بالاست.

ناامیدی:

افرادی که بین آنچه که آرزو دارند باشند و آنچه که هستند فاصله زیادی دارند احتمال خودکشی در آن ها بالاست.

می توان گفت افرادی که خود آرمانی بالایی دارند که در حد خود واقعی شان نیست در اصل بین توانایی ها و استعدادها و یا سطح اقتصادی که دارند و آنچه در تخیل خود می خواهند باشند احتمال خودکشی بیشتر است.

خودبازداری یا خودکنترلی:

افرادی که هرچه را دوست دارند می خواهند بدون تلاش به دست بیاورند و گاهی اوقات حتی نمی توانند یک لحظه فکر کنند که ممکن است بعضی چیزها را اصلا به دست نیاورند احتمال خودکشی در آن ها وجود دارد.

این افراد در دوران کودکی هرچه می خواستند پدر و مادرشان برایشان فراهم می کردند حتی اگر با زحمت فراوان بوده باشد البته نوع تربیت نیز در این افراد موثر بوده است.

استرس ها:

هرکاری که انسان انجام می دهد استرسی همراه دارد اما اگر استرس های بسیار شدید و مداوم موجب شود تا افراد در بعضی از موقعیت ها خلاقیت نداشته باشند اقدام به خودکشی می کنند.

مسائل اقتصادی:

یکی از دلایل اصلی خودکشی عدم توانایی در مسایل اقتصادی است که البته در این میان خانواده هایی هستند که ممکن است از نگاه دیگران متمکن باشند ولی از نظر خودشان به اهدافی که دارند نمی رسند و این باعث می شود تصور کنند دیگر نمی توانند به آنچه می خواهند برسند و اقدام به خودکشی می کنند.

البته با توجه به تغییراتی که در سطح جامعه به وجود آمده می بینیم نوجوانی در سن پائین از نظر اقتصادی بسیار خوب است و نوجوان دیگر خیر و در این جا مسئله مقایسه مطرح می گردد.

افرادی که خود را با افراد دیگر مقایسه می کنند و توان رقابت ندارند ممکن است دست به خودکشی بزنند.

عدم تفکر حل مسئله و نداشتن تفکر خلاق:

از آنجایی که پدر و مادرها از کودکی همیشه تلاش کردند که تمام مشکلات فرزندن را خودشان حل کنند حتی برخی پدر و مادرها خود اقدام به حل تمرین ها و تکالیف کودک می کنند و فرصت فکر را از او می گیرند این کودکان در بزرگسالی توانایی فکر کردن و یافتن راه حل ندارند و ممکن است به خودکشی روی بیاورند.

مسائل اخلاقی:

گاهی اوقات مشکلات اخلاقی درون خانواده و مشکلات روابط با دیگران در خودکشی تاثیر دارد.البته گاهی اوقات مسائل عاطفی و دلبستگی های شدید و شکست های عشقی عامل اقدام به خودکشی است که این مسائل اغلب جنبه انتقام گیری دارد .

شخصیت سلطه پذیر:

انسان هایی که توانایی ابراز وجود ندارند و اعتماد به نفس کمی دارند و ترسو هستند ممکن است یا به دیگران ضربه بزنند و یا به خودشان چون توانایی های خود را کمتر از آن می بینند که با مشکل برخورد کنند و در نهایت خودکشی را تنها راه ممکن می دانند.

 

تدابیری برای جلوگیری از وقوع خودکشی:

پایبندی و تقویت اعتقادات مذهبی و تشویق جوانان برای گرایش به معنویت

مراقب بودن و تنها نگذاشتن کسی که از خودکشی حرف می زند و یا رفتار غیرقابل پیش بینی دارد مخصوصا در شرایطی که او عصبانی و از چیزی ناراحت است.

انجام ورزش و فعالیت های منظم بدنی

هویت یابی و ایجاد حس خودباوری و اعتمادبه نفس در جوانان

فعالیت های مشترک خانوادگی و بیشتر دور هم بودن

کمک به فردی که تفکرخودکشی دارد وتشویق او به کارهای نشاط آور و مثبت ، حرف زدن با او و دادن باز خورد و بی تفاوت نبودن در برابر حرف های او

مراجعه افراد به مشاوران و بهره گیری از کمک آن ها

منبع : http://vista.ir

 

نشانه‌های هشدار دهنده خودکشی در نوجوانان  

1- افسردگی
نشانه های افسردگی بالینی عبارتند از: احساس ناامیدی، بی ارزشی، درماندگی، بی‌خوابی یا پرخوابی، کاهش علاقه یا احساس لذت به فعالیت‌های لذت‌بخش پیشین، بی‌اشتهایی یا پراشتهایی، حضور موضوعات مربوط به مرگ در آثار هنری، شعر و یا گفتگوهای معمول. ( آکادمی روان پزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا، 2001)

2- اقدامات قبلی خودکشی
از میان هر 5 نفری که خودکشی می‌کنند، 4 نفر دست کم یک بار پیش از این دست به خودکشی زده‌اند و فقدان‌های قابل ملاحظه و با اهمیت را تجربه کرده‌اند. قطع رابطه با دوستان و نزدیکان، از دست دادن جایگاه و منزلت، مرگ یا آسیب جسمی می‌تواند مؤثر باشد. (آندرا شِیوِر، 1990)

3- نقشه خودکشی
داشتن نقشه مشخص، قصد جدی‌تری را می‌رساند. (آندرا شِیوِر، 1990)

4- دارایی های خود را بخشیدن
تنظیم وصیت‌نامه و بخشیدن دارایی‌هایی که برای فرد محبوب بوده‌اند. (ابراهیمی، 1385)

5- رفتار کلامی
صحبت کردن در مورد خودکشی: این صحبت می‌تواند به صورت مستقیم صورت بگیرد مانند «من خودم را خواهم کشت» یا به صورت غیرمستقیم از قصد خود صحبت می‌کند مانند «من به یک سفر طولانی خواهم رفت» یا «من می‌خواهم بروم بخوابم و دیگر بیدار نشوم». (ابراهیمی، 1385)

6- تغییرات عاطفی و رفتاری همبسته با خودکشی
نشانه‌هایی مانند ناامیدی، احساس بی‌ارزشی، کناره‌گیری، اضطراب، خستگی، تحریک‌پذیری، بیزاری از خود، آسیب زدن به خود یا دیگران از تغییرات عاطفی و رفتاری هستند. (ابراهیمی، 1385)

نشانه‌های هشدار دهنده دیگر خودکشی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تغییر در عادات خواب و خوردن
  • غفلت از ظاهر شخصی
  • افزایش شکایت‌های جسمانی که اغلب با پریشانی احساسی همراه است
  • به دشواری تمرکز کردن
  • عدم واکنش نسبت به تحسین و ستایش (نظام سلامتی ویرجینیا، 2003)

هر کودک یا نوجوانی که افکار خودکشی را بیان می‌کند، باید فوراً ارزیابی شود. علامت های هشدار دهنده خودکشی (افکار، احساسات یا رفتار) ممکن است به مشکلات روانی یا عوارض جسمانی شباهت داشته باشد. برای تشخیص این مسئله باید با روانپزشک ،روانشناس یا مشاور خانواده مشورت کرد.

راه های پیشگیری از خودکشی

  • تشخیص اولیه و زودرس و کمک کردن به افراد در معرض خطر همراه با تعدیل عوامل اجتماعی مساعدت کننده.
  • شناسایی بیماران در معرض خطر زیاد. بسیاری از کسانی که دست به خودکشی می‌زنند مدت کمی قبل از اقدام به خودکشی با پزشک خود تماس می‌گیرند و تعدادی مبتلا به اختلال روانی یا اعتیاد به الکل می‌باشند.
  • حمایت از افرادی که در معرض خطر خودکشی هستند.
  • از میان برداشتن راه های موجود برای خودکشی.
  • آموزش در مورد کسانی که در سنین نوجوانی به سر می‌برند، لازم است که آموزش‌هایی در مورد خطرات استفاده زیاد از دارو و راه‌های مناسب چگونگی مواجهه با مشکلات عاطفی ترتیب داد. (ابراهیمی، 1385)

ادوین اشنایدمن(1918) که پدر جنبش پیشگیری از خودکشی در ایالات متحده محسوب می‌شود، گفته است: «من اعتقاد دارم شخصی که دست به خودکشی می‌زند، اسکلت روانی خویش را در گنجه عاطفی مصیبت دیده باقی می‌گذارد، یعنی بازماندگان خویش را به مقابله با بسیاری از احساس‌های منفی محکوم می‌کند و آنان را به افکاری دائمی درباره نقش واقعی یا احتمالی‌شان در پیش انداختن خودکشی او و یا غفلت از خنثی کردن آن گرفتار می‌سازد. این می‌تواند باری گران باشد.»

رویکرد کلی اشنایدمن در پیشگیری از خودکشی دارای سه مؤلفه است: کاهش درد روانی شدید، از بین بردن بن بست‌ها و نقاط کور از طریق گسترش دیدگاه محدود بیمار با استفاده از جایگزین کردن راه حل‌های دیگر به جای تداوم رنج و احساس پوچی و تشویق بیمار به انصراف حتی جزئی از رفتار خود تخریبی. (ترجمه مهرداد فیروزبخت،1378)

سه نیاز فردی که می خواهد خودکشی کند

سه نیاز روانی نقش بسیار مهمی در خودکشی دارند و شناخت این سه نیاز برای پیشگیری از خودکشی مهم می‌باشند:
1- نیاز به کمک: احساس نیاز به کمک و همدردی دیگران برای رفع نیازهای خود، توجه، محبت دیگران، جلب حمایت دیگران و نیاز به کمک یعنی چشیدن عشق و محبت دیگران. نیاز به کمک ناشی از احتیاج داشتن به یک حامی همدل، قابل اعتماد، اهل مراقبت و مهربان است.
2- نیاز به احترام: جلب حمایت و تحسین افراد بالادست، تشویق شدن، جلب مدح و ستایش دیگران، الگوبرداری و سرمشق قرار دادن دیگران می باشد.
3- نیاز به مراقبت و رسیدگی: ارضای نیازها و حوائج توسط دیگری، جلب کمک و حمایت‌های دیگران است. (اشنایدمن، 1918)

اعضای جامعه، متخصصان سلامت روانی، کارکنان ، معلمان و مشاوران مدارس، همسالان و والدین نقش عمده‌ای را در پیشگیری از خودکشی نوجوانان بازی می‌کنند. معلمان نقش مهمی را در پیشگیری از خودکشی بازی می‌کنند، چون بیشترین زمان را با دانش آموزان می‌گذرانند. (پیتر جِی. لوری، 1985)

نویسنده : راضیه ایزدی فرد ، کارشناسی روان شناسی

منابع:

اشنایدمن، ادوین. (1918). مترجم: فیروزبخت، مهرداد. (1378). ذهن خودکشی‌گرا ( روان شناسی خودکشی) تهران: انتشارات شناخت. چاپ اول

ابراهیمی، محمدرضا. (1385). خودکشی. ص 15-12، ص 20 و 24

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده ، مشاوره روانشناسی

 چه عواملی در ایجاد حس خودکشی در افراد مختلف تاثیرگذارند و موجب پیدایش کشش و جذب فرد می شوند و این موارد در مردان بیشتر به چشم می خورد یا در زنان؟

خودکشی‌های به اصطلاح کف خیابانی، علل زیادی دارند. بعضی‌ها معتقدند کسانی که با روش‌های آشکار آن‌هم در انظار عمومی‌خودشان را خلاص می‌کنند، در واقع می‌خواهند به وضعیت موجود در جامعه اعتراض کنند. وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موجود. وگرنه چرا باید کسی به شیوه‌ای کاملا خشن و منزجرکننده، آن‌هم درست وسط سیل جمعیت، خودش را به فنا دهد. اما بدنیست از منظر جامعه‌شناسانه نیز بررسی‌ای علمی‌روی این نوع خودکشی داشته باشیم.

ما هم سراغ امان‌ا… قرایی مقدم، جامعه‌شناس رفتیم تا ببینیم او نظرش درباره این شیوه خودکشی چیست.
چرا اینقدر خودکشی در ملأعام زیاد شده؟ مثلا همین چند وقت پیش دختری خودش را زیر قطار مترو انداخت یا در شیراز دو نفر به بدترین شکل ممکن خودشان را وسط شهر حلق آویز کردند!
باید بدانیم خودکشی وقتی حاصل می‌شود که فرد وابستگی‌اش را از جامعه قطع کند یعنی به اصطلاح اهدافی که دارد برآورده نشود. در واقع فرد هدف دارد ولی وسیله رسیدن به هدف را پیدا نمی‌کند. آنجا خودکشی بالا می‌رود. به عبارت دیگر مردم با این کار می‌خواهند اعتراض خودشان را نشان دهند. چند استان از نظر خودکشی درصد بالایی دارند؛ ایلام، کرمانشاه و کردستان. این اتفاق هم دلایل متعددی دارد. ازدواج اجباری، اذیت و آزار، سرزنش‌ها و سرکوفت‌ها و خلاصه نرسیدن به آمال و آرزوها خودکشی را بالا می‌برد. به عبارتی وقتی نخ‌های ارتباطی فرد با اطراف قطع شود و دیگر امیدی به آینده نداشته باشد، دست به خودکشی می‌زد. فرد مثل یک بادکنک می‌شود که در نهایت بعد از تحمل آن همه فشار، می‌ترکد!
خودکشی همیشه بوده اما چیزی که وجود دارد این است که الان خودکشی در انظار عمومی افزایش پیدا کرده. دلیل این اتفاق چیست؟
اعتراض! فرد با این کار اعتراضش را نشان می‌دهد.

نسبت به چه؟
یک عامل خودکشی، مشکلات اقتصادی است. مثلا بین سال‌های ۱۹۲۹ تا 1933 که بحران اقتصادی در کشور آمریکا شروع شده بود، خودکشی بالا رفت. واقعه دلار در ایران هم خودکشی را بالا برد. از لحاظ سیاسی نیز خودکشی بالا می‌رود، یعنی مشکلات سیاسی در کشور و بعضی ناآرامی‌ها، خودکشی را افزایش می‌دهد. اما در هنگام جنگ، خودکشی پایین می‌آید، بعد از جنگ اما باز بالا می‌رود. عوامل زیادی برای خودکشی وجود دارد؛ علل خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا مذهبی، مثلا در دین اسلام خودکشی منع شده است در دین یهود هم همین‌طور. ما شنیده‌ایم کسی که خودکشی می‌کند درون قبرستان مسلمانان دفن نمی‌شود. جنسیت و حتی روستایی و شهری بودن هم در میزان خودکشی دخالت دارد.

مهم‌ترین عامل چیست؟
آنومی؛ یعنی فروریختگی ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی. من در حدود 30سال قبل روی 33 شهر تحقیق کردم و فهمیدم افرادی که خودکشی می‌کنند وابستگی و تعلقات‌شان نسبت به اطرافیان و جامعه کم می‌شود، حتی کمرنگ شدن اعتقادات دینی هم خودکشی را بالا می‌برد. طرف وقتی نتواند حرفش را جایی بزند، اعتراضش را وسط خیابان می‌آورد و خودش را آتش می‌زند. در کردستان ملت گچ می‌خورند! چرا؟ چون می‌خواهند اعتراض‌شان را نشان دهند. من معتقدم عامل آنومی بیشتر تاثیر دارد. اما همه عوامل دیگر به خودی خود تاثیر زیادی دارند. هنگام جنگ که خودکشی پایین می‌آید به این دلیل است که همبستگی بالا می‌رود و همه ید واحده می‌شوند اما بعد از جنگ که هرکسی به سوی خودش می‌رود، خودکشی باز بالا می‌رود. الان اگر دلار یک‌دفعه سقوط کند و روی هزار تومان بیاید، عده‌ای خودکشی می‌کنند.

گفتید جنسیت در خودکشی دخالت دارد یعنی چه؟
الان مردها بیشتر از زن‌ها خودکشی می‌کنند. نوع خودکشی‌شان هم فرق می‌کند. خودکشی مردها خشن است و خودکشی زنان با ملایمت بیشتری همراه است. مردها، خودشان را حلق‌آویز می‌کنند یا با تفنگ خودشان را خلاص می‌کنند اما زن‌ها مثلا مرگ موش یا گچ می‌خورند. تصورات می‌گوید زن‌ها باید بیشتر خودکشی کنند اما آمار نشان می‌دهد که مردها بیشتر خودشان را می‌کشند.
چرا باید خودکشی زن‌ها بیشتر باشد؟
چون حساس‌تر هستند و مشکلات را سخت‌تر می‌توانند تحمل کنند.

روزنامه قانون

hidoctor.ir