مواد اولیه :

آرد سفيد – 14 پيمانه (6/1 كيلوگرم)
مايه‌خمير فوري – 70 گرم
تخم زيره يا تخم شويد – چهار قاشق غذاخوري
نمك – يك قاشق غذاخوري
آرد ذرت – به ميزان لازم

مواد لازم براي خميرترش:                                              

نان سفيد گندم يا آرد سبوس‌دار                 2 و 4/1 پيمانه

مايه‌خمير فوري                                      70 گرم

آب ولرم                                                   يك پيمانه

مواد لازم براي خمير اسفنجي:                                      

آرد جو                                                  1 پيمانه

آب ولرم                                                   يك پيمانه

طـرز تهـيه ( دو عد نان) :

براي تهيه خمير ترش، آرد و مايه خمير را در ظرفي با هم مخلوط كنيد. وسط آن را گرد كنيد و آب را در آن ريخته، خوب هم بزنيد. در ظرف را محكم ببنديد. اين خمير را دو روز در دماي معمولي يا يك هفته در يخچال نگه داريد.براي تهيه خمير اسفنجي، آرد جو را در ظرف بزرگي ريخته و خميرترش و آب را به آن افزوده خوب مخلوط كنيد. در ظرف را محكم بسته، هفت ساعت در دماي معمولي يا دو روز در يخچال نگه داريد.آرد را در ظرف بزرگي ريخته و خمير اسفنجي، مايه‌خمير، آب، تخم زيره يا شويد و نمك را به آن اضافه و خوب هم بزنيد تا خمير چسبناك و نرمي به دست آيد.خمير را در ظرف بزرگ و تميزي برگردانيد و روي آن آرد بپاشيد. در آن را با پارچه تميزي بپوشانيد و دو ساعت در جاي گرم بگذاريد تا دو برابر شود.

خمير را روي سطح آردپاشي شده‌اي گذاشته و سه تا چهار دقيقه ورز دهيد تا نرم و كش‌دار شود. سپس آن را نصف كرده و هر قسمت را گلوله كنيد.

درون دو قالب پهن يا سيني فر را آرد ذرت بپاشيد و هر گلوله خميري را روي يك سيني قرار دهيد.

با يك چاقوي تيز روي خميرها را به شكل چهار خانه برش سطحي بدهيد.يك پارچه تميز روي خميرها بيندازيد و 45 دقيقه آن را در جاي گرم بگذاريد تا دوبرابر شود.

فر را از قبل با دماي 220 درجه سانتي‌گراد يا 425 درجه فارنهايت روشن كرده و يك ظرف آب‌جوش كف آن قرار دهيد. خميرها را به مدت 35 دقيقه در فر داغ بگذاريد تا به رنگ طلايي روشن درآيند و وقتي با انگشت به ته آنها مي‌كوبيد صداي توخالي بدهند.

سپس آنها را روي يك صفحه پنجره‌اي بگذاريد تا كاملا خنك شوند.

کاربر عزیز اگر آموزش ، مطلب ، داستان ، نوشته طنز ، خبر و… دارید که تمایل دارید در سایت منتشر شود از طریق بخش ارسال مطلب میتوانید با ما همکاری کنید

 

 

منبع:بیتوته