همه شما لابد کلمه “هارپ” به گوشتان خورده است. تکنولوژی و سلاح مخوفی که گفته می‌شود در اختیار دولت امریکاست. برنامه ی تحقیقاتی شفق قطبی فرکانس بالا،پروژه ای که قادر است مغز انسانهارا کنترل کند،در هر نقطه ای از زمین که آمریکا اراده کند زلزله و سونامی و طوفان ایجاد کند و بیرحمانه صدها دلفین را بکشد و البته بسیاری از امور دیگر.
10

اما هارپ واقعاً چیست؟

از جمعی از محققان ایرانی اخترفیزیک در دانشگاه بن/آلمان خواستیم تا در اینباره آگاهمان کنند، آنچه میخوانید مقاله این بزرگواران است:

 

پایه گذاری پروژه هارپ به زمان جنگ سرد و استفاده ی نیروهای آمریکایی و شوروی از زیردریایی ها بازمی‌گردد. زیردریایی هایی که هرچه پایینتر می‌رفتند، از دید دشمن مخفی‌تر می‌شدند و از طرفی ارتباط با محیط خارج به علت عمق زیاد،برای خود زیردریایی هم سخت تر می‌شد. طبق پیشنهاد فیزیکدانی به نام نیکولاس کیریستوفیلوس، با استفاده از امواجی با فرکانس بسیار پایین (امواج رادیویی) می‌شد با اشیای اعماق اقیانوسها بسیار راحتتر ارتباط برقرار کرد. همچنین در دهه ی هشتاد میلادی ثابت شد می‌توان از جت‌های الکترونی به عنوان آنتن مجازی برای ارتباط استفاده کرد. این دو ایده و تلاش برای دستیابی به آنها، آغازکننده ی طراحی و ساخت پروژه‌ی هارپ بودند. با اتمام جنگ سرد،دیگر نیازی به ارتباط زیردریایی ها احساس نمیشد و از هارپ برای انجام تحقیقات در لایه ی یونوسفر به عنوان آزمایشگاهی عالی برای آزمایش بر روی پلاسما استفاده شد.

هارپ شامل یک رصدخانه و 180 آنتن هرکدام به ارتفاع 22 متر است. نکته ی اول قابل توجه این است که هیچ چیز مخفیانه و دورافتاده ای به نام “هارپ” وجود ندارد. هارپ در تابستان هرسال برای مدت محدودی برای عموم قابل بازدید است و در سایر مواقع پذیرای دانشمندانی از سراسر دنیاست. همچنین دانشگاههای بسیاری مانند استنفورد، هاروارد، آلاسکا، پنسیلوانیا، کورنل و دیگر دانشگاه‌های مرتبط با این پروژه همکاری دارند و اساتید و دانشجویان متعددی به این پروژه کمک می‌کنند.

همچنین، ایستگاه های تحقیقاتی مشابهی در سراسر دنیا وجود دارند، مانند تشکیلات “سورا” در روسیه، “ایسکات” در نروژ، رصدخانه “آرسیبو” در پورتو ریکو و “هیپاس” در فیربنکس که توسط دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اداره میشود. تنها برتری هارپ نسبت به سایر این مراکز گستره ی امواج قابل استفاده در آن است که از بین 2.8 تا 10 مگاهرتز قابلیت تغییر دارد. این مقدار برای مثلا ایسکات 3.9 تا 8 مگاهرتز است.

متاسفانه (!) هارپ قادر به ایجاد تغییر در آب و هوای زمین نیست. فرکانس امواجی که هارپ تولید می‌کند،قابل جذب توسط تروپوسفر و استراتوسفر نیستند و فقط قابل جذب توسط یونوسفر، که در ارتفاعی بسیار بالاتر از آخرین لایه ی مربوط به تغییرات آب وهوا  قرار دارد،هستند. امران عنان،پروفسور دانشگاه استنفورد که گروه تحقیقاتی اش با هارپ همکاری میکنند در این باره می‌گوید : ” مطلقا هیچ راهی وجود ندارد که ما بتوانیم سیستم آب و هوایی زمین را به هم بزنیم. با وجود اینکه انرژی ای که هارپ تولید میکند بسیار زیاد است،این انرژی حتی قابل قیاس با انرژی رعد و برقها نیس. و در هرثانیه 50-100رعدو برق اتفاق می افتد.”

یونوسفر به طور روزانه توسط تابش خورشید به وجود می آید. در شب که سطح یونیزه شدن به شدت پایین می آید و تنها در ارتفاعاتی در حدود 350 کیلومتر یونها هنوز وجود دارند. در طول شب که یونوسفر در حداقل فعالیت خود است،هارپ قادر به ایجاد شفق های قطبی بسیار ضعیف است که به سختی با چشم غیرمسلح قابل رویت میباشند.و این نهایت قدرت هارپ است! آنتن های هارپ قادر به تولید امواج رادیویی با توان 3.6 میلیون وات هستند ،ولی شار این امواج در یونوسفر به 0.03 وات بر متر تقلیل می یابد که این مقدار صدها بار کمتر از انرژی ای است که یونوسفر از امواج خورشید دریافت میکند. به همین دلیل تاثیرات مصنوعی ایجاد شده توسط هارپ،در عرض تنها چند ثانیه توسط خورشید از بین میروند.

 

هدف فعلی هارپ چیست؟

سیگنالهای ارتباطی و مکان‌یابی برای طیف گسترده ای از اهداف نظامی و غیرنظامی به اتمسفر فرستاده می‌شوند. موشکها وابسته به مخابره ی پیامهای دیجیتالی هستند که میتوانند توسط علل مختلف طبیعی و مصنوعی تحت تاثیر قرار بگیرند یا حتی مختل شوند. سیستم جی.پی.اس و مخابرات رمزنگاری شده لازم است که در هر زمانی و تحت هر شرایط اتمسفری و الکترومغناطیسی کارایی خود را از دست ندهند. تحقیق بر روی این شرایط و چگونگی بهبود انتقال پیامها، دلیل اصلی سرمایه گذاری سازمانهایی مانند دارپا، نیروی هوایی ایالات متحده،نیروی دریایی و غیره در این پروژه  است.

تئوری توطئه‌ی دیگری در ارتباط با هارپ،نسبت دادن آن به زلزله است.در نوشته ها و فیلمهایی زیبا وجذابی که معمولا در این باره موجود است به برانگیختگی جو در هنگام زلزله اشاره میشود و آن را به هارپ نسبت میدهند. پدیده ی برانگیختگی جو پیش از وقوع زلزله یک پدیده ی علمی  اثبات شده است و دلیل آن آزاد شدن الکترونهای آزاد(یونها) موجود در سنگهای زمین بر اثر فشار زیاد و تخلیه ی آنها به فضای بیرون و برانگیخته کردن مولکولهای هوا است. اشاره به این نکته نیز بد نیست که ماکزیمم دامنه ی اندازه گیری شده امواج هارپ انعکاس یافته از یونوسفر به زمین در حدود یک میلیونیوم انرژی پس زمینه ی طبیعی زمین است.

 

پس دلیل این همه شایعه و تئوری های مختلف چیست؟

پروژه ی هارپ به صورت مستقیم زیر نظر نیروی دریایی به کار خود ادامه میدهد و هرچیزی که ارتش ، نیروی دریایی، نیروی هوایی و به طور کلی هر سازمان نظامی ای در آن دست داشته باشند؛ پیشاپیش محکوم به سقوط به اعماق دره ی شایعات بی پایان عوام است. بنابراین بدون در نظر گرفتن اینکه هارپ پروژه ای برای تحقیق بر روی یونوسفر باشد یا تنها در کار تولید اردک های پلاستیکی برای حمام،سرنوشت تلخی برای آن از قبل معلوم بود.

اما دلیل دومی نیز برای این همه شایعه وجود دارد؛ فیزیکدانی به نام دکتر برنارد ایستلاند. این داستان به اوایل  زمانهای اولیه ی ساخت هارپ باز میگردد،زمانی که شرکت “آرکو” برنده ی ساخت تشکیلات هارپ در آلاسکا شد و دکتر ایستلاند یکی از کارکنان این شرکت بود. دکتر ایستلاند در سال های دهه ی هشتاد،یک سری اختراع های  احمقانه  در رابطه با کاربردهای یونوسفر،که یکی از آنها “ابزار و شیوه ها برای ایجاد تغییرات در اتمسفر،یونوسفر و مگنتوسفر”  را به ثبت رساند و پس از ساخته شدن هارپ،مدعی شد که این پروژه با استفاده از ایده های او ایجاد شده است و افکار او را دزدیده اند.او مدعی بود که پروژه ی هارپ مانندی می‌تواند با تبدیل گازطبیعی موجود در آلاسکا به امواج مایکروویو و متلاشی کردن موشکهای شوروی،به عنوان سپری دفاعی مورد استفاده قرار بگیرد!! ایده های او توسط گروه مشاوره ی دفاعی مورد بررسی قرار گرفت و با عنوان “ابلهانه” ،منتفی اعلام شدند. ایستلاند به علت ایده ها و نظرات افراطی خود از شرکت آرکو کنار گذاشته شد.

یکی از پرشورترین معترضان هارپ، نیک بگیچ، پسر عضو سابق کنگره است. او با نام “دکتر نیک بگیچ” مطلب مینویسد در حالیکه مدرک دکترای او در پزشکی سنتی است و توسط پست از دانشگاهی غیرمعتبر از هند به او رسیده است و شامل هیچ درس گذرانده ای نیست. بگیچ مدعی تعدادی از روش های انرژی درمانی نوین که خود اختراع کرده،است. کتابهای او سرآغاز بسیاری از شایعات مربوط به هارپ است و ایده ی کنترل ذهن اولین بار توسط او منتشر شد.