طب سنتی – خواص دارویی و درمانی «خاکشیر»

فواید خاکشیر,خاکشیر و یبوست

یکی از مشکلات زندگی شهرنشینی و به طبع آن کم‌تحرکی، «یبوست» است که بخش زیادی از مردم با آن دست به‌گریبان هستند؛ در این مطلب با خواص شگفت‌انگیز «دانه‌های ریزی» آشنا می‌شوید که تنها یکی از خواص آن، درمان انواع یبوست است.

همه ما با دانه‌های ریز و قهوه‌ای رنگ «خاکشیر» که بیشتر در قالب شربت خاکشیر از آن استفاده می‌کنیم، آشنا هستیم اما خاکشیر دارای خواص و کاربردهای متعددی در درمان بسیاری از امراض و بیماری‌ها نیز هست که در ادامه به مواردی از این خواص و کاربردها اشاره شده است:

درمان ضعف معده ناشی از سوء مزاج سرد با غلبه سودا

مصرف خاکشیر می‌تواند درمانی برای سوء مزاج سرد باشد که نشانه این سوءمزاج، خشکی دهان، کم میلی به آب، بدگواری طعام، بی‌میلی به خوراک، نفخ شکم، بروز برخی دردها در معده، ضعف و لاغری که روز به روز بیشتر می‌شود.

درمان یبوست سوداوی یا عصبی روده

نشانه آن کشیدگی شکم و انقباض روده است؛ به هنگام تخلیه، بخشی از روده حلقه‌وار جمع شده، مدفوع دو تکه شده و راه روده چند دقیقه بسته می‌شود؛ در این حال تکه‌ای از مدفوع خارج شده و تکه دیگر در جای خود باقی می‌ماند حتی با فشار نیز روده کاملاً باز و تخلیه نمی‌شود؛ مقداری از مدفوع در روده بجای مانده و در نتیجه سموم و عوارض مختلفی را موجب می‌شود که اغلب مردم به این ناراحتی دچار هستند.

درمان یبوست دوران پیری

سالخوردگان بدنشان کم آب و خشک شده و به همین نسبت روده‌هایشان نیز خشک و کم‌آب می‌شود؛ بهترین داروی طبیعی برای این افراد خاکشیر است که باید آن را کوبیده داخل استکان آب داغ ریخته و با عسل بنوشند؛ استفاده از حب‌های ملین و مسهل‌ها برای این افراد زیان‌آور است زیرا مانده رطوبت بدن آن‌ها را کشیده و می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

درمان یبوست در کودکان

در کودکانی که مبتلا به یبوست و دل‌درد شده و جوش‌هایی در بدنشان پیدا می‌شود، روزی یک قاشق چای‌خوری خاکشیر را بکوبند و در قندداغ ریخته و به آنان بنوشانند.

درمان تورم لوزه‌ها

استفاده از خاکشیر غالباً از بروز تورم در لوزه‌ها جلوگیری می‌کند.

فواید خاکشیر,خاکشیر و یبوست

درمان ضعف قوه باء

مصرف خاکشیر ترشحات رحمی ناشی از سودا را به تدریج کم و برطرف می‌کند؛ خاکشیر پرده‌ای از چربی در سطح بدن ایجاد کرده و موجب نرمی و لطافت پوست بدن می‌شود.

درمان خونریزی بواسیری

ازجمله عوارض سوداوی، ضعف کبد و بروز بواسیر است که گاه با خونریزی‌های پی‌درپی عارض می‌شود؛ بهترین دارو برای این مشکل، خاکشیر است که بدن را اصلاح و مانع خونریزی خواهد شد همچنین خاکشیر می‌تواند برخی از اقسام اسهال را نیز درمان کند.

منبع: tasnimnews.com