تهیه شربت عرقیات آسان است. یک‌دوم پارچ را از عرق پر کرده و بقیه را آب و شکر اضافه کنید. در روزهای تابستان این شربت‌های گیاهی را در کنار اعضای خانواده خود تهیه کرده و تابستانی خنک و سالم را با عرقیات گیاهی تجربه کنید.
سکنجبین

شربت سکنجبین

زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند.

اگر سکنجبین (از سرکه و نعناع به دست می‌آید) را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پرسود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ می‌باشند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

شربت سکنجبین – خیار

این شربت به دلیل داشتن سکنجبین اثرات ضددل‌درد و ضدنفخ دارد و خیار آن اثرات خنک‌کننده و ضدتشنگی دارد. برای تهیه آن می‌توانید مقداری خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و سرد بنوشید. نوشیدن شربت سکنجبین به دلیل خاصیت و طبع سرد و خنکی که دارد موجب کاهش حرارت بدن و از بین رفتن گرمای درونی می‌شود. به این ترتیب فرد بعد از نوشیدن این شربت احساس راحتی و خنکی می‌کند. بهتر است این شربت را به صورت خنک در کنار یخ سرو کرده و مقداری خیار رنده شده نیز در آن بریزید تا علاوه رفع تشنگی، التهاب‌های ناشی از گرما را در بدن تسکین دهد.

عرق کاسنی و مقاومت بدن در مقابل گرما

عرق کاسنی از جمله داروهای گیاهی محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش میزان تحمل بدن در برابر گرما، نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی در فصل‌های گرم سال به پاک‌سازی اخلاط نامناسب از بدن به ویژه کبد کمک کرده و میزان تعریق بدن را نیز افزایش می‌دهد.

برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت

خنک میل کنید. بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است

که می‌توان آن را با کمی شکر میل کرد

نعناع

هم نعناع و هم قرص نعناع خواص خنک‌کنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می‌تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می‌شود را از بین ببرد. علاوه بر این‌ها، نعناع به گوارش و التهاب نیز کمک می‌کند که در فصل تابستان کمک بسیار خوبی است. افرادی که در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا دائم در حال نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها و مصرف میوه‌های مختلف تابستانی به ویژه هندوانه هستند بهتر است در طول روز یک بار شربت نعناع که ضد نفخ و درد معده است بنوشند. برای تهیه این شربت می‌توانید مقداری عرق نعناع و اندکی سکنجبین را در نصف لیوان آب بریزید و به صورت روزانه میل کنید.

شربت آویشن تسکین کوفتگی‌ها

شربت آویشن اگر چه طعم چندان شیرینی ندارد، اما می‌تواند عرقی گیاهی و بسیار مفید برای کاهش خستگی‌ها و کوفتگی‌های شما باشد. این نوشیدنی اگر با کمی آب و سکنجبین ترکیب شود، می‌تواند مفیدترین نوشیدنی روزهای تابستان شما باشد.

اگر خیلی گرمایی هستید حتماً یک لیوان شربت عرق شاتره بنوشید

اگر خیلی گرمایی هستید و زیاد بیرون منزل و در آفتاب کار می‌کنید حتماً یک لیوان شربت عرق شاتره بنوشید. شاتره اثر بسیار قوی ضدعطش و گرمازدگی دارد، خون را تصفیه می‌کند و صفرابر است. به این جهت که نشاط‌آور، خنک‌کننده و صفرابر است می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی از مهمانانتان باشد. می‌توانید این شربت را به تنهایی یا همراه خاکشیر آماده نمایید. در صورتی که از این عرق گیاهی به صورت روزانه مصرف کنید، می‌توانید عملکرد کبد را تقویت کرده و از خاصیت ضدنفخ و اشتهاآوری آن نیز بهره‌مند شوید.

شربت آب لیمو

آب‌لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد! زیرا آب‌لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می‌گذارد و باعث تخریب آن می‌شود، بنابراین بهتر است چه در غذا و چه در سالاد حتماً قبل از استفاده، آب‌لیمو را رقیق کنید. جالب است بدانید که شربت آب‌لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در ماه‌های گرم و در مسافرت‌ها، به خصوص مسافرت‌های دریایی، بسیار مناسب است. شربت آب‌لیمو زیانی ندارد و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود. آب‌لیمو خواص متعدد دیگری هم دارد که عبارت‌اند از ضد تصلب شرایین، کاهش‌دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضد تب و ضد کمبود ویتامین ‌C.

خاکشیر

نوشیدن شربت خاکشیر که با مقداری گلاب و شکر طعم دار شده باشد تأثیر زیادی در کاهش حرارت بدن، تسکین سردرد، بی‌حالی و سرگیجه ناشی از گرما دارد. این شربت علاوه بر این مقوی معده و هاضمه بوده و در رفع التهاب‌های کلیه و مجاری آن بسیار موثر است، البته باید توجه داشت برای جلوگیری از اسهال، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود. در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

عرق بیدمشک پر طرفدارترین نوشیدنی

گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود. این عرق تقویت‌کننده قلب و معده، خون‌ساز و ضد سردرد است.

تخم شربتی

تخم شربتی دانه گیاه ریحان خوراکی است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می‌شود، روی آن لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شد. شربت آن ضدگرمازدگی و ضدعطش است و می‌توان گفت تخم شربتی و خاکشیر تقریباً خواص یکسانی دارند. در ضمن، خاکشیر و تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین داشته و مصرف آن‌ها برای جلوگیری از یبوست که در تابستان شایع می‌شود، مناسب‌تر است.

عرق کاسنی از جمله داروهای گیاهی محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش

میزان تحمل بدن در برابر گرما، نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی

در فصل‌های گرم سال به پاک‌سازی اخلاط نامناسب از بدن به ویژه کبد کمک

کرده و میزان تعریق بدن را نیز افزایش می‌دهد

گلاب

گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ‌های چند نوع گل محمدی تهیه می‌شود. گلاب ایرانی که به ویژه در ناحیه قمصر کاشان تهیه می‌شود، بسیار معروف است. گلاب خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می‌توان به ضداسهال، ضدالتهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضدنفخ، مقوی قلب، خلط، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد. در ضمن، گلاب به برخی محصولات مثل فالوده، بستنی یا برخی شربت‌ها افزوده می‌شود. گاهی نیز خود گلاب به شکل رقیق به حالت شربت به مصرف می‌رسد.

بهارنارنج و تقویت اعصاب

شربت بهارنارنج برای افرادی که مشاغل پراسترس دارند و گرمای تابستان آن‌ها را عصبی می‌کند، بسیار مناسب است. بهارنارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.

عناب و رفع گرمازدگی

برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که می‌توان آن را با کمی شکر میل کرد.

 

 

منبع :تبيان