کم پشتی موی نوزادان,موی نوزادان,علت کم پشتی موی موی نوزادان

موی نوزاد اولین چیزی است که مادر و اطرافیان بعد از زایمان به آن نگاه می کنند و همه آرزو دارند فرزند متولد شده چه دختر باشد چه پسر، موهای زیادی داشته باشد. برخی مادرها تلاش می کنند با عمل به توصیه های بزرگ ترها در دوران بارداری موادغذایی مصرفی کنند که موی نوزاد را پرپشت و ضخیم می کند و برخی بعد از تولد نوزاد به دنبال راه هایی برای رسیدن به این هدف هستند. با دکتر ناصح، فوق تخصص نوزادان  در رابطه با علل کم پشتی موی نوزاد، اینکه چطور می توان موی نوزاد را پرپشت کرد و توصیه های قدیمی ها در این باره گفت و گو کردیم.

بسیاری از نوزادان وقتی متولد می شوند موهای نازک و کم پشتی دارند. این موضوع طبیعی است؟

کم پشتی موی نوزادان زمان تولد بسیار طبیعی است. جنس موی نوزاد بسیار نازک و لطیف است و همین موضوع باعث می شود در شرایط عادی از حالت معمول کمتر دیده شود. از طرف دیگر، برخی نوزادان موی کم پشت تر و برخی موی پرپشت تری دارند.

ریزش مو چطور؟
از 2 تا 3 ماهگی به بعد به تدریج موی نوزاد در ناحیه پس سر که در تماس سایشی با تشک و متکا قرار دارد دچار ریزش می شود و تا چند ماه این مسئله ادامه دارد. بعد از 8 ـ 7 ماهگی به تدریج موهای ریخته دوباره رشد می کنند. اگر کم پشتی موی کودک تا سن 3ـ2 سالگی همچنان ادامه داشت، آن وقت باید نگران بود و برای درمان با متخصص مشورت شود.

کمبودهای تغذیه ای بدن مادر در دوران بارداری یا شیردهی می تواند عامل کم پشتی یا ریزش موی نوزاد باشد؟
در شرایط زندگی شهری و توجه ویژه ای که اغلب والدین به تغذیه مادران دارند، بعید به نظر می رسد که کمبودهای تغذیه ای در دوران بارداری باعث کم پشتی یا نازکی موی نوزاد شود. خصوصیت فیزیولوژیک شیر مادر نیز این صورت است که فقیر و غنی نمی شناسد و به بهای تضعیف بنیه مادر شیر کیفیت خوبی دارد پس شرایط زندگی مادر تاثیری در رشد موی شیرخوار ندارد و بیشتر مسئله ژنتیک در میان است. با این حال عفونت های پوستی از جمله درماتیت سبوروییک و اگزما و مسائل آلرژیک می تواند در کندی رشد مو یا ریزش آن تاثیر داشته باشد. کمبود برخی املاح نیز می تواند باعث ریزش مو شود. اما در رژیم معمول این کمبودها بروز نمی کند و نیازی به دادن مکمل به شیرخوار نیست. گاهی متخصصان پوست برای تقویت موی شیرخواران مکمل هایی مثل بیوتین، سلیوم، زینک و ویتامین های گروه B تجویز می کنند که چندان هم تاثیرگذار نیست.

شامپوهایی در داروخانه ها وجود دارد که گفته می شود پرپشت کننده موی کودک است. استفاده از آنها را توصیه می کنید؟
استفاده از این نوع شامپوها را در دوران نوزادی اصلاً توصیه نمی کنم. کافی است در این دوران برای شستشوی سر و بدن کودک از شامپوهایی استفاده کنید که خاصیت اسیدی یا  قلیایی ندارند.

برخی مادران روی سر نوزاد کلاه نمی گذارند و می گویند برای آنکه فرزندشان موی خوبی داشته باشد باید سرش هوا بخورد. این باور چقدر درست است؟
هواخوردن پوست هم در بحث سلامت پوست سر، هم پوست سایر قسمت های بدن مهم است اما تحقیقی نشان نداده کلاه باعث کم پشتی یا ریزش موی نوزاد می شود. حتی توصیه می شود شب ها کلاه نخی نازکی سر نوزاد بگذارند تا از سر سرما نخورد.

منبع:salamat.ir   

 

كليد واژه ها :  مادر و اطرافیان بعد از زایمان به آن نگاه می کنند موادغذایی مصرفی کنند که موی نوزاد را پرپشت کم پشتی موی نوزادان زمان تولد بسیار طبیعی است اگر کم پشتی موی کودک تا سن 3ـ2 سالگی همچنان عامل کم پشتی یا ریزش موی نوزاد تغذیه ای در دوران بارداری باعث کم پشتی یا نازکی موی نوزاد مادر تاثیری در رشد موی شیرخوار ندارد پرپشت کننده موی کودک است. استفاده از آنها شامپوها را در دوران نوزادی اصلاً توصیه نمی کنم کلاه باعث کم پشتی یا ریزش موی نوزاد می شود