اگر کودک دو ساله شما سر کشوی لوازم آرایشی‌تان می‌رود و رژلب‌های‌تان را روی صورتش می‌کشد به جای اینکه برای مهار شدنش تلاش کنید، از این اتفاق خوشحال باشید. کودک شما با تقلید کردن رفتارهای زنانه‌ای که در طول روز نشان می‌دهید، می‌گوید از جنسیتش راضی است
مجله سیب سبز – بهاره اسلامی: روی‌تان را که برگردانید، سراغ کیف لوازم آرایشی شما می‌رود و تمام صورتش را با رژ سرخ می‌کند و با لبخندی به سمت‌تان برمی‌گردد و می‌گوید: «مامان قشنگ شدم؟» درست در همین لحظه که کودک‌تان خودش را مثل یک عروس تاج بر سر زیبا و نیازمند ستایش می‌بیند، رفتار شما می‌تواند تکلیف خیلی چیز‌ها را در آینده‌اش روشن کند.می‌توانید با عصبانیت یک دستمال زبر ‌بردارید و به جان صورتش بیفتید یا اینکه می‌توانید در آغوشش بگیرید و با هم سلفی بیندازید یا اینکه می‌توانید با بی‌تفاوتی از کنارش بگذرید یا ندیده‌اش بگیرید. از نظر شما کدام‌یک از این رفتارها می‌تواند به آینده کوچولوی شما خدمت بیشتری کند؟ دکتر جمشید بیگدلی، روانشناس در ادامه مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهد.

منو ببینآرایش کردن و جلوی آینه ایستادن از میل به زیباتر شدن نشات می‌گیرد. حتی اجتماع هم آدم‌های زیبا را راحت‌تر به خود می‌پذیرد. نگاهی به رفتارهایی که از صبح تا شب در خانه دارید، بیندازید. شما چقدر جلوی آینه می‌ایستید؟ حتی جلوی آینه هم مسواک می‌زنید و موهای‌تان را درست می‌کنید.

وقتی موهای‌تان را درست می‌کنید، نظر شوهرتان را می‌پرسید و وقتی او لباس‌های خوبی می‌پوشد، نظر شما را برای ظاهرش می‌پرسد. در چنین شرایطی انتظار دارید کودک 3،2 ساله شما در برابر میل به جلب‌توجه مقاومت کند و از این الگوهای رفتاری که هر روز شما به نمایش می‌گذارید، پیروی نکند؟

مامان قشنگ شدم؟

دختر هستم خوشحال هستم

دخترتان میلی به استفاده از لوازم آرایشی ندارد؟ اهل دامن پوشیدن نیست و از گلسر هم استفاده نمی‌کند؟ دوست دارد موهایش کوتاه باشد و رفتارهای شما را تقلید نمی‌کند؟ این علائم به ظاهر بی‌اهمیت، می‌توانند زنگ خطرهای بزرگی برای آینده جنسی او باشند.

این رفتارها در درجه اول می‌گویند که دختر شما از جنسیتش راضی نیست و اگر مراقب نباشید، ممکن است در آینده دچار مشکلات جدی شود اما در نهان، این رفتارها یک پیغام مهم به شما می‌دهند. آنها می‌گویند دختر شما رابطه خوبی با مادرش ندارد، از والد همجنسش الگو نمی‌گیرد و رابطه عاطفی قوی با او ندارد. حالا باید چه کنید؟ به زور آرایشش کرده و مجبورش کنید که زنانه‌تر رفتار کند؟ نه! باید به فکر ترمیم رابطه خودتان و او باشید. تا زمانی که ارتباط عاطفی مادر و دختر ترمیم و تقویت نشود، نمی‌توانید او را نسبت به جنسیتش راضی کنید.

اگر کودک دو ساله شما سر کشوی لوازم آرایشی‌تان می‌رود و رژلب‌های‌تان را روی صورتش می‌کشد به جای اینکه برای مهار شدنش تلاش کنید، از این اتفاق خوشحال باشید. کودک شما با تقلید کردن رفتارهای زنانه‌ای که در طول روز نشان می‌دهید، می‌گوید از جنسیتش راضی است و ارتباط خوبی با مادر که والد همجنس اوست دارد. رابطه خوب مادر و دختر، میل دختر به نشان دادن رفتارهای زنانه را تشدید می‌کند. پس دست و پای‌تان را گم نکنید و به فکر تنبیه کردنش هم نیفتید. شواهد نشان می‌دهد تا اینجای کار مادر خوبی بوده‌اید.

الان وقتشه

آرایش‌های غلیظ و اغراق‌شده در خیابان را می‌بینید؟ دخترانی که برای آرایش کردن در محل کار و خیابان هم حسابی وقت می‌گذارند و با آرایشی سنگین همه جا ظاهر می‌شوند. می‌دانید میل به انجام این آرایش‌های سنگین از کجا آمده؟ از منع کردن والدین در دوره کودکی. از زمانی که او به اقتضای سنش می‌خواست سراغ لوازم آرایشی برود و با تنبیه و واکنش‌های منفی والدینش روبه‌رو شد. اگر نمی‌خواهید کودک شما سراغ این رفتارهای اغراق‌شده برود، مراقب برخوردهای امروزتان باشید.

برای تشویق کردن رفتارهای زنانه دختر کوچولوی‌تان، حتما نیازی نیست که برایش کف بزنید. لبخند زدن، گفتن یک جمله محبت‌آمیز مثل «چقدر خوشگل شدی» و… همه می‌توانند رفتار دخترتان را تقویت کنند اما اگر پسر کوچولوی شما سراغ لوازم آرایشی‌تان رفت چه؟ در چنین شرایطی هرگز نباید رفتار او را حتی با یک لبخند ساده تقویت کرده و با دعوا و ایجاد تنش، کنجکاوی‌اش را بیشتر کنید. می‌توانید پسرتان را در این شرایط نادیده بگیرید یا اینکه با مداد چشم‌تان برایش سبیل بکشید تا با جنسیتش ارتباط بهتری برقرار کند.

من تو‌ام!

برای تقلید کردن رفتارهای مادر، هیچ‌وقت زود نیست.  اغلب کودکان از حدود دو سال و نیمگی تا سه سالگی رفتارهای زنانه‌ای مثل آرایش کردن را تقلید می‌کند اما اگر دیدید که کودک یک ساله شما هم هنگام باز بودن کشوی لوازم آرایشی‌تان سراغ‌شان رفت، تعجب نکنید، وحشت‌زده نشوید و با قضاوت‌های عجولانه فرزندتان را به بحران وارد نکنید. او کودک است و شما هستید که باید سن و موقعیتش را درک کنید.

خوشحال و شاد و خندانم

در فرهنگ پر از رودربایستی ما برای خیلی از آدم‌ها، آرایش کردن راهی برای فرار از کمبودهای عاطفی و استرس‌هاست. فرد با این رفتار می‌گوید نمی‌خواهم از حال بدم باخبر شوید؛ من ناخوشم اما می‌خواهم این بدحالی را زیر زیبایی‌ام پنهان کنم. او ساعت‌ها برای رسیدگی به ظاهر خودش وقت می‌گذارد تا در مقابل، از احترام دیگران هم بهره‌مند شود؛ با چهره‌ای آراسته با دیگران ملاقات می‌کند، تا هیچ کس از آشفتگی‌های درونی‌اش باخبر نشود.

بذار راحت باشم

یادتان نرود رفتارهای شما، الگوی کودک‌تان می‌شود و واکنش‌های شما به تقویت یا سرکوب شدن یک رفتار کمک می‌کند. اگر دختر‌دار شده‌اید، دلیلی ندارد با منع اغراق‌گونه او از آرایش کردن، گلسر زدن و رسیدن به سر و وضعش، ولع او برای این رفتارها را بیشتر کنید. تلاش شما برای سرپوش گذاشتن روی این رفتارهای طبیعی، حاصلی جز پنهانی شدن‌شان نخواهد داشت. گذشته از این، کودکی که در زمان مناسب این تمایلات را نشان نداده است یا به شکلی اغراق‌گونه و غیرمنطقی از زیبا شدن فراری می‌شود و آراسته نبودن را به عنوان معیاری برای درست رفتار کردن انتخاب می‌کند یا اینکه در سال‌های بعد و دور از چشم شما، بیش از اندازه تمایل به استفاده از لوازم آرایشی و رسیدگی به سر و وضعش را در رفتارهایش به نمایش می‌گذارد.

کودکی که در زمان و مکان مناسب این هیجانات را تخلیه نکرده، ممکن است در آینده با وسواس زیادی برای زیباتر شدن تلاش کند و برای رسیدن به این هدف، حاضر به دادن هزینه‌های فراوان شود پس اگر دوست دارد در خانه گردنبند مروارید شما را به گردنش بیندازد، مانعش نشوید و اگر گاهی می‌خواهد گونه‌هایش را کمی سرخ‌تر کند، سرزنشش نکنید.

اشکالی ندارد!

چه اشکالی دارد دختری که تا این اندازه به آرایش کردن تمایل دارد با هماهنگی و مدیریت شما در خانه و ‌مهمانی‌های خودمانی و خانوادگی آرایش کند؟ شما می‌توانید از داروخانه لوازم آرایشی مخصوص بچه‌ها و سالم بخرید و با دادن چنین اجازه‌ای در کودکی به او، از بروز مشکلات بعدی جلوگیری‌کنید.

می‌ترسید دیگران به‌خاطر رنگ‌های روی چهره‌اش شما را قضاوت کنند؟ رژلب‌های مخصوص کودکان نه برای سلامت مضر هستند و نه رنگ چندانی دارند. پس با خیال راحت در صورتی که کودک‌تان تقاضا می‌کند، یکی از آنها را در کیفش بگذارید. گاهی می‌توانید سر کودک‌تان را شیره بمالید و با یک ضد آفتاب مخصوص کودکان، میلش به داشتن لوازم آرایشی مخصوص را  ارضا کنید.

منبع : bartarinha.ir