ذخایر کافی آهن برای تامین نیاز مادر و جنین در دوران بارداری در تعداد کمی از زنان وجود دارد و رژیم غذایی به ندرت حاوی آهن کافی است

چقدر افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی و مناسب است ؟

سالها است که در مورد افزایش وزن مناسب در دوران بارداری تحقیقات فراوانی انجام شده است.
در سال های 1998 هنوز افزایش آزادانه وزن در کشورهای صنعتی رایج بود، محققان این سیاست را بالقوه مضر نامیدند و ذکر کردند افزایش وزن زنان حامله با وزن طبیعی ، باید 5/11-9 کیلو گرم باشد.در یک تحقیق انجام شده در طی 20 سال مشاهده شد که به صورت متوسط در نیمه اول بارداری در هر هفته 315 گرم و در نیمه دوم بارداری در هر هفته450 گرم افزایش وزن نرمال است و در صورتی که مادر بیش از حد مجاز افزایش وزن پیدا کند، خطراتی همچون فشار خون حاملگی،دیابت حاملگی، زایمان مشکل به دلیل وزن بالای جنین و احتمال افزایش سزارین رخ می دهند.
همچنین افزایش وزن کمتر از حد مجاز نیز سبب تولد نوزادان کوچک برای سن حاملگی می شود و می تواند سبب تولد نوزادان به صورت نارس و زودتر از موعد مقرر شود.
طبیعی است که تمام وزن اضافه شده در دوران حاملگی ، طی زایمان و بلافاصله بعد از آن از دست نمی رود. یک زن طبیعی که در دوران بارداری 5/12 کیلوگرم افزایش وزن داشته، در زمان بعد از زایمان که به خانه برمی گردد در مقایسه با وزن دوران قبل از بارداری تقریبا5/4 کیلو گرم افزایش وزن دارد.مقدار زیادی از وزن مادر در طی دو هفته اول پس از زایمان از دست می رود.در کل هرچه افزایش وزن مادر در دوران بارداری بیشتر باشد،کاهش آن پس از زایمان بیشتر خواهد بود. زنانی که چند بار زایمان کرده اند مقادیر بیشتری از وزن دوران حاملگی خود را حفظ می کنند، اما این مسئله ارتباطی با چاقی طولانی مدت ندارد.
در کل زمان حاملگی، فرد به 80000 کیلو کالری انرژی اضافی نیاز دارد. بهتر است قسمت عمده پروتئین از منابع حیوانی مانند گوشت، شیر، تخم مرغ، پنیر، مرغ و ماهی تامین شود. ضمنا ذخایر کافی آهن برای تامین نیاز مادر و جنین در دوران بارداری در تعداد کمی از زنان وجود دارد و رژیم غذایی به ندرت حاوی آهن کافی است پس خانم باردار نیاز به مصرف آهن به صورت اضافی در طی بارداری دارد.

نکته: میزان افزایش وزن در طی بارداری به وزن قبل از بارداری بستگی دارد. هر چه مادر لاغرتر باشد، اجازه دارد افزایش وزن بیشتری داشته باشد و هر چه وزن مادر بیشتر باشد، محدودیت بیشتری برای افزایش وزن خواهد داشت.

نکته: بهترین ایده برای یک بارداری کم خطر این است که پیش از تصمیم گیری برای بارداری وزن مادر به وزن ایده آل برسد تا طی دوران حاملگی محدودیت شدید افزایش وزن برای وی ایجاد نشود.

نکته: میزان افزایش وزن در بارداری های دو یا چند قلویی بیشتر از تک قلویی است.

جدول ومقادیر توصیه شده برای افزایش وزن خانم های باردار در حاملگی های تک قلویی
افزایش وزن در بارداری بر حسب کیلوگرم وزن قبل از بارداری
18-5/12 کم وزن
16-5/11 نرمال
5/11-7 وزن زیاد
کمتر از 7 چاق
دکتر الهام اکبری
جراح و متخصص زنان- زایمان- نازایی فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته / شماره نظام پزشکی:62927

منبع : نی نی پلاس

http://niniplus.com