با افزایش بی سابقه تورم در کشور و کاهش قدرت خرید طبقه متوسط از یک سو و بالا رفتن هزینه تولید و ارائه خدمات از سوی دیگر و همچنین افزایش نرخ دلار که سبب افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی شده است، صاحبان کسب و کار با بحران کاهش فروش بی سابقه ای روبرو شده اند. خواه شما تولید کننده باشید و یا یک واردکننده محصولی خاص، اکنون با این معضل روبرو هستید.
یکی از دلایل مهم تورم فعلی، میزان حجم نقدینگی در نزد مردم نسبت به عرضه محصولات و خدمات است. اکنون این سئوال پیش می آید که با توجه به میزان زیاد نقدینگی، چرا فروش محصولات و خدمات به تا این حد کاهش یافته است؟

در چنین شرایطی مردم تا آنجا که می توانند از خرید کالاها و خدمات غیر ضروری اجتناب می کنند و در عوض سعی می کنند با هر ترفند ممکن ارزش نقدینگی خود را حفظ کنند. پس بسیار منطقی است که اقبال عمومی برای خرید کالاهای سرمایه ای افزایش یابد. همانگونه که شما هم شاهد هستید، گاهی این سرمایه های سرگردان، به سمت خرید ارز، طلا، مسکن و … هجوم می آورند و هر از چندگاهی این بازارها را متلاطم می کنند.
اکنون صاحبان کسب و کاری که کالاهای سرمایه ای ارائه می دهند می توانند با یک برنامه مدون بازاریابی و نه فعالیت های بازاریابی مقطعی شهودی، کالاهای خود را معرفی کرده و ضمن بالا بردن میزان فروش خود، سود خوبی را نصیب خود کنند. و کسانی که متاسفانه کالاهای مصرفی غیر ضروری – و نه کالاهای ضروری و مایحتاج مردم – ارائه می دهند در این برهه با چالش بزرگی روبرو هستند.

اجازه دهید برای روشن تر شدن موضوع، مثال هایی در این رابطه ارائه دهم.

اگر شما تجارتی دارید که یک کالای سرمایه ای را مثلاً درب و پنجره UPVC ارائه می دهید، می بایست کالای خود را با تغییرات جزئی بعنوان مثال افزایش کیفیت، دوام، تنوع در رنگ، هزینه حمل رایگان و … به گونه ای معرفی نمایید که مصرف کننده با خرید این کالا با کاهش هزینه و صرفه جویی اقتصادی روبرو خواهد بود. فراموش نکنید که ویژگی خاصی را می بایست به مشتری ارائه دهید که رقبا به زودی نتوانند محصولات مشابه شما را تولید کنند. ما در این شرایط بر خلاف تصور می بایست کالاهای با دوام و با صرفه به بازار عرضه کنیم. به عبارت بهتر برای موفقیت در این شرایط تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان محصولات خارجی، می بایست به عرضه کالاهای با کیفیت و سرمایه ای رو بیاورند و با داشتن برنامه ای جامع به اطلاع رسانی گسترده در مورد محصولات مورد نظر خود بپردازند.
توجه داشته باشید که مزایای بیشمار محصول نیز با توجه به اینکه افزایش قیمت تمام شده را بدنبال خواهد داشت، کار را برای فروش بیشتر، دشوار می کند. مثال این را می توان در تلویزیون های جدید هوشمند در بازار مشاهده کرد. تلویزیون های هوشمند LG و SAMSUNG که قیمت آنها از ۳ میلیون تومان بالاتر است با استقبال کمی روبرو شده اند و مخاطبان از مدل های قدیمی تر این تلویزیون ها که قیمتی بین ۱٫۵ الی ۲ میلیون دارند بیشتر استقبال می کنند.

اشکال دیگری که در تجارت امروز ایران به چشم می خورد تنوع پایین محصولات در هر رده ای است. ورود محصولات تکراری و بی کیفیت خارجی تجارت را با چالش بزرگی روبرو کرده است. ما محصولات بی کیفیت تولید کرده و یا وارد می کنیم و در نهایت از بازاریابان انتظار داریم که این محصول را برای ما بازاریابی کرده و بفروشند. همانگونه که در بالا اشاره شده است، تولید کنندگان و وارد کنندگان می توانند با صرف وقت بیشتر برای تحقیقات در مورد نیازهای فعلی جامعه، کالاهای جدید و تکنولوژیک را وارد کنند که تاکنون در ایران وجود نداشته است و ارزش سرمایه ای بالایی دارند. شاید سرمایه گذاری بر روی تولید و واردات تکنولوژی های کاهنده مصرف انرژی و عرضه کنندگان انرژی های نو، مثال هایی از این دست باشند. در این برهه از زمان کشور بیشتر به کالاهای با ارزش و سرمایه ای نیاز دارد که چرخ اقتصاد را با کاهش هر چه بیشتر هزینه ها و افزایش تولید به حرکت درآورد.

عرضه کنندگان خدمات نیز با چالش های کم و بیش مشابهی روبرو هستند. ما امروز می بایست خدماتی متفاوت، کامل و یک گام فراتر از تصور مشتری ارائه دهیم تا بتوانیم جایگاه خود را در بازار حفظ کنیم. رقابت در میان عرضه کنندگان خدمات بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است. امروزه معمولاً مشتری کمتر پول می دهد و خدمات بیشتری می خواهد. اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که اغلب این عرضه کنندگان خدمات، کیفیت خدماتشان به شدت کاهش یافته است. بعنوان مثال چندی پیش برای دریافت خدمات نظافت با یک شرکت تماس گرفتم. شاید به سختی باور کنید که بیش از ۵ شرکت را به خاطر خدمات بد تغییر دادم و باز هم موفق به دریافت خدمات خوب نشدم و در نهایت به توصیه یکی از دوستان که شخص خاصی را در این زمینه می شناخت و سال ها با وی کار کرده بود آشنا شدم و خدمات نظافت مورد نظر خود را از ایشان دریافت کردم.

بنظر من ما ایرانیان بیشتر از هر زمان دیگر امروز به تفکر و بازنگری در تجارت خود نیاز داریم. ما باید بجای دست و پا زدن های بی مورد با کمک مشاوران خبره، کسب و کار خود را مورد تجزیه و تحلیل دوباره قرار دهیم و تا آنجا که میسر است از تجارتهای موفق خارجی الگو برداری کنیم و شهامت روبرو شدن با تغییرات اساسی را داشته باشیم. شاید ما باید تغییراتی را در محصولات و خدماتمان ایجاد کنیم و یا اینکه بطور کل کسب و کار دیگری را شروع کنیم که در این مقطع جامعه به آن نیاز دارد. یقین داشته باشید که شما می توانید در هر شرایطی راهی بسوی موفقیت باز کنید.

نویسنده: مسعود محمدی – مشاور بازاریابی

 

منبع :بازاريابي