تغییرات واژن در بارداری, تغییرات واژن در حاملگی, سوزش واژن در بارداری, درمان عفونت واژن در بارداری, ترشح واژن در بارداری,

با تغییرات واژن در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید

به عنوان یک زن باردار، می دانید که نوزاد به احتمال زیاد از واژن خارج می شود. اما زمانیکه باردار هستید، اتفاقات بیشتری برای واژن شما رخ می دهد. بنابراین بهتر است با آنها آشنا شوید.

رنگ واژن شما متمایل به رنگ آبی می شود
واژن به طور معمول صورتی رنگ است. اما در زمان بارداری این احتمال وجود دارد که رنگ آن به آبی یا ارغوانی ( نشانه چادویک نامیده می شود) تغییر کند. در حقیقت، تغییر رنگ در این قسمت می تواند اولین نشانه بارداری باشد. در شش هفته ابتدای بارداری به علت افزایش جریان خون، واژن، فرج ( لبه های خارجی دستگاه تناسلی) و سرویکس (گردنه) به رنگ ارغوانی و آبی تغییر پیدا می کند.
ممکن است لکه خونی وجود داشته باشد
بارداری به معنای پایان موقتی دوران قاعدگی. لکه بینی در 3 ماه اول بارداری یک مسئله شایع است . اما پیشنهاد می شود به محض مشاهده لکه های خون، حتی اگر متوقف شده باشد با پزشک خود مشورت کنید. این بهترین و دقیق ترین راه است برای تشخیص مسئله نگران کننده ای، چنانچه وجود داشته باشد.
معمولا خونریزی کم و سبک ناشی از لانه گزینی در دیواره رحم و تشکیل جفت است. در بعضی موارد لکه بینی می تواند نشان دهنده موارد دیگری مثل عفونت قارچی باشد. اگر لکه بینی با درد و گرفتگی عضله رحم همراه باشد، با متخصص خود هرچه سریعتر تماس بگیرید.
احتمال وجود رگهای واریسی
ساق پاها تنها قسمتی از بدن نیستند که در برابر رگهای واریسی و دردناک، آسیب پذیر هستند. به علت افزایش جریان خون و بزرگ شدن رحم ( که باعث می شود رگها در لگن خاصره فشرده شوند) و هورمونهای بارداری، قسمتهای دیگر نیز در بارداری، واریس را تجربه می کنند. در حدود 20 درصد از خانمهای باردار که دچار واریس در فرج (قسمت خارجی آلت تناسلی) می شوند، عموما در بارداریهای دوم و سوم خود بیشتر و شدیدتر با این مسئله روبرو هستند. خبر خوب این است که این مسئله معمولا در طول 6 هفته از زایمان برطرف می شود اما چنانچه این رگها شما را آزار می دهند، در وان گرم، روی پهلوی چپ دراز بکشید و در صورت امکان پای خود را بلند کنید. همچنین نرمش و خودداری از نشستن یا ایستادن های های طولانی مدت به شما کمک بزرگی می کند.
  ایجاد ورم بین پاها
جریان اضافی خون در محدوده واژن، می تواند باعث شود این قسمت سنگین تر و پرتر شود. واژن در مواقع معمولی ورم نمی کند اما ممکن است در بعضی موارد مثل وجود مسئله خاصی متورم شود. برای بعضی از خانمها  ذخیره اضافی خون، موجب افزایش حساسیت می شود.
تولید صداهایی از واژن
در بسیاری از مقالات پزشکی به این موضوع ظریف اشاره ای نشده است. زمانیکه واژن تحت فشار قرار می گیرد، موجب می شود تا هوای جمع شده داخل آن، به شکل گاز و با نوعی صدا از واژن خارج شود. جای نگرانی وجود ندارد. هرچند که مشخص نیست چرا این مورد در بارداری بیشتر دیده می شود این احتمال وجود دارد که ترکیب بزرگ شدن شکم، شکلهای مختلف مقاربت، ورزش و فعالیت زیاد عضلات کف لگنی در این مسئله دخیل باشد.
ایجاد خارش در واژن
هورمونهای بارداری می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری های واژنی یا قارچ ها یا عفونتهای قارچی شود. هر دو آنها در طول بارداری شایع بوده و با ترشحات زرد رنگ (درعفونت قارچی) یا  سفید مایل به خاکستری ( در واژینوز باکتریال) همراه بوده و به شکل دیوانه کننده ای خارش ایجاد می کنند. خوشبختانه با مراجعه به متخصص قابل درمان است. اما از درمانهای خانگی و مصرف دارو بدون نسخه پزشک خودداری کنید.
اگر دارای ترشحات سفید رنگ( مثل سفیده تخم مرغ) هستید نگران نباشید. آنها کاملا طبیعی است. سرویکس و واژن در طول بارداری تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته و مخاطهای دهانه رحمی و ترشحات واژنی افزایش پیدا می کند. این ترشحات در ابتدا غلیظ و چسبناک هستند و هرچقدر به پایان بارداری نزدیک می شوید رقیق و آبکی می شود.
بوی ناشی از ترشحات تغییر می کند
در طول بارداری سطح pH واژن تغییر پیدا می کند. این امر می تواند منجر به تغییرات نامحسوس در بو و رایحه واژن شده و آن را اسیدی کند. بعضی از خانمهای باردار نسبت به بوی آن حساس هستند اما اگر خارش و سوزش احساس نشود جای نگرانی وجود ندارد.
منبع : تحریریه نی نی سایت
ninisite.com