toxoplasmosis1.jpg

گربه و نازایی در خانم ها ؟!!!

شایعه ای مطرح است مبنی بر اینکه داشتن ارتباط با گربه یا موی گربه باعث عقیمی یا نازایی خانمها یا دختران می شود . این مطلب اشتباه است که در ادامه توضیح داده می شود :

 

toxoplasmosis3.jpg

در بدن گربه ممکن است انگل تک یاخته ای به نام توکسوپلاسما (toxoplasma) وجود داشته باشد که بیماری توکسوپلاسموز را ایجاد می کند . این بیماری معمولا خود گربه را آلوده نمی کند و تنها باعث انتقال می شود و راه انقال دفع اووسیتها (تخم) از طریق مدفوع است و چون گربه مدام بدن خود و موهای خود را می لیسد به اشتباه گمان می شود که انتقال این بیماری از طریق مو است .

 

toxoplasmosis4.jpg

آلودگی انسان :

انسان فقط از طریق گربه آلوده نمی شود بلکه از گوشت گاو ، گوسفند و سبزیجات هم مبتلا می شود .

انسان طبیعی و سالم به هیچ وجه آلودگی را نشان نمی دهد و نهایتا به شکل یک سردرد و سرگیجه این بیماری را رد می کند .

اما توکسوپلاسما در انسانهای دارای بیماریهای ضعف ایمنی ، سرطانها ، ایدز و … ممکن است ایجاد ضایعات عصبی ، چشمی و…. نماید .

در مورد توکسوپلاسموز باید یاد آوری کنیم که احتمال انتقال عامل به انسان از مدفوع گربه در برابر خوردن گوشت های خوب پخته نشده مانند کباب و همبرگر بسیار ناچیز است . در ضمن مدفوع تازه گربه هم بیماری زا نیست و مدفوع گربه به شرطی که چند روز در محیط مناسب بماند می تواند بیماریزا گردد . خاک باغچه نیز خود معدن انواع و اقسام عوامل بیماریزا است و بدیهی است کسی با دست آلوده به خاک باغچه چیزی به دهان نمی برد !

 

لازم به ذکر است که آلوده شدن به توکسوپلاسما در زمانی به جز دوران بارداری باعث ایجاد ایمنی نسبت به این عامل شده و خطر ابتلا بعدی را کاهش می دهد .بطور کلی اگرچه برخی بیماری ها به عنوان بیماری های مشترک انسان و دام شناخته می شوند ولی همگی قابل پیشگیری هستند . 

 

 

toxoplasmosis6.jpg
toxoplasmosis2.jpg
toxoplasmosis5.JPG

خانمهای آبستن :

در حاملگی چون زن دارای ضعف سیستم ایمنی است احتمال سقط جنین در اواسط و اواخر آبستنی وجود دارد ، اما زنهایی که از بچگی به طور مداوم با گربه تماس داشتند ، احتمال ایمنی زایی به درصد بالا وجود دارد . اما خانمها باید آزمایش سرمی بدهند تا میزان آنتی بادی سرمشان مشخص شود .

 

پس مشخص شد که توکسوپلاسموز در دختران باعث ایجاد عقیمی نمی شود و خطر فقط در مورد سقط جنین خانمهای آبستن است .

 

toxoplasmosis8.jpg
persianpetclinic.com