احساس خستگی روزانه – چطور سطح انرژی بدن را بالا ببرم ؟

این روزها باتوجه به زندگی ماشینی و تکراری ، اکثر مردم اغلب ساعت های روز را با احساس خستگی میگذرانند . در این مطلب از سایت باعلم ، روش هایی برای افزایش انرژی بدن و رفع خستگی روزانه پیشنهاد شده است .

1 – کمی بیشتر بخوابید و به کیفیت خواب خود اهمیت دهید

بسیاری از مردم برای جبران کسری هزینه های زندگی و داشتن درآمد بیشتر ، از ساعات خواب خوب کم کرده و به فعالیت های شغلی میپردازند . این کمبود خواب به مرور باعث میشود که شما احساس اضطراب ، خشم و خستگی کنید . توصیه میشود به صورت میانگین روزانه حداقل 7 ساعت خواب شبانه داشته باشد . البته این میزان با توجه به سن افراد متغییر است .

کمی بیشتر بخوابید و به کیفیت خواب خود اهمیت دهید
کمی بیشتر بخوابید و به کیفیت خواب خود اهمیت دهید

همیشه قبل از خواب سعی کنید فکر خود را از درگیری های روزمره خالی کنید . حمام کردن قبل از خواب و یا خواندن کتاب نیم ساعت قبل از خواب میتواند کمک کننده باشد . همچنین سعی کنید قبل از خواب با وسایلی مانند گوشی موبایل ، تبلت و کامپیوتر کار نکنید .

 

جمع بندی :  اگر در طول روز همیشه احساس خواب آلودگی دارید ، قبل از هر کاری ، کیفیت خواب خود را بهبود بخشید

 2 – برای رفع خستگی روزانه و داشتن انرژی بدنی بیشتر ، از استرس دور باشید

احساس استرس و اضطراب میتواند بیشتر انرژی بدنی شما را به هدر بدهد .  داشتن استرس علاوه بر صدمات روحی ، میتواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و شما را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار دهد .
در بین برنامه های روزمره خود ، جایی برای تفریح و گردش باز کنید . اضطراب شدید میتواند باعث خستگی روزانه شده و همچنین باعث اختلال در خواب شما شود .

برای رفع خستگی روزانه و داشتن انرژی بدنی بیشتر ، از استرس دور باشید
برای رفع خستگی روزانه و داشتن انرژی بدنی بیشتر ، از استرس دور باشید

جمع بندی : استرس باعث خستگی دائمی شما میشود

3 – برای کاهش خستگی روزانه و داشتن انرژی بیشتر ، فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

ورزش منظم و داشتن تحرک دائمی نقش مهمی در کاهش بیماری های قلبی ، دیابت و جلوگیری از چاقی دارد . همچنین تحرک مداوم میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس روزانه شود . این ممکن است عجیب باشد که چگونه میتواند زمانی که احساس خستگی میکنید میتوانید ورزش و تحرک داشته باشید .

داشتن انرژی بیشتر ، فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید
داشتن انرژی بیشتر ، فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

یک بار احتمان کنید . زمانی که احساس خستگی میکنید ، بلند شوید و ورزش کنید . باکمال تعجب خواهید دید که انرژی بدنی شما افزایش یافته و خستگی شما رفع خواهد شد .

 

جمع بندی :  اگر بی تحرک باشید خسته تر خواهید شد .

4 – برای جلوگیری از احساس خستگی مداوم ، سیگار را ترک کنید

مضرات سیگار را همه میدانیم و نیازی به تکرار دوباره نیست . دود سیگار باعث کاهش کارایی ریه ها میشود . با گذشت زمان ، کاهش عملکرد ریه باعث کاهش دریافت اکسیژن شده و انرژی عمومی بدن بسیار کاهش میابد . قبل از ترک سیگار حتما با پزشک خود مشورت کنید و هیچ گاه به یکباره و بدون مشورت پزشک اقدام به ترک سیگار نکنید

 

جمع بندی :  ترک سیگار باعث افزایش انرژی بدن میشود.

5 – استفاده از مشروبات الکلی را کنار بگذارید تا انرژی بدنی شما افزایش

نوشیدن مشروبات الکلی میتواند باعث بروز احساس خستگی روزانه شود . مصرف مشروبات الکلی قبل از خواب میتواند باعث بیخوابی شده و همچنین باعث بیداری های شبانی شما شود .

 

جمع بندی  : الکل میتواند باعث خستگی و خواب آلودگی روزانه شما شود

6 – رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا انرژی بدنی شما بیشتر شود.

اگر همیشه احساس خستگی و خواب آلودگی میکنید ممکن است به دلیل رژیم غذایی نادرست شما باشد . بدن شما نیاز به سوخت مناسب دارد تا بتواند انرژی فعالیت های روزانه شما را تامین کند . اگر شما در طول روز از غذاهایی که حاوی چربی و قند زیادی هستند استفاده کنید ، احساس خستگی و خواب آلودگی خواهید کرد . همچنین از حذف وعده صبحانه به شدت پرهیز کنید . صحبانه مهم ترین وعده روزانه شماست و باید در این وعده ، از مواد مغذی به اندازه کافی استفاده کنید .

از قند و شکر کمتر استفاده کنید تا انرژی بیشتری داشته باشید
از قند و شکر کمتر استفاده کنید تا انرژی بیشتری داشته باشید

رژیم های غذایی کاهش وزن و همچنین روزه داری نیز میتواند باعث کاهش سطح انرژی بدن و در نتیجه خستگی و خواب آلودگی روزانه شود.

 

جمع بندی : تغذیه شما ارتباط مستقیمی با انرژی بدن شما دارد .

7 – از قند و شکر کمتر استفاده کنید تا انرژی بیشتری داشته باشید

احساس خستگی روزانه و خواب آلودگی شما میتواند به دلیل مصرف قند زیاد باشد . مصرف شیرینی جات و نوشابه های حاوی قند در لحظه میتواند انرژی شما را افزایش داده و خواب آلودگی شما را رفع کند . ولی بعد از گذشت مدتی ، باعث خواب آلودگی شدید شما خواهد شد . بخاطر این که مصرف شیرینی و نوشابه در یک لحظه مقدار زیادی قند وارد بدن میکند ، مغز دستور ترشح مقدار زیادی انسولین را صادر میکند . انسولین زیاد باعث کاهش سریع قند خون شده و شما احساس خستگی و خواب آلودگی خواهید کرد.

نتیجه تصویری برای خستگی

جمع بندی : مصرف شیرینی  و نوشابه و هرگونه مواد قندی میتواند باعث احساس خستگی روزانه شود

8 – کم آبی بدن میتواند باعث احساس خستگی در طول روز شود .

بدن ما در طول روز مقدار زیادی آب به صورت ادرار و عرق از دست میدهد . در صورتی که آب به میزان کافی مصرف نکنید سطح انرژی بدن افت کرده و احساس خستگی خواهید کرد .

 

 

جمع بندی : در طول روز حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید ، به صورت منظم آب بنوشید مخصوصا زمانی که گرسنه هستید

 

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم/ گروه سلامت و پزشکی