در این مطلب از سایت باعلم ، با روش های مراقبت از فرد سرماخورده بدون مریض شدن ، همراه ما باشید .

حتما برای شما هم پیش آمده که یکی از نزدیکانتان دچار سرماخوردگی یا انفولانزا شوند . معمولا بعد از مراقبت از این شخص ، خود شما هم دچار سرماخوردگی خواهید شد .توصیه ها و نکته های زیر به شما کمک میکند تا احتمال سرایت سرماخوردگی را کاهش دهید .

با شستن اصولی دستها ، تمیز کردن سطوح محل و ضدعفونی کردن اتاق یا خانه  تا حد زیادی میتوانید از گسترش و انتقال سرماخوردگی جلوگیری کنید .

نتیجه تصویری برای آنفولانزا

1- دست های خود را اصولی و منظم بشویید .

در صورتی که در حال مراقبت و پرستاری از کسی هستید که مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی شده است ، بسیار مهم است که دست های خود را به صورت مرتب و دقیق بشویید .اینکار به شما کمک میکند تا هرگونه ویروس و عامل بیماری زایی که براثر تماس بافرد بیمار ، در دستان شما وجود دارد از بین برود . خوشبختانه میکروب ها و اکثر ویروس های ناقل بیماری ، از طریق پوست نمیتوانند وارد بدن ما شوند ولی از طریق تماس با زخم یا دهان یا چشم و .. براحتی قابل انتقال هستند .

  • قبل از هر وعده غذایی و همینطور بعد از هرگونه تماس با فرد بیمار ، دستان خود را به مدت حداقل 30 ثانیه با آب و صابون بشویید .
  • در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید ، از محلول های ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال حاوی الکل برای ضدعفونی کردن دست های خود استفاده کنید . ( همان محصول های مورد استفاده در راه روهای بیمارستان ها و درمانگاهها )

2 – تمام سطوح قابل لمس را ضدعفونی کنید

زمانی که از یک بیمار دچار سرماخورگی و یا آنفولانزا مراقبت میکنید ، بسیار مهم است که تمام سطوح قابل لمس را مرتبا تمیز کنید . مانند دستگیره درها و پنجره ها ، دستگیره یخچال ، گوشی موبایل ، میز ، کلیدهای برق و …

محلول مناسب برای ضدعفونی کردن سطوح منزل میتواند ترکیب 1 الی 2 فنجان سفید کننده در یک لیتر آب باشد

3 -از تیررس سرفه یا عطسه دور باشید .

یکی از مهم ترین روش های انتقال سرماخوردگی یا آنفولانزا از فرد بیمار به شما ، «سرفه یا عطسه» کردن میباشد . از فرد بیمار بخواهید که داخل دستمال تمیز سرفه یا عطسه کند تا از انتقال بیماری به سایر افراد پیشگیری شود . بسیار مهم است که بیمار در دست خود عطسه یا سرفه نکند . تماس دست بیمار با سطوح مختلف و با افراد ، به راحتی میتواند باعث انتقال بیماری شود .

4 – از اتاق بیمار دور شوید

در صورتی که امکان دارد و در مواقعی که بیمار به شما احتیاجی ندارد ، از اتاق بیمار خارج شوید .احتمال انتقال بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی با نزدیک شدن شما به فرد بیمار و همچنین با گذراندن زمان طولانی با فرد بیمار ، افزایش پیدا میکند .

اگر همسر شما بیمار است ، تا زمان بهبودی ، اتاق خواب خود را جدا کنید و از هرگونه تماس و نزدیکی احتناب نمایید .به هیچ عنوان از لیوان مشترک و ظرف غذای مشترک با فرد بیمار استفاده نکنید .

یک صندلی جداگانه برای فرد بیمار در نظر بگیرید و از او بخواهید تا فقط روی همین صندلی بنشیند . این کار ، روند ضدعفونی کردن را راحت تر میکند .

 

5 – فاصله خود را از فرد بیمار حفظ کنید .

یکی از روش های انتقال بیمار آنفولانزا و سرما خوردگی از طریق تنفس و هوا میباشد . همیشه فاصله خود را از فرد بیمار حفظ کنید و از بوسیدن بیمار اجتناب کنید .

 

تهیه و ترجمه /baelm.net

همچنین پیشنهاد میشود بخوانید :

سرماخوردگی در کودک – روش های درمان و پرهیزهای غذایی در سرماخوردگی

سوپ شلغم درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با ویتامین c

“درمان سرماخوردگی” با “داروهای گیاهی” | تهیه شربت ضد سرماخوردگى در خانه