بانک اسپرم,فواید بانک اسپرم,اسپرم,توليد اسپرم ,هورمون جنسي ,ذخيره اسپرم ,غدد جنسي ,سلامت جنسی,

وظيفه توليد اسپرم و هورمون جنسي برعهده بيضه‌هاست. بيضه‌ها از هنگام بلوغ تا پايان عمر، اسپرم توليد مي‌کنند. در بدن يک مرد بالغ، روزانه صدها ميليون اسپرم توليد مي‌شود. تعداد، حرکت و شکل اسپرم در توانمندي مردان براي باروري اهميت دارد. سلول‌هاي زاياي مرد در مقابل ابتلا به عفونت، ضربه، داروهاي شيمي‌درماني، راديوتراپي، آلودگي شغلي، حرارت و… بسيار حساس هستند تا جايي که اين عوامل مي‌توانند باعث توقف توليد اسپرم ‌شوند بنابراين قبل از هرگونه اقدام براي درمان سرطان‌ها که به شيمي‌درماني و راديوتراپي نياز دارند يا عمل‌هاي جراحي مردانه يا هر اقدامي که فرايند توليد اسپرم را تهديد مي‌کند، انجماد اسپرم و نگهداري آن توصيه مي‌شود.

مردان جوان مبتلا به سرطان يا بيماري‌هاي خودايمني قبل از هرگونه اقدامي براي شيمي‌درماني يا راديوتراپي با داروهاي سرکوب‌کننده سيستم ايمني بايد براي انجماد و نگهداري اسپرم اقدام كنند. منجمد کردن مايع مني اين امکان را به اين افراد مي‌دهد كه در آينده نزديک پس از بهبود، نگران توقف اسپرم‌سازي بيضه‌ها يا نگران نقص‌هاي ژنتيکي اسپرم پس از شيمي‌درماني و راديوتراپي نباشند.

بايد توجه داشت در بيماراني که به سن بلوغ نرسيده‌اند يا به عللي دچار مشکل در تعداد، شکل و حرکت اسپرم شده‌اند و قبل از شروع به هر نوع درمان مخصوص سرطان، نابارورند، ذخيره اسپرم در بانک اسپرم بي‌فايده خواهد بود. البته با اقدام‌هايي مي‌توان احتمال آسيب به اسپرم‌ها را حين شيمي‌درماني کاهش داد. مهم‌ترين آنها عبارتند از: تجويز داروهايي بنام آنالوگ‌هاي LHRH، 2‌ هفته قبل از شروع شيمي‌درماني و حين آن و تجويز برخي داروها پس از شيمي‌درماني که مهم‌ترين آنها «گنادوتروپين‌ها» (هورمون‌هاي تحريک‌کننده غدد جنسي که در هيپوفيز توليد مي‌شوند) هستند.

منبع : هفته نامه سلامت