موارد و مقدار مصرف دی سیکلومین Dicyclomine HCI

دی سیکلومین برای تسکین دردهای روده‌ای و درد شکمی (کولیک) نوزادان و همچنین دردهای دوران قاعدگی مصرف می‌شود.در برخی از موارد برای سرطان روده تجویز میگردد. درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر.

ضد اسپاسم دستگاه گوارش . این دارو با مهار گیرنده‌های استیل کولین موجب رفع انقباض عضلات صاف جدار روده می شود.

دی سیکلومین اثر مستقیم و ضد اختصاصی ضد اسپاسم بر روی عضلات صاف دارد.

همچنین این دارو تا حدی دارای اثرات بی حس کننده موضعی است که ممکن است در برطرف کردن اسپاسم دستگاه گوارش و مجاری صفراوی موثر باشد.
دی سیکلومین ایمپالسهای پاراسمپاتومیمتیک وارده از اعصاب را بلاک می کند و باعث مهار انقباضهای عضلات صاف در نتیجه کاهش فعالیت دستگاه گوارش و همچنین تولید اسید می شود

تداخل دارویی دی سیکلومین Dicyclomine HCI
تداخل دارویی دی سیکلومین Dicyclomine HCI

تداخل دارویی دی سیکلومین Dicyclomine HCI

دی‌سیکلومین باید حداقل یک ساعت قبل از داروهای ضد اسید مصرف شود . مصرف هم زمان دی سیکلومین با داروهایی مثل آمانتادین ، آنتی هستامین ، داروهای ضد پارکینسون، پتیدین،فنوتیازین ها ، کینیدین، ضد افسردگی های سه حلقه ای در مصرف همزمان با دی سیکلومین ممکن است باعث تشدید بروز عواررض آنتی کولینرژیک شوند

مصرف همزمان با : آمانتادین، آنتی‌هیستامین، داروهای ضد پارکینسون، دیزوپرامید، پتیدین، فنوتیازین‌ها، کینیدین، ضد افسردگی‌های سهحلقه‌‌ای، در مصرف همزمان با دیسیکلومین ممکن است باعث تشدید بروز عوارض آنتی کولینرژیک شوند

عوارض جانبی دی سیکلومین Dicyclomine HCI

تپش قلب , بی خوابی , سرگیجه , خستگی , تاری دید , یبوست , اتساع شکم ،سردر،بی خوابی، خواب آلودگی،سرگیجه، عصبانیت، فراموشی،ضعف،اغتشاش شعور یا هیجان ،تپش قلب ،فقدان تعریق،کهیر ،تظاهرات پوستی دیگر ، تاری دید ، گشاد شدن مردمک چشم، فلج جسم مژگانی، افزایش فشار داخل چشم خشکی دهان، تهوع، یبوست، استفراغ، انسداد فلجی روده، نفخ شکم، سوزش سر دل حتباس و اشکال در دفع ادرار ، ناتوانی جنسی

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و کنترل آن ها در حد مطلوب ، پیشنهاد می شود بعد از مصرف دی سیکلومین حتما مایعات کافی را به بدن برسانید و در حد امکان آن را با غذا میل کنید ، ( اگر از نوع تزریقی استفاده می کنید حتما چند دقیقه در حالت درازکش مانده و سپس به آرامی تغییر وضعیت دهید ) ؛ همچنین از استفاده ی همزمان دی سیکلومین ( در هر شکلی ) همراه با آنتی هیستامین ها خودداری کنید .

نتیجه تصویری برای دی سیکلومین

موارد منع مصرف دی سیکلومین

ازوفاژیت ناشی از رفلاکس، ناپایداری همودینامیکی در خونریزی شدید، در خانمهای شیرده، بیماریهای انسدادی مجاری ادراری، بیماری انسدادی دستگاه گوارش، کولیتاولسراتیو شدید، میاستنی‌گراویس، انسداد فلجی روده، گلوکوم با زاویه باریک (سیکلوپلژی و میدریاز ناشی از مصرف دارو ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد)، آتونی روده‌ها یا مگاکولون سمی (این دارو موجب تشدید این حالات می‌شود)، بیمارانی که نسبت به داروهای ضد کولینرژیک حساسیت مفرط شناخته شده دارند، شیرخوارانی که کمتر از شش ماه سن دارند.

با توجه به عوارض جانبی دی سیکلومین می توان موارد منع مصرف آن را تا حدودی حدس زد : افراد سالخورده که دارای مشکل در مجاری ادرار و یا دفع مدفوع هستند ، اشخاص دارای ناراحتی قلبی و تنفسی و… باید از مصرف دی سیکلومین خودداری کنند ؛ بعلاوه اگر شخصی سابقه تشنج دارد و یا بدن او نسبت دارو ، عوامل خارجی و… حساسیت از خود نشان می دهد ، بهتر است از مصرف دی سیکلومین پرهیز کند .

به طور میانگین مصرف سه قرص در روز برای کودکان و بزرگسالان به صورت مشترک مناسب می باشد ( دی سیکلومین را پیش از غذا میل کرده و سپس وعده ی غذایی را مصرف کنید ) ، این مقدار برابر با ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم در بزرگسالان و ۵ تا ۱۰ میلی گرم در کودکان شش ماهه تا یکساله می باشد .

اشکال دارویی دی سیکلومین  Dicyclomine HCI:

Tablet: 10mg
Injection: 10 mg/ml, 2ml
Elixir: 10 mg/5ml

 

مصرف دی سیکلومین Dicyclomine HCI در دوران بارداری و شیردهی

رده بندی بارداری: گروه B

مصرف در شیردهی: دی‌سیکلومین ممکن است در شیر ترشح شود. همچنین، این دارو ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. مادران شیرده باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

نام تجاری دارو

تولید دارو     تولید شده     F.C. Tablet     DICYCLOMINE (TOLID DAROU) 10MG TAB
تولید دارو     تولید شده     TABLET         DICYCLOMINE HCL 10MG TAB
الحاوی     تولید شده     SYRUP          DICYCLOMINE-ALHAVI® ۶۰ML SYRUP
تولید دارو     تولید شده     ELIXIR            DICYCLOMINE (TOLIDDAROU) 10MG/5ML ELIXIR
تولید دارو     تولید شده     ELIXIR            DICYCLOMINE HCL 10MG/5ML ELIXIR
خوارزمی     تولید شده     ELIXIR            DICYCLOMINE HCL 10MG/5ML ELIXIR
تولید دارو     تولید شده     AMPOULE     CYCLOMIN® ۲۰MG/2ML AMP
تولید دارو     تولید شده     AMPOULE     DICYCLOMINE HCL 20MG/2ML AMP
کاسپین تامین     تولید شده     AMPOULE     IPICLOMIN® ۲۰MG/2ML AMP