مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده بیان می کند که زن ۲۲ ساله‌ی برزیلی که به تازگی مبتلا به ویروس HIV تشخیص داده شده، ممکن است از طریق استفاده از تجهیزات غیر استریل مشترک مانیکور مبتلا شده باشد.

خانمی که سال گذشته بعد از اهدای خون، آلوده به ویروس HIV تشخیص داده شد، سابقه‌ی از رفتارهای پر خطر نداشته. همین مساله باعث شد تا متخصصان به کاوش در رفتارهای ایشان برای شناسایی عوامل احتمالی عفونت بپردازند. او بیان کرد که تا به حال رابطه‌ی جنسی نداشته است و البته نظر ایشان توسط معاینه‌ی پزشکی تایید شد که نتیجه‌ی آزمایش دوست پسر او هم منفی بود. همچنین آزمایش مادر او، که به عنوان مادر بیولوژیکی او تایید شده بود نیز منفی بود. طبق گزارش پژوهش ایدز و رترو ویروس‌های انسانی (AIDS Research and Human Retroviruses)، این خانم هرگز سابقه‌ی دریافت خون طی عمل جراحی یا در موارد دیگر را نداشته است و همچنین او سابقه‌ای از خالکوبی و سوراخ کاری بدن (Piercing) را نیز نداشته.

manicure-training_zoom

بعد از تشخیص بیماری، مشخص شد که شخص مورد نظر طی زمانی حامل تعداد بالای از ویروس HIV و میزان پایینی از گلوبول سفید بوده است، که بیانگر مرحله‌ی پیشرفته بیماری می‌باشد. بعد از بحث در مورد وقایع گذشته، مشخص شد که این خانم در ۱۲ سالگی از وسایل مانیکور دختر عموی خود «که ناقل ویروس ایدز بوده» استفاده می‌کرده است. دختر عموی او که مانیکوریست بوده و در هفده سالگی آلوده به ویروس تشخیص داده شده، با وجود رابطه‌ی خویشاوندی، وضعیت خود را به اطلاع این خانم نرسانده بود.

بدون سر نخ دیگری، محققان تصمیم گرفتند تا در مورد «احتمال سرایت از طریق استفاده از وسایل مشترک مانیکور» و ترادف ژنوم ویروس بین هر دو زن تحقیق کنند. تحقیقات صورت گرفته نشان داد که ویروس‌ها بسیار مشابه بودند، و به احتمال زیاد منشا هر دو مشترک می‌باشد. علاوه بر این، زمانی که محققان توالی ویروس را در گذشته ردیابی کردند، دریافتند که تاریخ ریشه‌ی مشترک برآورد شده با زمانی که آنها از وسایل مشترک استفاده میکردند مطابقت دارد.

با وجود عدم قطعیت و نبود هرگونه احتمال ممکن دیگر، همزمان با شباهت بسیار زیاد بین ویروس ها مشخص می‌کند که علت ابتلا با احتمال فراوان استفاده مشترک از وسایل مانیکور بوده است. بطور قطع استفاده مشترک از وسایل مانیکور یکی از راه‌های معمول برای ابتلا نیست، اما انتقال ممکن است به راحتی صورت گرفته شده باشد. با وجود این واقعیت که زمانی که هر دو از وسایل مشترک مانیکور استفاده می‌کردند، دختر عموی او تحت درمان با انتی ویروس نبوده، بدین معنی است که دختر عموی او حامل میزان زیادی از ویروس در خون خود بوده است.

زمانی که بیماران تحت درمان با داروهای آنتی ویروس قرار می‌گیرند، میزان ویروس تا سطح غیرقابل شناسایی پایین می‌آید، که در این صورت احتمال سرایت ویروس به دیگری نیز کاهش می یابد. در حال حاضر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (United States Centers for Disease Control and Prevention) خالکوبی، طب سوزنی و سوراخ کاری بدن (Piercing) را به عنوان راه‌های ممکن برای سرایت ویروس HIV برآورد می‌کند، اما تجهیزات مانیکور در این برآورد ذکر نشده‌اند. اگرچه این مورد بسیار نادر است، اما انتقال ویروس سایر بیماری‌ها نظیر هپاتیت C از طریق تجهیزات زیبایی آلوده همچنان ممکن است.

این مورد یادآور این نکته می‌باشد که افراد هر چقدر هم که فکر می‌کنند، رفتار آن‌ها پرخطر یا بدون خطر بوده است، نیاز به تست و آزمایش HIV دارند. برآورد می‌شود که در ایالات متحده ۱۷۰ هزار نفر و در بریتانیا ۲۶ هزار نفر از افراد مبتلا به ویروس HIV، از مبتلا بودن خود بی اطلاع هستند.