عوارض دارچین – باعلم :

عوارض دارچین
عوارض دارچین

عوارض دارچین  : دارچین یکی از ادویه های بسیار محبوب است . دارچین انواع مختلفی دارد که اکثر مردم از دارچین نوع کاسیا که در مغازه ها و سوپر مارکت ها به فروش میرسد استفاده میکنند ./ دارچین کاسیا ارزان ترین نوع دارچین است . با وجود این که مصرف دارچین فواید و خواص بیشماری دارد ، مانند هر خوراکی دیگری ، مصرف بیش از اندازه دارچین میتواند عوارضی به همراه داشته باشد .

عوارض مصرف دارچین بیشتر به دلیل وجود ماده ای به نام کومارین است . کومارین میتواند به کبد آسیب برساند و احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد .در این مطلب از سایت باعلم ، به برخی از “عوارض مصرف دارچین” اشاره شده است . ( دارچین مورد برسی در این مطلب نوع کاسیا میباشد)

1 – عوارض دارچین : مصرف دارچین میتواند باعث آسیب کبد شود

دارچین منبع بسیار غنی از کومارین بوده و هر گرم از دارچین حاوی 2.5 میلی گرم کومارین است . ( در حالی که دارچین سیلان مقدار بسیار کمی کومارین دارد ) .

حداکثر میزان مجاز مصرف کومارین یک دهم میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن در روز است . در نتیجه فقط یک قاشق چایخوری دارچین میتواند مقدار بیش از حدمجاز کومارین وارد بدن شما کند . مصرف این میزان کومارین میتواند باعث آسیب کبدی شود . مصرف این مقدار دارچین در افراد مسن میتواند در عرض یک هفته الی 15 روز باعث ایجاد عفونت ناگهانی کبد شود .

 

 2 – عوارض دارچین : مصرف بی از حد دارچین احتمال ابتلا به سرطان را افزایش میدهد

تحقیقات اخیر نشان داده است ، در صورت مصرف بیش از حد دارچین ، به واسطه کومارین موجود در آن ، احتمال ابتلا به انواع سرطان افزایش میابد . دلایلی که کومارین باعث ایجاد سرطان و تومور میشود هنوز مشخص نشده ولی رشد تومورهای سرطانی در کبد ، ریه و کلیه به واسطه مصرف کومارین گزارش شده است .

3 – عوارض دارچین : مصرف دارچین زیاد ممکن است باعث زخم های دهان شود

دارچین حاوی سینامالدئید است . (1سینامالدئید در صورتی که در مقادیر به از حد مجار وارد بدن شود میتواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند . آلرژی سینامالدئید میتواند زخم هایی در دهان ایجاد کند . احساس سوزش و خارش این زخم های سفید در دهان از علائم آلرژی سینامالدئید است .

در صورتی به سینامالدئید حساسیت دارید به هیچ عنوان نباید از دارچین و حتی آدامس های دارچین استفاده نمایید .

مصرف دارچین میتواند باعث آسیب کبد شود
مصرف دارچین میتواند باعث آسیب کبد شود

4 – عوارض دارچین : مصرف دارچین قند خون را کاهش می دهد

 تحقیقات نشان داده است که دارچین عملکردی شبیه به انسولین داشته و میتواند قند خون را کاهش دهد . مصرف بیش از حد دارچین میتواند باعث کاهش بیش از حد قند خون شده و با داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند . همچنین ابتلا به هیپوگلیسمی (2) در مصرف بیش از اندازه دارچین دور از انتظار نیست . از عوارض مصرف زیاد دارچین میتواند به خستگی روزانه ، سرگیجه و خواب آلودگی شدید اشاره کرد .

 

5 – عوارض دارچین : مصرف زیاد دارچین ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود

به دلیل وجود مقدار زیادی سینامالدئید در دارچین ، مصرف بیش از حد این ادویه خوشمزه میتواند باعث التهاب و مشکلات تنفسی شود . همچنین استنشاق پودر دارچین از طریق بینی میتواند همین مشکل را ایجاد کند . در صورتی که دچار آسم هستید در مورد مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنید .

6 – عوارض دارچین : دارچین با برخی از داروها تداخل دارد

مصرف دارچین میتواند با داروهای قلب و کبد و دیابت تداخل داشته باشد . به این دلیل که دارچین می تواند اثرات این داروها را افزایش و یا کاهش دهد . مصرف دارچین همراه با مصرف داروهای استامینوفن ، پاراستامول و استاتین ها میتواند احتمال آسیب کبدی را افزایش دهد . در صورتی که داروهای دیابت و داروهای قلبی مصرف میکنید ، درمورد مصرف دارچین با پزشک خود مشورت نمایید .

7 – بو کردن پودر دارچین میتواند خطرناک باشد

استنشاق دارچین به صورت پودر میتواند باعث التهاب ریه و در مواردی که میزان استنشاق زیاد باشد میتواند باعث ابتلا به پنومونی آسپیراسیون (3) شود . در صورتی که پنومونی آسپیراسیون بدون درمان رهاشود و یا به درستی درمان نشود میتواند باعث آسیب همیشگی ریه و حتی از کار افتادگی ریه شود

میزان مصرف مجاز دارچین چقدر است و منظور از مصرف بیش از اندازه چیست ؟

میزان مصرف مجاز روزانه دارچین ، کمتر از یک قاشق چایخوری بوده و بیشتر از آن مجاز نیست . مصرف دارچین سیلان بهتر از مصرف دارچین کاسیا میباشد . برای مثال دارچین سیلان را میتوان بدون نگرانی تا روزی 5 قاشق چایخوری نیز مصرف کرد .

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم / گروه طب سنتی