طرز تهیه کنگر پلو با رشته و گوشت,نحوه پخت کنگر پلو

بهار است و فصل سبزیجاتی مانند کنگر که برای قدیمی ها جدا از طعم و مزه دلچسب آن ، حس نوستالژی را هم ایجاد می کند.

 

مواد لازم برای 6 نفر :

 کنگر پاک شده 500 گرم
 گوشت چرخ کرده  300 گرم
پیاز 2 عدد
 رشته پلویی  200 گرم
برنج 6 پیمانه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق چایخوری
زعفران ساییده شده نوک قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
روغن یا کره به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا برنج را شسته و با آب و نمک خیس کنید. سپس کنگرهای پاک شده را بشویید و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود؛ حالا آنها را به صورت خلالی پهن، خرد کنید.

در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و پیاز نگینی شده را در آن تفت دهید. هنگام سرخ شدن پیاز، کنگرها را هم اضافه کنید. علاوه بر آن کمی نمک هم بیفزایید. برای اینکه کنگرها طعم و رنگ بهتری بگیرند، زعفران را در مقداری آبجوش حل‌ کرده و به کنگر سرخ شده اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و کمی صبر کنید تا کنگرها بپزند.

در فاصله پخت کنگر، پیاز دوم را پوست گرفته و خلالی خرد کنید. در تابه دیگری مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه در آن تفت دهید. سپس گوشت، نمک و فلفل را افزوده و هم بزنید. در مراحل پایانی رب را هم بیفزایید و همراه با گوشت چرخ کرده و پیاز تفت دهید. حالا مقداری آب جوشیده بریزید و در تابه را بگذارید و صبر کنید تا گوشت بپزد.

قابلمه ای مناسب را با مقداری آب و نمک پر کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. سپس برنج را در آن بریزید و بعد از کمی جوش زدن، رشته ها را هم به همان آب اضافه کرده و صبر کنید همراه با برنج نیم پز شوند. سپس برنج و رشته را با هم آبکشی کنید.

مقداری روغن در قابلمه بریزید. چند تکه نان یا چند برش سیب زمینی و یا هر چیز دیگری تمایل داشتید برای ته دیگ، کف قابلمه بچینید. مقداری از مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه ریخته و روی آن ابتدا مقداری کنگر و سپس مقداری گوشت بریزید. سپس لایه گوشت را دوباره با مقداری مخلوط برنج و رشته بپوشانید و دوباره همین ترتیب  ادامه دهید تا همه مواد تمام شود. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید و باقیمانده زعفران را هم با مقداری آب و روغن و کره روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد.

 

منبع : مجله آشپزی مثبت