بافت شال و كلاه،آموزش بافت شال  ،آموزش بافت کلاه،قلاب بافی

 

نحوه بافت كلاه
M/L و S/M : سايزها

اندازه نهائي دور سر كلاه براي سايز S/M پنجاه و دو تا پنجاه و چهار سانتيمتر و براي سايز M/L پنجاه و شش تا پنجاه و هشت سانتيمتر است
وسايل مورد نياز:

كاموا 100 گرم
ميل گرد شماره 4 براي كشباف
ميل گرد و ميل دوطرفه شماره 5
دكمه 2 عدد

كاموا بايد به گونه اي باشد كه 17 دونه در 22 رج با بافت ساده و ميل شماره 5 داراي ابعاد 10*10 سانتيمتر مربع باشد.
توضيحات:

بافت ابري در دو ميل:تمام رجها به زير بافته ميشود
بافت ابري در حالت بدون درز:يك دور زير، يك دور رو

پترن مورد استفاده در بافت این کلاه 1 . A می باشد که شکل نمای روئی پترن را نشان می دهد .

نحوه بافت :

اين كلاه ابتدا به صورت درزدار و سپس بدون درز بافته ميشود.

ابتدا 94 – 86 دانه در میل گرد شماره 4 سر بیاندازید .يك رج از پشت كار به زير ببافيد،سپس بافت را به صورت زير ادامه دهيد:شش دونه ابتدا ابري، *دو تا زير، دو تا رو* فاصله بين دو * را تا هشت دونه مانده به انتهاي رج تكرار كنيد و رج را با دو تا زير و شش دونه آخر ابري تمام كنيد.
بافت كشباف و ابري را ادامه دهيد تا اندازه 4 سانتيمتر شود، بعد بافت را با ميل گرد شماره 5 به شرح زير ادامه دهيد:

شش دونه ابتدا ابری 74 – 82 را مطابق پترن 1. A بیافتد . رج را با شش دونه ابري تمام كنيد. وقتي اندازه 8 سانتيمتر شد، شش دونه ابتداي ميل را کور کنید سپس بافت را به هم وصل كنيد تا بدون درز شود و 80 – 88 دونه رو ميل را همانند قبل ببافيد.

وقتي اندازه كلاه 21 -20 سانتيمتر شد، تمام دونه ها را تا انتها ابري ببافيد و همزمان از هر سه دور دوازده دونه به تعداد پنج بار كم كنيد. ( تعداد دانه ها 28 – 20 )
حال در طي دور دو تا يكي كنيد، بعد كاموا را ببريد و از بين دونه هاي باقيمانده رد كرده بكشيد و محكم كنيد. بلندي كلاه تقريباً 26 -25 سانتيمتر خواهد بود. بعد دو قسمت ابري را در پائين كلاه روي هم قرار داده و دكمه ها را بدوزيد.

 

————————————————————————–

نحوه بافت شال
اين شال تك سايز ميباشد.
طول و عرض اين شال تقريباً 60 و 34 سانتيمتر است.
وسايل لازم :

كاموا 250 گرم
ميل گرد شماره 5
ميل گرد شماره 4
دكمه 4 عدد

كاموا بايد به گونه اي باشد كه 17 دونه در 22 رج با بافت ساده و ميل شماره 5 داراي ابعاد 10*10 سانتيمتر مربع باشد.

ابتدا 62 دونه در ميل شماره 4 سربياندازيد. يك رج از پشت كار به زير ببافيد و سپس از روي كار به شرح زير ادامه دهيد:

شش دونه ابتدا ابري، دو تا زير، *دو تا رو، دو تا زير* فاصله بين دو * را تا شش دونه مانده به انتهاي رج تكرار كنيد و شش دونه آخر را ابري ببافيد. بافت را همينطور ادامه دهيد تا اندازه 4سانتيمتر شود، سپس بافت را با ميل شماره 5 و به شرح زير ادامه دهيد:

شش دونه ابتدا ابري، پنجاه ببافيد دونه بعد را مطابق پترنA.1 بیافتد و شش دونه آخر را نيز ابري ببافيد. همينطور بافت را ادامه دهيد تا اندازه 20 سانتيمتر شود، سپس شش دونه ابتدا و انتها را كور كنيد. (تعداد دانه ها 50 ) كاموا را ببريد و اين تكه را كنار بگذاريد و تكه دوم را همانند تكه اول ببافيد.
بعد از اتمام بافت تكه دوم، شش دونه جديد در ميل شماره 5 سربياندازيد بعد دونه هاي مربوط به يك تكه را ببافيد،سپس دونه هاي مربوط به تكه دوم را ببافيد و در انتها شش دونه جديد سربياندازيد. (تعداد دانه ها 112 )

بافت رابه اين شرح ادامه دهيد:شش دونه ابتدا ابري، 100 دونه بعد را مطابق پترن 1.A ببافيد و شش دونه آخر را ابري ببافيد، همينطور بافت را ادامه دهيد تا اندازه 34 سانتيمتر شود.
بعد بافت را با ميل شماره 4 به اين شرح ادامه دهيد:همزمان در بافت اين رج دو دونه اضافه كنيد، شش دونه ابتدا ابري، دو تا زير، *دو تا رو، دو تا زير *فاصله بين دو * را تا شش دونه مانده به انتهاي رج تكرار كنيد و شش دونه آخر را ابري ببافيد. (تعداد دانه ها 114 ) بافت را ادامه دهيد تا اندازه كشباف 4 سانتيمتر شود، سپس در همان حالت كشباف كور كنيد.
بعد شش دونه ابري ابتدا و انتها بعد از يكي شدن دو تكه را روي هم بگذاريد و دكمه ها را رويش بدوزيد.

ايران مطلب

اميدوارم براتون مفيد بوده باشه و ازش استفاده كنيد