هنگامی که صحبت از افزایش قد میشود، اولین چیزی که به ذهن خطور میکند محدودیت سنی است. تقریبا اکثر افراد میدانند که روند رشد قد در دختران تا سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی و در پسران تا ۲۴ سالگی ادامه خواهد داشت و تا این سنین هورمون رشد که توسط هیپوفیز ترشح میشود، مسئول افزایش قد است.

با توجه به کاهش ترشح هورمون بعد از بلوغ، افزایش قد و بلندتر شدن کمی سخت است. در بیشتر موارد اپی فیز استخوانهای بلند بسته شده اند و تمام نقاط غضروفی باقیمانده به استخوان تبدیل میشوند و همین باعث میشود تا دیگر استخوانهای بلند جایی برای رشد نداشته باشند. با اینحال اگر هورمونها به صورت طبیعی ترشح شوند روند افزایش رشد مشهود خواهد بود. با این تفاسیر سوالی که مطرح میشود این است که :
چطور میتوان بعد از سن ۲۵ سال افزایش قد داشت؟

همانطور که گفته شد با توجه به توقف رشد استخوانهای بلند افزایش قد بعد از سن ۲۵ سالگی واقعا دشوار است و از طرف دیگر انجام جراحی و یا استفاده از هورمونهای دشد برای بالغین میتواند بسیار خطرناک باشد و عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد. با اینحال میتوان با درنظر گرفتن چند روش و نکته چند سانتی متری به قد اضافه کرد و کمی بلندتر شد.
1 رژیم غذایی مناسب و تغذیه کافی

تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در افزایش قد شما خواهد داشت. بدن شما برای اینکه به وزن و قد مناسبی برسد به ویتامینها، مواد معدنی و مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد کافی ضروری است. مصرف چربی های ترانس و چربیهای اشباع شده باید محدود شوند چراکه هضم آنها دشوار است و مانع جذب سایر مواد غذایی میشود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم میتوانید به لیست غذایی زیر توجه داشته باشید و آنها را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید:

هویج
زرده تخم مرغ
گوشت گوساله
ماهی
جگر
سبزیجات سبز و تازه
سیب زمینی
مغزها مثل مغز بادام و بادام زمینی
گوشت مرغ و جوجه
لوبیا و نخود
میوه جات بخصوص سیب و موز
شیر و سایر محصولات لبنی

نقش تغذیه در افزایش قد

نقش کلسیم در رشد بدن انسان نباید فراموش شود. مواد غذایی ذکر شده برای رشد و استحکام استخوانها و غضروفها حیاتی است. بنابراین شدیدا توصیه میکنیم با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم پاسخ دهید. علاوه بر این، باید روزانه میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند.

2 در معرض نور خورشید باشید

نور خورشید یکی از مهمترین منابع برای تامین ویتامین D است. ویتامین دی تاثیر زیادی در رشد بدن دارد چرا که رشد استخوانها نیاز مستقیم به این ویتامین دارد. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید بدن شما از طریق پوست، میزان کافی ویتامین D را جذب خواهد کرد. بهترین زمان برای حمام آفتاب صبح ها و غروبها است زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم به شما نمی تابد، به همین دلیل نگرانی در خصوص اشعه های مخرب نور خورشید نیز نخواهید داشت.

3 انجام ورزش، بویژه تمرینات کششی

ورزش کردن یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای تحریک رشد بدن است و این تحریک برای افزایش رشد با ورزشهای کششی بسیار بیشتر خواهد شد. علاوه بر تمرینات کششی، فعالیت های ورزشی نظیر دوچرخه سواری و شناکردن نیز بسیار بر افزایش قد تاثیرگذار هستند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید خود ورزش کردن است. افرادی که به طور مرتب ورزش میکنند نسبت به افرادی که فعالیتهای ورزشی ندارند دارای قد و وزن متناسب تری هستند. در تمام رشته های ورزشی، قبل از شروع تمرین اصلی انجام تمرینات کششی الزامی است. حال اگر شما بسکتبال کار میکنید، یا والیبالیست هستید و یا حتی فوتبالیست یا بدنساز تفاوتی نمیکند، میتوانید در کنار ورزش اصلی خود، حرکات کششی را انجام دهید.

اینکه تصور کنید با نشستن و یا مصرف برخی محصولات و داروهای گیاهی و شیمیایی میتوانید افزایش قد داشته باشید سخت در اشتباهید. اگر واقعا نیاز دارید که قد شما بلندتر شود باید ورزش کنید.

همچنین ممکن است در این زمینه سوالی برای شما پیش بیاید که آیا گودی کمر میتواند در کوتاهی قد مؤثر باشد؟

پاسخ به این سوال نیازمند این است که بدانیم گودی کمر چیست اما به طور کلی اصلاح گودی کمر میتواند چندسانتی متری به قد شما اضافه کند و این بستگی به میزان گودی کمر دارد. در مطلب زیر گودی کمر و تمرینات مؤثر برای اصلاح آن را برای شما آماده کرده ایم:

» گودی کمر و تمرینات ورزشی برای اصلاح آن

4 خواب کافی

خواب کافی یک نیاز مبرم و بسیار بسیار مهم است چرا که هورمون رشد کار خود را زمانی انجام میدهد که شما به خواب عمیق فرو رفته باشید. توجه داشته باشید که بسیاری از هورمونهای بدن در زمانهای خاصی ترشح میشوند و اینطور نیست که در هر زمان از شبانه روز تاثیر یکسانی داشته باشند. از اینرو خواب کافی شب هنگام بسیار برای رشد بدن ضروری است. بهترین زمان برای خواب ساعت ۱۰ (و حداکثر ۱۱) شب میباشد و بدن نیز بین ۷ تا ۸ ساعت به خواب احتیاج دارد.

نحوه ی خوابیدن نیز در رشد و فرم بدن دخیل است. در صورتی که اطلاعی در خصوص نحوه ی صحیح خوابیدن ندارید و نمیدانید کدام وضعیتها برای خوابیدن مناسب نیستند به مطلب زیر مراجعه کنید:

» حالات صحیح و ناصحیح خوابیدن

خواب کافی در کنار تغذیه مناسب و ورزش کردن به صورت مداوم و پیوسته جزو شرایط جدایی ناپذیر برای افزایش قد هستند. گرچه افزایش قد در سنین بعد از ۲۵ سال سخت است ولی رعایت نکات ذکر شده شانس موفقیت را در شما بسیار افزایش میدهد.

 

منبع : انجمن عروسانه