کلید واژه ها :تهوع بارداری از کی شروع میشود, جلوگیری از تهوع بارداری, برای رفع تهوع بارداری, رفع تهوع بارداری, قرص ضد تهوع بارداری, کاهش تهوع بارداری, پایان تهوع بارداری, حالت تهوع بارداری, برای حالت تهوع بارداری

تهوع بارداری از کی شروع میشود, جلوگیری از تهوع بارداری

 

تهوع و استفراغ اغلب بعنوان «حال بهم خوردگی صبحگاهی در بارداری» نامیده می شود که علایم عمومی و ناراحت کننده خانم های باردار است. حال بهم خوردگی صبحگاهی نام اشتباهی است زیرا بیشتر خانم های باردار در طول روز از آن رنج می برند.

بعضی از موارد مهم تهوع و استفراغ در دوران بارداری

شیوع:
حالت تهوع و حال بهم خوردگی در دوران بارداری بسیار معمول است و در 50 تا 80 درصد از بانوان باردار اتفاق می افتد.

زمان وقوع:
در بیشتر موارد علایم معمولا از هفته پنجم آغاز و در هفته سیزدهم بارداری تمام می شود. اگرچه در بیست درصد از بانوان تهوع و استفراغ ممکن است تمامی مدت بارداری ادامه یابد.

علت تهوع و استفراغ دوران بارداری هنوز نامعلوم است.

حالت تهوع و حال بهم خوردگی شدید
در بعضی از موارد حالت تهوع و حال بهم خوردگی شدید، منجر به از بین رفتن آب بدن، بهم خوردن توازن الکترولیت ها و گاهی اوقات کم شدن وزن می شود و در این حالت نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.
در بیشتر موارد مقصود از درمان، بهبود شرایط زندگی خانم های باردار است. درمان حالت تهوع و حال بهم خوردگی شدید بارداری بسیار ضروریست و می تواند نجات بخش باشد . هیچگونه درمان خاصی برای تمامی بانوان باردار وجود ندارد. یک رویکرد دقیق چند مرحله ای که شامل تنظیم برنامه غذایی، استفاده از گیاهان دارویی و داروها است، باید براساس نیازهای بانوان باردار در نظر گرفته شود. پشتیبانی های احساسی در این مورد بسیار ارزشمند است. اگرچه نکات زیر در این مورد قابل ذکر می باشد:
در شرایطی که اندازه هورمون های بارداری زیاد بوده ( بارداری های دوقلو وغیرطبیعی)، که با وقوع بیشتر حالت تهوع و حال بهم خوردگی همراه است. از طرف دیگر، بانوانی که هورمون های زمان بارداری آنان کمتر ( خانم های سیگاری) است، حالت تهوع و حال بهم خوردگی کمتری را تجربه می کنند.
بانوانی که از ویتامین های دوران بارداری استفاده می کنند، کمتر دچار حالت تهوع و حال بهم خوردگی های شدید می شوند.
شواهد کمی نشان می دهد که ناراحتی های روانی و دگرگونی های عصبی که به بیماری های فیزیکی تبدیل می شوند دلیلی برای حالت تهوع و حال بهم خوردگی هستند. اگرچه حالت تهوع و حال بهم خوردگی خصوصاً درموارد شدید آن، باعث ناراحتی و پریشانی می شود که این خود حال بهم خوردگی را تشدید می کند.

قابلیت های ژنتیکی: تاریخچه حالت های شدید حال بهم خوردگی در افراد دیگر خانواده نشان می دهد که مسائل ژنتیکی در این خصوص تاثیر گذار است. تاریخچه حالت تهوع و حال بهم خوردگی در بارداری قبلی نشانگر قابلیت ذاتی فرد باردار است.
تاریخچه سردردهای میگرنی با حالت تهوع و حال بهم خوردگی رابطه دارد.
بانوان در اولین بارداری در مقایسه با بارداری های بعدی، کمتر دچار حال بهم خوردگی شدید می شوند.
زمانی که بین نوبت های بارداری زمان کوتاهی است، حالت تهوع و حال بهم خوردگی بطور معمول بیشتر مشاهده می شود.
بانوان اغلب در اوایل بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند. در بیشتر موارد این علایم ملایم و زود گذر است و بسادگی با تغییر رژیم غذایی قابل پیشگیری است. اگرچه در بعضی موارد احتمال شدت آن نیز وجود دارد. تهوع شدید ممکن است در تمامی مدت بارداری ادامه داشته و با کم شدن آب بدن و از دست دادن وزن نیز همراه باشد.
حتی در مواردی که حال بهم خوردگی شدید نیست، تهوع و استفراغ می تواند بر دیدگاه خانم ها به مسئله بارداری تاثیر گذار باشد و موجب ناراحتی شدید شده و در نیازهای تغذیه ای بارداران مداخله کند.

پیشنهادات تغذیه ای
– از غذاها و بوهایی که تشدید کننده علایم حالت تهوع و حال بهم خوردگی است، دوری کنید.
– از خوردن قرص های آهن خودداری کنید.
– در روز به اندازه کافی آب ( یک تا یک و نیم لیتر) یا نوشابه هایی که حاوی نمک، گلوکز و پتاسیم است، بنوشید و همچنین عصاره زنجبیل بعلاوه آب و شکر درمانی سنتی برای حالت تهوع و حال بهم خوردگی است. سوپ آب گوشت با رشته یا با برنج نیز مفید می باشد. از خوردن سوپ هایی که با خامه تهیه شده، بدلیل چربی فراوان آن خودداری کنید.
– از درمان های گیاهی و طبیعی با نظر پزشکتان استفاده کنید.
– ویتامین B6 بدلیل خاصیت ضد تهوع آن مورد استفاده قرار می گیرد.
– قرص های زنجبیل نیز مفید است.
– مواد نشاسته ای مثل سیب زمینی، برنج و ماکارونی برای تغذیه پیشنهاد می شود .
– غذا و پیش غذاهای شیرین با پروتئین زیاد و کربوهیدرات ها را مورد استفاده قرارد دهید و از غذاهای چرب و با ادویه فراوان دوری کنید. وعده های غذایی کم حجم در زمان های کوتاه به شما کمک می کند.
ترجمه: پیروز پالیزی

 

منبع : نی نی پلاس

http://niniplus.com