درست کردن مربا توت فرنگی,پخت مربا توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی

معمولا تهیه مربا، کار خانم های کدبانو در فصل گرم سال است تا با انواع مرباهای رنگارنگ سفره صبحانه فصول سرد سال را رنگین کنند. تهیه مربای توت فرنگی می تواند علاوه بر مربا، مقداری شربت هم برای روزهای گرم در اختیارتان قرار دهد؛ فقط حواستان به نکات تهیه مربا باشد تا پس از مدتی که سراغ مربایتان رفتید با کپک یا شکرک مواجه نشوید.

مواد لازم برای تهیه مربا فرنگی :

 توت فرنگی 1 کیلوگرم
 شکر  1 کیلوگرم
 وانیل (در صورت تمایل)  یک قاشق چایخوری
 آبلیمو  یک قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه مربا توت فرنگی :
ابتدا توت فرنگی ها را بشویید و دم آن ها را جدا کنید.
توت ها را مدتی در آبکش قرار دهید و یا روی یک پارچه بریزید تا خوب آب شان برود.

ته یک قابلمه لعابی مقداری از شکرتان را بریزید و مقداری هم از توت فرنگی ها را به صورت لایه لایه شکر و توت فرنگی بریزید. این کار را تا تمام شدن تمام شکر و توت فرنگی هایتان ادامه دهید.
در صورتی که تمایلی به گرفتن شربت از مربای خود ندارید از 750 گرم شکر استفاده کنید.

قابلمه را در یخچال قرار دهید و 12 الی 24 ساعت صبر کنید تا شکر کاملا به درون توت فرنگی ها نفوذ کرده و توت ها آب بیاندازند.

قابلمه را روی حرارت تند قرار دهید تا بجوشد و سپس حرارت را کم کنید.
یکی دو بار کفی را که روی توت ها می آید بگیرید.

اگر دوست دارید در این مرحله وانیل را به مربا اضافه کنید.
نیم ساعت پس از جوشیدن مربا زمان پخت کامل می شود و در تمام این مدت باید در قابلمه باز باشد.

اگر دوست دارید از مربا شربت بگیرید و از ابتدا تمام شکر را اضافه کردید، پیش از این که شربت کاملا قوام بیاید (حدود 15 دقیقه پس از جوشیدن) شربت آن را جدا کنید.

پس از اینکه مربا آماده شد آبلیمو را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا مربا در قابلمه خنک شود و آن را در شیشه هایی که آماده کرده اید بریزید و برای مدت 6 ماه در یخچال یا 1 سال در فریزر نگه دارید.

روش دیگر تهیه مربای توت فرنگی، برای اینکه سریع تر مربا تهیه شود آن است که شکر را در یک لیوان آب و روی حرارت حل کنید و بجوشانید تا قوام بیاید و سپس توت فرنگی ها را به شربت افزوده و بپزید.

 

درست کردن مربا توت فرنگی,پخت مربا توت فرنگی

با نکته های پخت مربای توت فرنگی آشنا شوید

نکات و هشدارها
اگر توت های شما کمی آب دار باشند ممکن است بیش از نیم ساعت برای قوام آمدن شربت زمان نیاز داشته باشید؛ در واقع ملاک، همان قوام آمدن شربت است.
برای تهیه مربای توت فرنگی بهتر است از توت های ریز، سفت و بدون لک استفاده کنید تا توت ها هنگام پخت مربا له نشوند و ظاهر زیباتری به مربایتان ببخشند.
البته اگر توت هایی که تهیه کردید بزرگ هستند و دوست ندارید به آن اندازه از آن ها در مربا استفاده کنید خرد کردن آن ها اشکالی ندارد. به علاوه ممکن است زمان پخت شان طولانی شده و مربای شما تیره شود.

 

منبع : phow.ir