مصرف بي رويه ي گياه بهارنارنج براي بيماران قلبي مضر است

آشنایی با خواص و مضرات بهار نارنج,فواید و خواص بهار نارنج,خواص عرق بهار نارنج
آشنایی با خواص و مضرات بهار نارنج,فواید و خواص بهار نارنج,خواص عرق بهار نارنج

گل نارنج (بهارنارنج)

بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است. جمع آوری گلبرگ‌ های نارنج در فصل بهار و پاییز امکان پذیر است و از گلبرگ‌های این گیاه روغن پتیت گرین و برگاموت استخراج شده که اغلب در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود و از گران‌ترین عطرهای دنیا است.

بهار نارنج در روزهای آفتابی دارای بیشترین مقدار روغن است و در روزهای ابری و بارانی مقدار روغن استخراج شده از این گلبرگ‌ها بسیار کم است. صبح‌ها بهترین زمان جمع آوری بهار نارنج است. بهار نارنج باید در مکانی مناسب، دمای 50 درجه و به دور از نور آفتاب خشک شود تا عطر خود را از دست ندهد.

از بهار نارنج در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و … استفاده می شود و در کشور ما از گل‌های درخت نارنج اغلب در معطر کردن چای و یا در پختنی‌ ها از جمله در تهیه شله زرد استفاده می‌شود.

خواص دارو و درمانی بهار نارنج

از بهار نارنج عرق تهیه می‌شود که طبیعتی گرم دارد. این عرق اشتهاآوری قوی بوده و برای رفع ضعف اعصاب، غم و افسردگی مفید است، همچنین نشاط‌آور است و در تسکین ناراحتی‌های سینه و تپش قلب نیز مؤثر است. عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند. زنان باردار نیز از استفاده بیش از اندازه عصاره بهار نارنج خودداری کرده و بی محابا آن را مصرف نکنند.

مداومت در مصرف بهار نارنج برای رفع بزرگی طحال مفید است و چنانچه به همراه آب کرفس مصرف شود برای استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه و خرد کردن آن‌ها بسیار مؤثر است. مصرف این عرق هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش توصیه می‌شود.

در طب چینی به استفاده از بهار نارنج برای باز شدن اشتها، بهتر شدن هضم غذا، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، کاهش وزن و جلوگیری از آلودگی‌های قارچی اشاره شده است. مهم‌ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد.

بهارنارنج ضد سرفه است و برای نرم کردن پوست‌ های خشک و جلوگیری از شکنندگی مویرگ‌ ها استفاده می‌شود. درمان دردهای متوا‌تر شکمی، نفخ، اسپاسم، سوء‌هاضمه، فشارهای عصبی و ناراحتی‌های مربوط به هیجان و عاطفه نیز از موارد مصرف اسانس بهار نارنج هستند.

دم کرده گل بهار نارنج برای برطرف کردن قولنج‌ های عصبی مفید است. از مخلوط آب کرفس و “عرق بهار نارنج” برای دفع سنگ‌ های کلیه و مثانه و خرد کردن آن‌ ها نیز استفاده می‌شود. اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، پیش از خواب، مقداری عرق بهارنارنج یا چای آن را بنوشید.

طرز تهیه چای بهار نارنج

برای درست کردن “چای بهار نارنج”، کافی است ۱۰ گرم از گل بهار نارنج را در دو لیوان آب‌جوش به‌مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده، ‌همراه یک قاشق سوپ‌خوری عسل میل کنید. با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع :تبيان