ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

این کاردستی یکی از کارهای بازیافت وسایل بدون استفاده است.  اکثر کارهای بازیافتی معمولا با بطری های شیشه ایه اما این پروژه زیبا با بطری پلاستیکی ( پلی اتیلن) و نتیجه کار هم خیلی عالیه. برای اینکه چراغ رو بشه توی آب هم استفاده کرد و چسبش باز نشه از چسب های خیلی قوی استفاده کنید یا چسبهایی که توی دستورالعملش نوشته مقاوم در برابر آب. از چسب حرارتی استفاده نکردم چون روی پلاستیک خیلی محکم نیست و ممکنه زود باز بشه و البته در برابر آب هم مقاوم نیست. اگر خواستید از چسب حرارتی استفاده کنید باید سطح پلاستیک رو اول رنگ کنید (اسپری رنگ نقاشی یا رنگ اکریلیک) یا اینکه با سنباده کمی خراش بدید و البته با این کارها هم این چسب همچنان خیلی محکم نخواهد بود.اگر بطری شیر پلاستیکی یا پلی اتیلن نداشتید میتونید ورق های پلی اتیلن تهیه کنید و با اونها کار کنید.وسایلی که نیاز دارید:

بطری شیر خالی و تمیز (بعد از اینکه دسته و زیرش رو جدا کردید میتونید با یک بزری یک جا شمعی بسازید)کاغذ باطله برای الگوقیچی برای بریدن بطری

چسب

رنگ اکریلیک (من از رنگ طلایی استفاده کردم)

لامپ یا چراغ باتری دار

درست کردن الگو

ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغساخت چراغ به شکل گلساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

ساخت چراغ به شکل گل

ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

اولین قدم ساخت الگوی برای برگهای چراغ است. مثل تصویر سه الگو در 3 اندازه ببرید. برای این چراغ من از 8 تا برگ کوچک 6 تا متوسط و 6 تا برگ بزرگ استفاده کردم. البته برای تعداد برگها هیچ قانون خاصی وجود نداره و میتونید از هر تعدادی که خواستید استفاده کنید. من میخواستم چراغم شبیه به نیلوفر آبی بشه به همین خاطر از این تعداد برگها در اندازه های مختلف استفاده کردم.

بریدن برگها

ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

با استفاده از  الگوها برگهایی که لازم دارید رو از بطری ببرید. به اضافه یک قسمت دایره ای که دقیقه باید به اندازه ی لامپ شما باشه.

نکته: این چراغ اسمش چراغ نذری هست که معمولا برای برآورده شدن نذرها ساخته میشه و به آب انداخته میشه. مثل ما که برای نذرهامون توی جاهای متبرک شمع روشن میکنیم. و  برای این کاردستی ازچراغ های باتری دار مخصوص استفاده شده.

از یک قیچی استفاده کنید که اگر خراب شد مهم نباشه.

انتهای گلبرگها رو کمی خم کنید و حالت بدید. خوشبختانه این پلاستیک ها خیلی انعطاف پذیرند. البته میتونین بعد از اینکه کار تموم شد و همه برگها رو چسبوندین بیشتر اونها رو فرم بدید.

چسباندن

ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغساخت چراغ به شکل گلساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

ساخت چراغ به شکل گل

ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

ساخت چراغ به شکل گل

ساخت کاردستی با بطری,آموزش ساخت چراغ

خوب حالا وقت چسبوندنه ، از دایره شروع کنید و ابتدا برگهای کوچک رو به اون بچسبونید. بعد از اون کمی صبر کنید تا چسب خشک بشه و بعد برگهای متوسط رو بچسبونید و در آخر هم برگهای بزرگ رو.

برای رنگ کردن بطری ها من برگها رو داخل بطری رنگ زدم و بیرون آوردم وسر و ته گذاشتم خشک بشه. لامپ رو هم وسط چراغ روی دایره قرار بدید.

بگذارید چراغ شما صبح تا شب بمونه تا کاملا خشک بشه.

تصویر های چراغ رو تو روز و شب میبینید.

منبع : kardasti.net