کلید واژه ها : عوارض ملوکسیکام, عوارض جانبی ملوکسیکام, عوارض جانبی قرص ملوکسیکام, عوارض مصرف ملوکسیکام, عوارض مصرف قرص ملوکسیکام, عوارض جانبی داروی ملوکسیکام

 

عوارض ملوکسیکام, عوارض جانبی ملوکسیکام

ملوکسیکام (Meloxicam) یا موبیک (Mobic) یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی جزو دسته ای از داروها است که به آنها داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs میگویند. از این دسته داروها برای کاهش التهاب و درد استفاده میشود.

ملوکسیکام از طریق کاهش هورمون هایی که باعث التهاب و درد در بدن می شوند کار می کند. این دارو بصورت قرص‌های ۷٫۵ و ۱۵ میلی گرمی ارائه می‌شود. اثر این دارو ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود.

ملوکسیکام یا موبیک در درمان علائم بیماری‌های روماتیسم، پوکی استخوان، اسپوندیلیت انکیلوزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملوکسیکام یا موبیک از طریق مهار تولید ترکیبات شیمیایی که موجب درد و التهاب بدن می‌شوند عمل می‌کند. التهاب به علل مختلفی می‌تواند در مفصل، تاندون، عضله یا بافت‌های دیگر بدن بوجود آمده و موجب تورم و درد می‌شود. ملوکسیکام مانند دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی آنزیم سیکلواکسیژن از cyclooxygenase را مهار کرده و مانع فعالیت آن می‌شود. این آنزیم مسئول ساخت پروستاگلاندین‌ها prostaglandins هستند و پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی در بدن هستند که موجب التهاب مشوند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ملوکسیکام با مهار این آنزیم موجب کاهش التهاب و علائم ناشی از آن مثل درد می‌شوند.

ملوکسیکام در درمان التهاب و درد ناشی از آرتروز و روماتیسم مفصلی و اسپوندیلیت انکیلوزان مصرف میشود. مقدار مصرف ملوکسیکام معمولا یک قرص ۷٫۵ میلیگرمی در روز است ولی تحت نظر پزشک میتوان استفاده از آنرا تا ۱۵ میلیگرم در روز هم رساند. استفاده از ملوکسیکام در سال ۲۰۰۰ میلادی شروع شد. ملوکسیکام بصورت قرص های ۷٫۵ و ۱۵ میلیگرمی ارائه میشود. این دارو را میتوان در دمای اطاق و هوای خشک نگهداری کرد.
قرص ملوکسیکام در دو دوز ۷٫۵ و ۱۵ میلی گرم تولید می شود. ملوکسیکام با نام های تجاری گوناگونی در بازار شناخته می شود که نام تجاری معروف ملوکسیکام، موبیک Mobic (تولید آلمان) می باشد. از جمله نام های تجاری دیگر ملوکسیکام می توان به ملوکسیفار یا ملوکسی فار، کاملوکس، روماتوبیک، موبیفارم یا موبی فرام و ملوکسیب (تولید ایران) اشاره کرد.
قرص ملوکسیکام برای مصرف طولانی مدت و یا در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال با وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم نباید روزانه بیش از ۷٫۵ میلی گرم (روزانه یک عدد قرص ملوکسیکام ۷٫۵)، مصرف گردد.
ملوکسیکام عوارض گوارشی کمتری نسبت به پیروکسیکام، دیکلوفناک و ناپروکسن ایجاد می کند.

مقدار مصرف و دوز مصرف داروی ملوکسیکام (Meloxicam)

ملوکسیکام معمولاً یک قرص ۷٫۵ میلیگرمی در روز است ولی تحت نظر پزشک می‌توان استفاده از آنرا تا ۱۵ میلیگرم در روز هم رساند. این دارو را می‌توان در دمای اتاق و هوای خشک نگهداری کرد.
مصرف ملوکسیکام در بالغین: روزانه ۷٫۵ میلی گرم (یک عدد قرص ملوکسیکام ۷٫۵) و در صورت نیاز (در درمان کوتاه مدت) تا ۱۵ میلی گرم (یک عدد قرص ملوکسیکام ۱۵ یا دو عدد قرص ملوکسیکام ۷٫۵)، ۱ بار در روز نیز قابل افزایش است.

مصرف ملوکسیکام در دوران بارداری و شیردهی

از مصرف ملوکسیکام در سه‌ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد. در ۳ ماه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند . Meloxicam می تواند به شیر مادر منتقل می شود و به نوزاد آسیب برساند ٬

 

عوارض جانبی مصرف ملوکسیکام (Meloxicam) :

درد قفسه سینه، ضعف، کوتاهی نفس، سیاه و سفید، خونین، یا مدفوع قیری.  لکنت زبان، تورم یا افزایش سریع وزن. مشکلات بینایی و یا تعادل. تهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع تیره یا خونی

تداخلات دارویی ملوکسیکام

ملوکسیکام می‌تواند با داروهای کاپتوپریل و لازیکس (فورزماید) تداخل اثر کرده و با کاهش اثر آنها موجب افزایش فشار خون شود.

بیماران مبتلا به آسم یا دارای حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نباید از این دارو استفاده کنند.

مصرف همزمان ملوکسیکام با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین باید با احتیاط و با نظر پزشک باشد.

از مصرف ملوکسیکام در سه‌ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد.

تداخلات دارویی ملوکسیکام
تداخلات دارویی ملوکسیکام

سیکلوسپورین ، لیتیوم  متوترکسات وارفارین کومادین سولفونات پلی استایرن سدیم استروئیدها  بنازپریل (Lotensin)، انالاپریل (Vasotec)، لیزینوپریل  رامیپریل  آسپیرین یا  دیکلوفناک ایبوپروفن موترین، ایندومتاسین کتوپروفن  ناپروکسن

منابع :

ویکیپدیا

iranorthoped.ir

 

قرص ملوکسیکام ۷/۵ برای چیست, ملوکسیکام کمردرد,  عوارض قرص ملوکسیکام ۷/۵,  قرص ملوکسیفار ۱۵,   موبیک خارجی, 

قرص موبیک آلمانی,  موارد مصرف قرص ملوکسیفار,  قرص ملوکسیفار   چیست, عوارض ملوکسیکام, عوارض جانبی ملوکسیکام, عوارض

جانبی قرص ملوکسیکام, عوارض مصرف ملوکسیکام, عوارض مصرف قرص ملوکسیکام, عوارض جانبی داروی ملوکسیکام,