کلید واژه ها : خواص سرکه سیب, خواص سرکه سیب برای مو, خواص سرکه سیب و عسل, خواص سرکه سیب برای لاغری, خواص سرکه سیب برای پوست, خواص سرکه سیب با عسل, خواص سرکه سیب پوست, خواص سرکه سیب برای صورت, خواص سرکه سیب در لاغری, خواص کپسول سرکه سیب, 

۱۵ خاصیت سرکه ی سیب

سرکه ی سیب، سرکه ی آب سیب و یا به بیانی دیگر ACV، نوعی سرکه است که از سیب یا آب سیب تهیه می شود و در نهایت به رنگ کهربایی متوسط در می آید. سرکه ی سیب در هر دو نوع تولید خانگی و صنعتی، برای سلامتی فواید بسیاری دارد.

سرکه ی سیب دارای یک ترکیب از ویتامین های ضروری و عناصر کمیاب است که این محصول را تبدیل به یک محصول مفید برای استفاده ی عموم کرده است. در این جا تنها بخشی از فواید سرکه ی سیب ذکر شده است.

۱- کاهش وزن

سرکه ی سیب دارای مقدار زیادی اسید استیک است. اسید استیک اشتها را کاهش می دهد و به همین ترتیب مقدار آب جمع شده در سلول ها را کاهش می دهد. مطالعات دیگر نشان می دهد که سرکه ی سیب، ساختار سلول های چربی را می شکند. برای کاهش وزن، سرکه ی سیب را به برنامه ی غذایی روزانه ی خود اضافه کنید. برای این کار به سادگی می توانید ۲ قاشق غذاخوری سرکه ی سیب را به سالاد خود اضافه کنید.

۲- کاهش سلولیت (چربی های پایدار)

سرکه ی سیب به ذخیره سازی مناسب و شکستن بافت های چربی کمک می کند. هر دوی این فاکتورها به کاهش سلولیت ها کمک می کنند. برای افزایش سوخت و ساز سلولیت،‌ یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب را با دو قاشق چای خوری روغن، به خوبی مخلوط کنید و روی مناطق مورد نظر به صورت دایره ای ماساژ دهید.

۳- تنظیم قند خون

تأثیر سرکه ی سیب بر تنظیم سطح قند خون، بسیار عظیم است. همان طور که گفته شد، سرکه ی سیب با نشاسته یا کربوهیدرات ترکیب می شود و جذب قند خون توسط بدن را پایین می آورد. به همین علت،‌ سرکه ی سیب به تعادل سطح قند خون کمک می کند. در برخی تحقیقات دیگر نشان داده شده است که هر نوع سرکه، به کاهش سطح گلوکز خون کمک می کند. برای پیشگیری از مشکلات حاصل از قند خون، حتماً قبل از خواب دو قاشق غذا خوری سرکه ی سیب مصرف کنید.

۴- سلامت قلب

سرکه ی سیب به علت داشتن اسید استیک بالا همچنین می تواند به کاهش قند خون، LDL و یا کلسترول مضر کمک کند. همچنین ثابت شده است که سرکه ی سیب به کاهش سطح تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در خون و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول مفید کمک می کند. با افزودن سرکه ی سیب به غذاهایتان طعمی جدید بیافزایید و به سلامت قلب خود کمک کنید.

۵- رادیکال های آزاد

بیشتر ما درباره ی خاصیت شفا بخش آنتی اکسیدان ها که به کاهش رادیکال های آزاد در بدنمان کمک می کنند، شنیده ایم. انواع میوه ها و سبزیجات مثال هایی برای این منابع آنتی اکسیدان هستند. رادیکال های آزاد، مولکول های فوق اکتیو هستند که به بافت ها و سلول ها آسیب می رسانند. پاشیدن سرکه ی سیب روی میوه ها و سبزیجات به افزایش آنتی اکسیدان در آن ها و همچنین طعم آنها کمک می کند.

۶- ضد پیری

وجود آنتی اکسیدان در سرکه ی سیب همچنین روند پیری را کندتر می کند. سرکه ی سیب با حفظ تعادل اسید و باز در بدن ما، روند پیری را کندتر می کند. علاوه بر استفاده در غذاها، شما می توانید سرکه ی سیب را به عنوان یک ماسک جادویی با اضافه کردن مقداری آب به آن و اسپری کردن آن بر روی پوست، استفاده کنید.

 

۷- درمان لکه های پوستی

مخلوط سرکه ی سیب و آب، همچنین به بسته شدن منافذ پوستی کمک می کند و لکه های پوستی را درمان می کند. مقداری سرکه ی سیب رقیق شده را روی پنبه بزنید و بر روی لکه ها بمالید تا خشک شوند. این مایع روند بهبود را سرعت می بخشد.

۸- درمان پوکی استخوان

سرکه ی سیب به جذب کلسیم مواد غذایی کمک می کند و یک ماده ی مهم معدنی در پیشگیری از پوکی استخوان می باشد. علاوه بر این، وجود سرکه ی سیب در غذاها، جذب کلسیم غذا را بالا می برد و استخوان های شما را قوی تر می سازد.

۹- درمان گلو درد

با توجه به خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی، سرکه ی سیب می تواند در درمان گلو درد مفید باشد. غرغره کردن سرکه ی سیب رقیق شده، می تواند برای تسکین و درمان گلو درد مفید باشد.

۱۰- تسکین دردهای سینوسی

پتاسیم و اسید استیک موجود در سرکه ی سیب، برای تسکین گرفتگی سینوس ها مفید است. یک قاشق چای خوری (تا یک قاشق غذا خوری) سرکه ی سیب را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید تا سینوس هایتان باز شود.

 

۱۱- درمان سکسکه

سرکه ی سیب میزان اسید در معده شما را کنترل می کند و یک درمان عمده برای رفع سکسکه است. غرغره کردن محلول رقیق شده ی سرکه ی سیب، به تسکین سکسکه کمک می کند.

 

۱۲- سلامت مو

قوطی های خالی شامپوهای قدیمی خود را دور نیاندازید و آن ها را با نصف یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب و یک فنجان آب سرد پر کنید. چند بار در هفته  بعد از هر بار شامپو کردن موها، این محلول را برای پاک شدن کامل شامپو از مو استفاده کنید.

۱۳- جلوگیری از بوی بد دهان

همان طور که گفته شد، سرکه ی سیب خواص ضد باکتریایی دارد و از بوی بد دهان جلوگیری می کنند. حداقل روزی یک مرتبه مقداری سرکه ی سیب را در دهان غرغره کنید.

۱۴- درمان آفت دهان

با توجه به اینکه سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی دارد، افرادی که مشکل آفت دهان دارند حداقل روزی یک مرتبه سرکه ی سیب را در دهان غر غره کنند. این حرکت باعث پیش گیری و کمتر شدن آفت ها می گردد.

۱۵- کمک به رفع سوء هاضمه

یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب را به همراه یک قاشق چای خوری عسل، در یک لیوان آب گرم به خوبی مخلوط کنید و قبل از غذا میل کنید.

منبع : مجله روزانه مگلی

http://magly.ir/15-%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D9%87-%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A8/