مواد اولیه :

فلفل بيور 500 گرم

سركه 750 ميلي‌ليتر

نمك يك قاشق غذاخوري سر پر

طرز تهيه:

همه ما تقريبا انواع مختلف فلفل رو مي‌شناسيم. فلفل چيلي تازه، خشك و پودرش، فلفل سياه، فلفل‌هاي سبز و رنگي دلمه‌اي، فلفل‌هاي شيرين شمالي يا تند جنوبي!
توي ايران ما يه شهرستان وجود داره كه اون رو به عنوان پايتخت تمدن ايران مي‌شناسن؛ بله هگمتانه يا «همدان» امروزي. در اين خطه زيبا نوعي فلفل هست به نام «فلفل بيور». اين فلفل‌ها شيرين و بسيار خوش‌طعم هستن از اون‌ها مي‌تونين در كنار غذاهاتون به شكل‌هاي مختلف استفاه كنين: خام، كبابي، سرخ شده يا به شكل ترشي. امروز قراره ترشي بيور رو درست كنيم، پس دست به كار شين.
اول فلفل‌ها را خوب مي‌شوييم. قابلمه را پر از آب مي‌كنيم و مي‌گذاريم جوش بيايد. حالا فلفل‌ها را در آبجوش مي‌ريزيم و 10 ثانيه بعد آبكش مي‌كنيم فلفل‌ها را روي حوله آشپزخانه پهن مي‌كنيم تا كاملا خشك شود. در اين مدت يك سوزن به هر كدام از فلفل‌ها مي‌زنيم تا بعدا سركه وارد آن شده و خوب جا بيفتد.
سركه و نمك را در قابلمه جوش مي‌آوريم و بعد فلفل‌ها را در آن مي‌ريزيم و پنج دقيقه صبر مي‌كنيم. مدت بيشتر باعث له شدن فلفل‌ها مي‌شود حرارت را خاموش كرده و مي‌گذاريم كاملا خنك شود و بعد داخل شيشه ريخته و در آن را سفت مي‌كنيم. ترشي ما بعد از يك هفته جا مي‌افتد.