خون که در انسان ها و بیشتر جانوران یافت می شود، بدون تردید یک مایع فوق العاده مهم بدن است که اکسیژن و مواد مغذی مختلف را به سلول های بدن ما حمل می کند.

خون

خون حدود 7 درصد از وزن بدن انسان را تشکیل می دهد.

خون حاوی سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون و پلاکت ها است.

سلول های خونی در یک مایع زرد رنگ به نام پلاسمای خون شناورند. 90 درصد پلاسمای خون از آب تشکیل شده است. همچنین پلاسما دارای مواد مغذی مختلف، الکترولیت ها، گازها، پروتئین ها، قند وهورمون ها است.

پلاسمای خون را می توان از سلول ها جدا کرد. به این ترتیب که خون در دستگاهی به نام سانتریفیوژ چرخانده می شود تا این که سلول ها در پایین لوله جمع می شوند.

سلول های قرمز خون (گلبول های قرمز) وظیفه مهم حمل اکسیژن به سراسر بدن را به عهده دارند. آنها همچنین حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند. هموگلوبین حاوی آهن است که با اکسیژن ترکیب می شود و به هموگلوبین و خون ما، رنگ قرمز می دهد.

سلول های قرمز خون در مغز استخوان ایجاد می شوند و برای حدود 120 روز در بدن گردش می کنند.

سلول های سفید خون (گلبول های سفید) بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها از بدن در برابر باکتری هایی خاص، ویروس ها، سلول های سرطانی، بیماری های عفونی و دیگر مواد ناخواسته دفاع می کنند.

پلاکت ها به لخته شدن خون کمک می کنند. لخته شدن خون باعث می شود هنگامی که پوستمان بریده می شود خونریزی محدود شود. لخته شدن خون گاهی اوقات می تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد. اگر لخته ها در رگ های خونی ای که به مغز می روند تشکیل شوند می توانند باعث سکته مغزی شوند در حالی که لخته شدن خون در رگ خونی ای که به قلب می رود می تواند به حمله قلبی منجر شود.

همان طور که خون مواد مهمی را به سلول های ما انتقال می دهد، به حمل مواد زاید ناخواسته هم کمک می کند.

گروه بندی انواع خون انسان ها می تواند فرایند دشواری باشد. در حال حاضر حدود 30 نوع شناخته شده خون (یا گروه خونی) وجود دارد. شما ممکن است با سیستم ساده شده «ABO» آشنا باشید که انواع خون را به صورت O، A ،B و AB طبقه بندی می کند. آیا می دانید نوع خون شما چیست؟

انسان های سخاوتمندی در سراسر جهان هر سال خون اهدا می کنند. این خون برای تزریق های مهم خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای افرادی که می خواهند به طور داوطلبانه خون اهدا کنند، قوانین سختگیرانه ای وجود دارد.این قوانین شامل فرایندهای غربالگری است که طی آن خون اهدا کننده از نظر بیماری هایی که می تواند به وسیله خون منتقل شود مورد آزمایش قرار می گیرد. همچنین غربالگری برای حصول اطمینان از زمان بهبودی بدن فرد دهنده خون، یعنی این که چه زمانی می تواند خونش را جایگزین کند مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از نشانه های اصلی حیات در انسان ها فشار خون است.  فشار خون، میزان فشاری است که گردش خون بر روی دیواره های رگ های خونی وارد می کند. فشار خون معمولاً از بازوی یک شخص گرفته می شود. اگر چه به طور متوسط ​​فشار خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی فشار خون طبیعی یک انسان حدود 112/64 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

منبع :

http://020.ir/%D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C/13-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86