عنوان تبلیغاتی موثر: همه ما بارها در این موقعیت قرار گرفته ایم که برای معرفی کالا یا خدماتی که عرضه می داریم از چه متن یا عنوان تبلیغاتی که قدرت جلب توجه بیننده را داشته باشد استفاده کنیم. از طراحی یک بنر گرفته تا عنوان یک بروشور، کارت ویزیت و… .
بررسی ها نشان می دهد هر فرد عادی در طول شبانه روز در معرض نمایش سیصدهزار پیام تبلیغاتی قرار دارد ! در میان انبوه پیام های رنگارنگی که با انواع تکنیک های شنیداری و دیداری مستقیم و غیر مستقیم ، که هر یک سعی در مجاب کردن مشتری در استفاده از آن محصول خاص را دارد چگونه پیام خود را به صورتی اثر گذار انتقال دهیم ؟

 

عنوان تبلیغاتی موثر عنوان تبلیغاتی موثر
عنوان تبلیغاتی موثر

چگونه عنوان تبلیغاتی موثر بنویسیم؟

در نگارش یک پیام اثر گذار پارامترهای متعددی دخیل هستند که در واقع پیش نیاز خلق یک عنوان تبلیغاتی موثر محسوب می گردند.

برخی این این پیش نیازها عبارتند از :
1- آیا جامعه آماری هدف را بدرستی می شناسید ؟
2- آیا از تعداد رقبای کاری خود اطلاعات کافی دارید ؟
3- آیا از انواع روش های تبلیغی رقبای خود اطلاع دارید؟
4- آیا از نیازهای واقعی مخاطب و میزان وابستگی او به کالا یا خدمات خود اطلاع دارید ؟
5- آیا می دانید کالا یا خدمات شما در سبد خانوار جامعه هدف در اولویت قراردارد یا خیر ؟
6- آیا از سابقه ذهنی مشتریان نسبت به خدمات شما یا خدمات مشابه اطلاع دارید؟
7- و….

همینطور که می بینید نوشتن یک پیام موفق کار چندان آسانی هم به نظر نمی رسد!؟ برای همین است که یک مشاور خوب گاهی ماهها برای ساخت یک عنوان زمان صرف می کند !

نکته مهم دیگری که اغلب افراد در نوشتن عناوین تبلیغاتی به آن توجه چندانی ندارند شاخص های فرهنگی و بومی جامعه هدف است . چنانچه مخاطب شما ایرانی است باید از ویژگیهای رفتاری آنها در مواجهه با یک پیام ، بروشور ، کارت ویزیت و… اطلاع کافی داشته باشید . در جامعه امروز به استناد آمار و مستنداتی که روزانه شاهد آن هستیم مخاطبان شما افرادی عمدتا خسته و عصبی هستند که به آسانی نمی توان توجه شان را به چیزی جلب کرد !

سومین مورد مهم که باید مد نظر باشد پارامتر زمان است .

تصور نکنید هر بیننده با خیال راحت وقتش را به خواندن یا دیدن پیام شما اختصاص میدهد. بر اساس آخرین بررسی ها بخشنده ترین مخاطبان بیشتر از چند ثانیه به شما فرصت نخواهد داد و خبر بدتر آنکه بیش از 90 درصد تصمیم گیری ها برای خواندن یا نخواندن پیام شما در همان اولین لحظه دیدن اتفاق می افتد!

فکر میکنم اکنون بهتر متوجه شده باشید که انتخاب کلمات در نگارش یک عنوان تبلیغی تا چه میزان حائز اهمیت و حیاتی است . در انتخاب کلمات همواره خود را هم مخاطب فرض کنید و ببینید نسبت به چه کلماتی واکنش نشان می دهید .

عنوان نوشته می تواند اشکال مختلفی بر حسب نوع خدماتی را که ارایه می دهید به خود بگیرند.
کلماتی نظیر کشف تازه، جدیدترین، معرفی ، تازه، اعلام و…. از کلملت موثری هستند که می توانند توجه مخاطب را به خود جلب نماید .

عجله نکنید هنوز به کلمات شگفت انگیز نرسیده ایم.

مجانی و رایگان از جمله قویترین واژگان بازاریابی به شمار می روند .برایتان مثالی میزنم : حتما افرادی را که در مترو اقدام به فروش کالا می کنند دیده اید. چندی پیش در مترو پیرمردی را دیدم که اقدام به فروش بادکنک می کرد 6 عدد هزار تومان و از خستگی و ظاهرش پیدا بود کاسبی ، چندان رونقی ندارد . به او پیشنهاد دادم شما از این به بعد نوع بیانت را تغییر بده : 5 بادکنک هزار تومان و یک بادکنک هم مجانی ! چند روز بعد تصادفا ایشان را با کیسه ای بزرگ تر که حاوی تعداد بیشتری بادکنک بود با چهره خوشحال تر از قبل دیدم . جویای وضعیت فروش شدم . فروشش به طور قابل توجهی افزایش یافته بود! تنها با تغییر کلمات !

سایر کلمات موثر و قوی که به شدت توجه مخاطب را به خود جلب می کنند عبارت اند از : چرا ، چگونه، آسان ، آخرین فرصت ،صرفه جویی ، پس انداز ، هم اکنون و…
لازم به ذکر است نویسندگان حرفه ای برای نوشتن عناوین قوی و اثرگذار از تکنیک های دیگری نیز بهره می برند که از اشاره به آنها صرفه نظر گردید. اکنون خلاقیت خود را به کار بگیرید و با این کلمات عنوان تبلیغی مورد نظر خود را بسازید ./

عنوان تبلیغاتی موثر/ منبع