کلید واژه ها : عوارض آتورواستاتین, عوارض آتورواستاتین۲۰, عوارض آتورواستاتین چیست, عوارض داروی آتورواستاتین, عوارض جانبی آتورواستاتین, عوارض قرص آتورواستاتین ۱۰, عوارض مصرف آتورواستاتین, عوارض مصرف قرص آتورواستاتین, عوارض مصرف طولانی مدت آتورواستاتین, عوارض داروی آتورواستاتین ۲۰,

 نتیجه تصویری برای آتورواستاتین

آتورواستاتین (Atorvastatin)

آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor)  عنوان کاهش دهنده کلسترول بد خون تجویز میشود . هرچند تاثیر اصلی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خون است ولی به میزان کمتری تری گلیسرید خون را نیز کاهش می دهد

مانند بقیه استاتینها با مهار آنزیم HMG COA ردوکتاز در کبد عمل می کند. HMG COA در بیوسنتز کلسترول نقش اساسی دارد

آتورواستاتین به سرعت از طریق مجرای گوارش جذب می‌شود. فراهمی زیستی مطلق دارو حدود ۱۲% است.پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است. این دارو دارای متابولیسم کبدی و خارج کبدی است. متابولیت‌های فعال دارو مسئول ایجاد حدود ۷۰% از اثر مهارکنندگیHMG-COA ردوکتاز می‌باشد. نیمه عمر دارو حدود ۱۴ ساعت بوده وعمدتاً از طریق مدفوع دفع می‌شود.
آتورواستاتین یکی از داروهای درمانی چربی خون بالا می باشد. در واقع این دارو سطح چربی بد در خون را کاهش می دهد و به همین دلیل خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سکته قلبی را کاهش می دهد.

تورواستاتین برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود و خطر ابتلا به سکته مغزی, حمله قلبی, و یا عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲, بیماری عروق کرونر قلب و یا دیگر عوامل خطر کاهش می دهد. این دارو برای درمان بیماری بزرگسالان و کودکان بالای ۱۰ سال تجویز می شود. آتورواستاتین میزان تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می دهد.

برای اثربخشی بیشتر این دارو, توصیه می شود از رژیم غذایی سالم و کم کلسترول و کم چربی استفاده شود. به علاوه ورزش کردن, درمان چاقی و کاهش وزن و ترک سیگار می توانند نقش موثری در درمان چربی خون با این دارو داشته باشند. این دارو به شکل قرص موجود است.

 عوارض جانبی و مواد منع مصرف آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor

 

این دارو نباید جهت درمان چربی خون زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری های کبدی تجویز شود.

قبل از مصرف این دارو, در صورت حساسیت به آن, از مصرف آتورواستاتین اجتناب کنید.

همچنین در صورت داشتن علائمی از قبیل درد و ضعف عضلانی, سابقه بیماری های کبدی و کلیوی و سکته مغزی و بیماری های تیروئید قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

در واقع آتورواستاتین می تواند موجب تجزیه بافت های عضلانی اسکلتی شده که منجر به نارسایی کلیه می شود.

احتمال رخ دادن این شرایط برای افراد پیرتر و کسانی که به بیماری کلیوی و کم کاری تیروئید مبتلا هستند, بیشتر است.

مصرف این دارو توسط زنان باردار, ممکن است به جنین آسیب وارد کرده و موجب نقص او پس از تولد شود.

بنابراین به زنان باردار توصیه می شود به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنند.

به علاوه مصرف این دارو برای زنان شیرده, ممنوع است چرا که آتورواستاتین به شیر مادر منتقل می شود و در صورت تغذیه کودک با شیر مادر, به او آسیب وارد می کند.

یکی از شایع ترین عوارض جانبی آتورواستاتین, ایجاد واکنش های آلرژی است. در صورت بروز علائمی از قبیل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو سریعا به پزشک مراجعه شود. از آن جایی که در برخی موارد آتورواستاتین موجب تجزیه بافت های عضلانی استخوانی می شود, در صورت مشاهده علائمی مانند درد عضلانی غیر قابل طبیعی, حساسیت به لمس, احساس ضعف همراه با تب, خستگی غیر طبیعی و تیرگی ادرار, باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

برخی دیگر از عوارض جانبی آتورواستاتین عبارت است از:

    • مشکلات کلیوی- کم شدن ادرار, ایجاد اختلال در ادرار کردن, ورم پاها و یا مچ پا, احساس خستگی و یا تنگی نفس.

 

  • مشکلات کبدی- حالت تهوع, ایجاد درد در بالای معده, خارش, احساس خستگی, از دست دادن اشتها, تیره شدن ادرار, زردی پوست و چشم
  • علائم سکته مغزی- بی حسی ناگهانی و یا احساس ضعف شدید به خصوص در یک طرف بدن, سردردهای شدید ناگهانی, لکنت زبان, مشکلات بینایی و یا تعادل.

 

شایع ترین عوارض جانبی آتورواستاتین

    • درد مفاصل و یا عضلات
    • اسهال یا یبوست

 

  • ناراحتی های معده
  • ایجاد گاز و نفخ معده
  • سوزش سر دل
  • سردرد

 

از آن جایی که آتورواستاتین ممکن است به کبد و ماهیچه ها آسیب وارد سازد, در شروع درمان با این دارو توصیه می شود آزمایش های کبدی انجام شود و در طول درمان و پس از آن نیز این آزمایش ها تکرار شوند تا از سلامت کبد اطمینان حاصل شود.

منبع : آرگا

آکا ایران

ویکی پدیا

آتورواستاتین (atorvastatin) – نحوه مصرف و عوارض جانبی لیپوفیکس

 

آتورواستاتین (atorvastatin) - نحوه مصرف و عوارض جانبی لیپوفیکس
آتورواستاتین (atorvastatin) – نحوه مصرف و عوارض جانبی لیپوفیکس

نام عمومی: آتورواستاتین ، لیپوفیکس

نام تجاری : Lipitor

آتورواستاتین چیست؟

آتورواستاتین برای درمان کلسترول بد بالا و کاهش احتمال خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیبابت نوع 2 و کسانی که قبلا دچار حمله قلبی شده اند ، استفاده می شود . آتورواستاتین سطح کلسترول بد (LDL)  و تری گلسیرید خون را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب(HDL) خون می شود . مصرف این دارو در کودکان زیر 10 سال توصیه نمی شود  .

مصرف آتورواستاتین در دوران بارداری

در صورتی که باردار هستید نباید از آتورواستاتین استفاده کنید . در صورتی که در زمان مصرف دارو متوجه شدید که باردار هستید ، مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید . به محض شروع مصرف آتورواستاتین باید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید . مصرف آتورواستاتین میتواند به جنین آسیب های جدی وارد کند .

مصرف آتورواستاتین در دوران بارداری
مصرف آتورواستاتین در دوران بارداری

مصرف آتورواستاتین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می شود و مصرف آتورواستاتین در دوران شیردهی مجاز نیست .

در صورتی که با شروع مصرف آتورواستاتین علائمی مانند : درد عضلانی ، ضعف و خستگی بیش از حد ، تب شدی ، ادرار تیره رنگ مشاهده کردید ، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید . آتورواستاتین در مواردی میتواند منجر به نارسایی کلیوی شود
 در زمان مصرف قرص آتورواستاتین باید از برنامه و رژیم غذایی طبق نظر پزشک پیروی کنید و از مصرف غذای چرب خودداری نمایید .

 

توصیه هایی درباره آتورواستاتین و نحوه مصرف دارو

در صورتی که قرص آتورواستاتین آلرژی دارید نباید از آن استفاده کنید. علائم آلرژی به قرص آتورواستاتین میتواند این موارد باشد : خارش چشم ، قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خارش گلو ، تنگی نفس ، عطسه ،تورم لب ها و زبان . در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

در صورتی که بیماری کبدی دارید نباید از این دارو استفاده کنید .همچنین در صورتی که این موارد را دارید ، قبل از تجویز آتورواستاتین به پزشک خود اطلاع دهید :

  •  دیابت
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های کبد
  • اختلاب تیروئید
  • مصرف الکل

راهنمای نحوه مصرف قرص آتورواستاتین

این دارو را باید دقیقا طبق تجویز و نظر دکتر متخصص مصرف کنید و این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست .

این دارو معمولا به صورت یک بار در روز مصرف میشود . همیشه سعی کنید قرص آتورواستاتین را سرساعت معین در روز مصرف کنید . در صورتی که هر کدام از عوارض و علائم زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید :

  •  تشنج شدید و غیر قابل کنترل
  • فشارخون بالا

در صورتی که نیاز به هرگونه عمل جراحی دارید ، قبل از جراحی به پزشک جراح مصرف قرص آتورواستاتین رو اطلاع دهید . ممکن است نیاز باشد که چند روز قبل از عمل مصرف آتورواستاتین را قطع کنید .

با شروع مصرف قرص آتورواستاتین ممکن است شما هیچ تغییری در خود احساس نکنید . این بخاطر این است که اولین نشانه های تاثیر داروی آتورواستاتین معمولا 10 الی 14 روز بعد از اولین مصرف مشاهده می شود . ممکن است در زمان مصرف قرص آتورواستاتین ، پزشک شما چند بار آزمایش خون از شما بخواهد .

در صورتی که مصرف قرص آتورواستاتین را فراموش کردم چه کنم ؟

در صورتی در زمان معیین آتورواستاتین را مصرف نکرده اید ، به محض یاداوری ، دوز فراموش شده را مصرف کنید . مگر این که تا زمان دوز بعدی 12 ساعت مانده باشد . در این صورت دز فراموش شده را رهاکرده و سر ساعت نوبت بعدی ، قرص خود را مصرف نمایید .

در صورت مصرف بیش از حد قرص آتورواستاتین چه کنم ؟

در صورتی که به صورت اتفاقی و یا به قصد خودکشی با قرص آتورواستاتین ، مقدار زیادی دارو مصرف کرده باشید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مسمومیت با قرص آتورواستاتین خطرناک است و میتواند کشنده باشد .

در زمان مصرف قرص آتورواستاتین از مصرف الکل خودداری نمایید . مصرف همزمان قرص آتورواستاتین با الکل میتواند باعث آسیب های کبدی شده و میزان کلسترول بد خون را افزایش دهد .
گریپ فروت و آب گریپ فروت با قرص آتورواستاتین تداخل داشته و میتواند خطرناک باشد .

عوارض جانبی قرص آتورواستاتین

در صورتی که به آتورواستاتین آلرژی دارید هرگز از این دارو استفاده نکنید . اگر با اولین مصرف آتورواستاتین این علائم را مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید : قرمز شدن چشم ، خارش و آبریزش چشم ، آبریزش بینی ، تورم صورت و لب ها ، تورم گلو و مشکلات تنفسی ، تنگی نفس و …

این دارو مانند تمام داروهای دیگر میتواند دارای عوارض جانبی باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چند عارضه را باهم تجربه کنید .

  • سوزش در زمان ادرار کردن
  • درد معده
  • ضعف و احساس خستگی و خواب آلودگی
  • بی اشتهایی
  • ادرار تیره رنگ
  • زرد شدن پوست و چشم ها
  • کم شدن مقدار ادرار
  • تورم در پاها
  • تنگی نفس
  • درد مفصلی
  • گرفتگی بینی
  • اسهال

دوز و مقدار مصرف قرص آتورواستاتین

مقدار مصرف آتورواستاتین باید طبق نظر و تجویز پشک باشد و این متن فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تشخیص و تجویز پزشک نیست

مصرف روزانه قرص آتورواستاتین در بزرگسالان :

مصرف آتورواستاتین معمولا با دوز 10 الی 80 میلی گرم در روز آغاز می شود . مصرف آتورواستاتین معمولا یکبار در روز بود و وابسته به وعده غذایی نیست و قبل و بعد از غذا میتوان مصرف کرد .

چه داروهایی با قرص آتورواستاتین تداخل دارند ؟

  •  آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضدقارچ
  • برخی از داروهای پیشگیری از بارداری
  • سایر داروهای کاهش کلسترول
  • داروهای قلبی
  • داروهای ایدز

ایتراکونازول و کتوکونازول جم‌فیبروزیل ، داروهای حاوی فیبرات ، نیاسین ریفامپین ( Rifampin ) داروناویر ( darunavir ) ، فوزام پرناویر ( fosamprenavir ) ، لوپیناویر ( lopinavir ) ، ریتوناویر ( ritonavir ) ، ساکویناویر ( saquinavir ) و تیپراناویر ( tipranavir ) کلشیسین ( Colchicine ) کلاریترومایسین , اریترومایسین,

آیا آتورواستاتین باعث لاغر شدن و کاهش وزن می شود ؟

قرص آتورواستاتین داروی لاغری و کاهش وزن نبوده و فقط جهت کاهش کلسترول بدخون و جلوگیری از سکته مغزی و حمله قلبی استفاده میشود . ولی در صورتی که شما وزن بالایی داشته باشید و پزشک شما تشخیص دهد که چربی خون بالایی دارید ، ممکن است در کنار درمان ها و رژیم های دیگر ، قرص آتورواستاتین نیز تجویز کند .

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۹/۱5  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.

جستجوهای مرتبط : آتورواستاتین و لاغری, آتورواستاتین 20 و لاغری, قرص آتورواستاتین 10 میلی,  چیست؟, زمان مصرف, قرص لیپوفیکس برای چیست, آتورواستاتین و ریزش مو,  کبد چرب, آتورواستاتین زمان مصرف, ایا اتورواستاتین باعث لاغری میشود,  لاغر کننده است, ,, آتورواستاتین 20  آتورواستاتین و ریزش مو,