افراد کینه‎ای چه ویژگی‎هایی دارند؟
این افراد معمولا منفی‎نگر هستند و نکات مثبت ماجرا را در نظر نمی‎گیرند. گذشته را فراموش نمی‎کنند و فقط به تلخی‎ها و موارد ناراحت کننده فکر می‎کنند. همین مسئله باعث به وجود آمدن کینه در آنها خواهد شد.

انتقام دوست جدا نشدنی کینه است. وقتی کینه به وجود آمد، فکر انتقام لحظه‎ای از شخص جدا نمی‎شود و تا زمانی که زهرش را نریزد آرام نمی‎گیرد.

زندگی کردن با فردی که رفتار کمی نامناسب 3 سال پیش شما با خانواده‎اش را به یاد دارد و الان بعد از گذشت این همه مدت آن را تلافی می‎کند خیلی سخت است. ولی راهکارهایی برای کنترل و حذف این رفتارها در همسرتان وجود دارد.

علت‎ها را شناسایی کنید
برای زندگی زناشویی خود زمان بگذارید. اخلاف نظرها و سوء تفاهم‎های به وجود آمده در زندگی‎تان را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن این اختلافات سعی کنید علت آنها را بیابید. بی‎طرف باشید و ماجرا را از دید یک شخص سوم نگاه کنید.

مشورت کنید
گاهی پیدا کردن ریشه مشکلات کار سختی می‎شود، مخصوصا اگر خودتان بخشی از اتفاقات باشید. برای این کار از مشاور یا یک فرد امین و باتجربه کمک بگیرید.

به جنبه‌های مثبت او فکر کنید
به یاد بیاورید که برای چه با او ازدواج کرده‎اید. نکات مثبت او را در یک دفترچه بنویسید و هر زمان که احساس کردید حس خوبی به او ندارید به آنها نگاه کنید. مسلما وقتی فردی کاری کرده که شما را عصبانی می‌کند، دیدن نکات مثبت وجودی این فرد کار بسیار دشواری است و شاید همان لحظه ممکن نباشد. انتظار هم نمی‌رود همان لحظه به این نکات فکر کنید. بلکه در اوج ناراحتی و عصبانیت، اول باید صبر کنید و هیچ اقدامی نکنید تا عصبانیت و ناراحتی‌تان فروکش کند و بعد از گذشت مدت زمانی دوباره فکرتان را جمع و جور کرده و جنبه‌های مثبت او و ماجرا را هم در نظر بگیرید.

شما کینه به دل نگیرید
در برابر لجبازی و کینه همسرتان شما لجبازی نکنید، چرا که اگر در این دور بیفتید روز به‌ روز روابط‌تان بدتر و بدتر می‎‌شود و بازگشت به عقب غیر ممکن خواهد شد. همیشه یک راه برگشت برای زندگی‎تان به جا بگذارید و همه پل‎ها را خراب نکنید.

قبول کنید که هر شخصی نقاط ضعفی دارد
همسرتان مانند هر انسان دیگری دارای نقاط ضعف، محدودیت‎ها و کمبودهایی همچون خودتان است. باید برای داشتن زندگی خوب تلاش کنید. با همسرتان صحبت کنید و نارضایتی خود را به طور علنی به او بگویید و از او بخواهید که با هم به دنبال چاره‎ای برای بهبود وضیعت‎تان باشید.

همسرتان را آرام کنید
در زمان عصبانیت همسرتان جواب او را ندهید و با او وارد بحث نشوید. خیلی از افراد در زمان عصبانیت هیچ حرف منطقی و قانع کننده‎ای را قبول نمی‎کنند. او را به آرامش دعوت کنید و همیشه خواسته‎هایتان را در آرامش به او بگویید. البته وقتی خودتان هم عصبانی هستید از جر و بحث بپرهیزید.

در گفتگو با همسرتان به یاد داشته باشید
همسر شما انسان حساسی است. پس در درجه اول زمان مناسبی را برای گفتگو پیدا کنید. مثلا زمانی که او از سر کار برگشته و خسته و گرسنه است، زمان خوبی برای یک گفتگوی مفید نیست.

در گفتگو آرامش خود را حفظ کنید، سعی کنید منطقی باشید، از واژگان کنایه‎دار استفاده نکنید، به او هم فرصت صحبت کردن و دفاع از رفتار و حرف‎هایش را بدهید. اشتباهات همسرتان را با احتیاط و مهربانی با او در میان بگذارید چرا که اگر او احساس کند با بیان اشتباهاتش تحقیرش می‎کنید یا انتقادتان را توهین ‌آمیز به او منتقل ‌‎کنید، آنها را نخواهد پذیرفت. خودتان را در موقعیت او قرار بدهید و در پایان گفتگو حتما نتیجه‎گیری کنید.

انتظار نداشته باشید که در مدت زمان کوتاه به یک نتیجه شگفت انگیز برسید و اخلاق همسرتان کاملا عوض شود. قطعا بخشی از مشکلات به شما هم برمی‎گردد، پس سعی کنید رفتارهای نامناسب خود را حذف کنید و صبر داشته باشید.