خدا نکند که گزنه با پوست تماس پیدا کند. در این صورت با بی‌رحمی تمام باعث خارش آن می‌شود. اما اگر به درستی از آن استفاده کنید ورق برمی‌گردد و این گیاه خشن می‌شود بهترین دوست سلامتی شما. با ما همراه باشید تا شما را با گوشه‌ای از خواص گزنه آشنا کنیم.

زیر پوست خشن این گیاه، خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است: این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود. از آنجایی که این گیاه ظاهر خشنی دارد و لمس آن باعث خارش و سوزش پوست می‌شود تقریباً شناسایی آن ساده است. یونانی‌ها و رومی‌های باستان از این گیاه برای درمان بیماری‌ها و ناخوشی‌های فصل سرما، آرتریت و برای رشد سریع‌تر موهایشان استفاده می‌کردند. لازم است که در روزگار ما نیز هر چه بیشتر با خواص گزنه و گیاهان دیگر آشنا شویم و از آن‌ها استفاده کنیم.

اندر خواص جوشانده و دم کرده‌ی برگ‌های گیاه گزنه

برای پیشگیری

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ویروسی، حفظ انرژی و دوری از خستگی بهتر است روزانه یک فنجان دم کرده‌ی این گیاه را میل کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری برگ گزنه را با 250 میلی لیتر آب جوش دم کرده و میل کنید.

برای درمان

نوشیدن روزانه 4 تا 5 فنجان دم کرده‌ی گزنه برای بیماری‌هایی مانند نقرس، روماتیسم، آرتریت و سیاتیک مفید است. در پیش گرفتن یک دوره‌ی درمانی با گیاه گزنه بیماری‌های پوستی مانند اگزما و آکنه را از شما دور می‌کند. در صورت ابتلا به مشکلات ادراری این گیاه می‌تواند مثانه و کلیه‌ها را تصفیه کند. گزنه یک تصفیه کننده‌ی خون فوق‌العاده و سم‌زدای موثر محسوب می‌شود و برای درمان تب یونجه موثر عمل می‌کند.

جوشانده‌ی ریشه گزنه: بجوش برای سلامتی‌ام

نتایج پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که ریشه‌ی گزنه برای رفع و درمان مشکلات مربوط به پروستات مفید و موثر می‌باشد. اگر از چنین مشکلاتی رنج می‌برید از جوشانده‌ی گزنه استفاده کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی خشک یا تازه‌ی گزنه را داخل آب سرد ریخته و بگذارید به مدت یک دقیقه بجوشد.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ویروسی، حفظ انرژی و دوری از خستگی بهتر است روزانه یک فنجان

دم کرده‌ی این گیاه را میل کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری برگ گزنه را با

250 میلی لیتر آب جوش دم کرده و میل کنید

زیر شعله را خاموش کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند در این صورت تمام خواص آن آزاد می‌شود. نوشیدن روزانه 4 تا 5 فنجان از این جوشانده باعث رفع مشکلات مربوط به پروستات می‌شود.

اضافه کردن جوشانده‌ی ریشه‌ی گزنه به آب وان حمام برای تسکین دردهای روماتیسم یا سیاتیک بسیار موثر است.

آب گزنه برای بند آوردن خونریزی

گزنه خواصی دارد که می‌تواند به راحتی خون را بند بیاورد. زمانی که خون دماغ یا دچار جراحت سطحی شده‌اید کافی است که یک گلوله پنبه را به آب تازه‌ی گزنه آغشته کرده و روی منشأ خونریزی بگذارید. قرقره کردن با آب تازه‌ی گزنه همچنین برای درمان گلودرد و التهاب دهان موثر است.

گزنه در خدمت سلامت موها

این گیاه سرشار از پروتئین، اسید آمینه، آهن، سیلیس، زینک، ویتامین‌هایA، B، C، E، B  و غیره می‌باشد. به همین دلیل برای درمان ناخن‌ها و موهای شکننده و کدر موثر بوده و باعث رشد سریع موها می‌شود. می‌توانید برای پیشگیری از ریزش مو، از دم کرده‌ی گزنه یا کپسول‌های آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید خودتان دست به کار شوید و یک لوسیون تقویت کننده‌ی ضدریزش مو تهیه کنید. برای این کار به اندازه‌ی سه مشت برگ تازه‌ی گزنه را با 200 میلی لیتر آب آنقدر بجوشانید تا حجم مایع نصف شود. سپس محلول را صاف و آن را دور از نور خورشید نگهداری کنید. هر روز صبح چند قطره از این محلول را به پوست سرتان بزنید و کمی ماساژ دهید. این گیاه می‌تواند نقش موثری در کنترل سبوم ترشح شده داشته باشد و برای همین هم در ترکیبات بیشتر شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده می‌شود.

اگر موهای چربی دارید دو قاشق غذا خوری برگ گزنه را با 200 میلی لیتر آب جوش به مدت 20 دقیقه دم بدهید. وقتی دم کرده آماده شد چند قاشق غذاخوری خاک رس سبز به آن اضافه کنید تا به صورت یک خمیر غلیظ در بیاید. زمانی که می‌خواهید حمام کنید این خمیر را به پوست سر و ساقه‌ی موها بزنید و سپس به آرامی ماساژ دهید. بگذارید خمیر به مدت 5 تا 10 دقیقه روی سرتان بماند و سپس با دقت موها را شستشو دهید. این شامپو به مدت یک هفته و داخل ظرف در بسته قابل نگهداری و استفاده است.

 

 

 

منبع :تبيان