جاکفشی بدوزیم

 

با دوختن این جاکفشی پارچه ای کم جا و کارآمد که از یک چوب لباسی در کمد آویزان می شود به کفش هایتان سامان دهید.

وسایل لازم برای دوخت جاکفشی:
▪ یک قطعه پارچه کتان ضخیم به ابعاد ۵/۱*۴/۰ متر
▪ پارچه نخی گلدار یا به دلخواه در حدود ۵/۱ متر با عرض ۹۰ سانتی متر
▪ نوار اریب با رنگ متناسب حدود ۱۰ متر
▪ ۶۰ سانتی متر چسب پارچه
▪ نخ همرنگ پارچه ها
▪ سوزن ته گرد
▪ خط کش و مداد
▪ یک عدد چوب لباسی محکم

روش دوخت:

لبه های پارچه کتان را که بدنه اصلی جاکفشی را تشکیل می دهد دو سانتی متر از هر طرف تو بگذارید و با چرخ خیاطی بدوزید. ۶ قطعه چهارگوش به ابعاد ۶۶*۳۳ سانتی متر از پارچه گلدار ببرید. با دقت نوار اریب را از وسط عرض آن تا کنید و به همان ترتیب اتو بزنید. برای مغزی دوزی هر یک از جیب ها حدود ۱۶۵ سانتی متر نوار اریب لازم است. دو ضلع بلندتر هر یک از جیب ها را با نوار اریب مغزی دوزی کنید. به این ترتیب که لبه پارچه را در میان تای نوار اریب قرار داده و با سوزن ته گرد سنجاق کنید. سپس آن را به همان ترتیب با چرخ خیاطی در جای خود بدوزید.
هر یک از جیب های پارچه ای را از وسط طول تا کنید تا اضلاع کوچکتر آنها بر روی هم قرار گیرند. سپس یک قطعه از نوار اریب را به اندازه این ضلع بریده و لبه های پارچه را در میان تای نوار قرار دهید و با سوزن ته گرد به همان شکل سنجاق کنید، سپس با دست کوک بزنید. پارچه کتان ضخیم را از وسط طول تا کنید به طوری که روی اصلی پارچه به طرف بیرون باشد. با خط کش و مداد از خط تای پارچه دو سانتی متر پایین تر را علامت گذاری کنید و یک خط راست بکشید. این خط جای دوخت اولین جیب را نشان می دهد. درست در راستای این جیب در طرف دیگر پارچه کتان تا شده نیز خطی رسم کنید.
در فاصله ۵/۱۷ سانتی متر از خط اول خط دیگری را رسم کنید و همچنین خطی دیگر در فاصله ۵/۱۷ سانتی متری از خط دوم. در طرف دیگر پارچه کتان نیز خطوطی درست در پشت این خطوط علامت گذاری کنید.
هر یک از جیب ها را با سوزن ته گرد روی خطوط علامت گذاری شده سنجاق کنید و سپس با چرخ خیاطی در جای خود بدوزید. پس از دوخت کوک لبه بالای جیب را بشکافید. در آخر دو قطعه چسب پارچه را به اندازه عرض پارچه کتان ضخیم بریده، دو طرف یکی از آنها را درست در پشت خط دوخت دو جیب اول از بالای جاکفشی بدوزید و دو طرف دیگر را نیز در پشت دو لبه پایین پارچه کتان چرخ کنید. جاکفشی را مطابق تصویر روی چوب لباسی بیندازید و با چسباندن دو نیمه جیب های پارچه ای به هم آن را روی چوب لباسی ثابت کنید. در صورت تمایل می توانید با دوختن یک جیب کوچکتر بر روی جیب اول جاکفشی جای مناسبی نیز برای نگهداری از پاشنه کفش، واکس و برس کفش هایتان فراهم کنید.

 

منبع : بیرتک