لوازم موردنیاز برای روبان دوزی گل آفتابگردان :

روبان 4 سانتی سبز و کرم یا زرد
روبان نیم سانتی قهوه ای
نخ قیطان
پارچه
کارگاه
نخ و سوزن
مقداری پنبه
رنگ پارچه ی زرد یا نارنجی، سبز و قهوه ای
قلم مو
پالت

آموزش روبان دوزی , روبان دوزی گل آفتابگردان
روش کار برای روبان دوزی گل آفتابگردان :
برای آماده کردن گل آفتابگردان، روبان کرم رنگ چهار سانتی را برداشته 144 سانت برش بزنید و از وسط، روبان را تا بزنید و دولا کنید و 6 سانت، 6 سانت به روش خانه ای بدوزید که به این ترتیب 12 گلبرگ خواهید داشت.
دوخت خانه ای به چه شکلی است؟ از ابتدای روبان شلال بزنید. به 6 سانت که رسیدیم عرض روبان را به صورت رفت و برگشت شلال می زنیم.
به همین ترتیب تا انتهای روبان دوخت را ادامه می دهیم.
در انتها نخ را می کشیم.
حالا انتها و ابتدای روبان آماده شده را با نخ و سوزن به هم وصل کنید.
برای تهیه ی مغزی گل، مقداری از یک پارچه را داخل کارگاه بگذارید. در وسط پارچه، برای مغزیِ گل آفتابگردان دایره ای بکشید( که معمولاً بین 3 تا 4 سانت قطر دایره می باشد) و داخل دایره را با گره ی فرانسوی پر کنید؛ به این ترتیب که روبان قهوه ای نیم سانتی را در سوزن فرو کرده و از وسط دایره درآورید. روبان را روی پارچه گره بزنید و سپس سوزن را نزدیک به همان نقطه ی خروج سوزن، داخل پارچه کنید.
به مراحل دوخت دقت کنید.
به چگونگی عبور سوزن دقت کنید.
پارچه را از کارگاه درآورید.

روبان دوزی گل آفتابگردان
حدود یک و نیم ساعت دور مغزی گل را کوک بزنید.
همچنین می توانید با قیطان مابین گره ها را دوخت های شل بزنید. کمی نخ را بکشید تا چین بخورد و از زیر، مقداری پنبه را داخل حفره ایجاد شده بگذارید و نخ را کامل بکشید تا جمع شود و بعد با کمک نخ و سوزن مغزی را به گلبرگ ها وصل کنید. برای آماده کردن برگ ها، حدود 40 سانت از روبان 4 سانتی سبز را برداشته و از وسط به صورت مثلثی تا بزنید تا تیزی سر برگ مشخص شود.
دو طرف داخلی روبان را روی هم گذاشته و شلال بزنید.
کار مانند شکل آماده می شود.
نخ را کامل بکشید تا برگ چین بخورد.
در صورتی که از روبان هایی که لبه های آن ها دارای سیم است استفاده نمی کنید، باید دو طرف روبان را هم شلال بزنید و همزمان با اینکه نخ وسط نمونه ی آماده شده ی برگ را در شکل می بینید. سپس لبه های خارجی برگ را شلال زده و نخ را بکشید تا لبه ها هم چین بخورد برای رنگ آمیزی گل ها، ابتدا روبان را کمی نم دار کنید و رنگ زرد یا نارنجی را برداشته و با قلم مو روی گلبرگ ها بزنید.( دو سوم گلبرگ ها از داخل به خارج رنگ می شود.)
بعد از آن کمی رنگ سبز را برداشته و از داخل گل و کنار مغزی گل، سایه بزنید. سپس با رنگ قهوه ای روی آن بزنید تا خامی رنگ سبز گرفته شود. می توانید برای سوخته به نظر رسیدن گلبرگ های آفتابگردان لبه های بیرونی گلبرگ ها را نیز با رنگ قهوه ای سایه بزنید.

آموزش روبان دوزی
منبع : نشریه ترمه شماره 17