زگیل ضایعه پوستی موضعی است که توسط ویروسی از خانواده ی papillomavirus انسانی (HPV) ایجاد میشود. هرچند زگیل ها مسری به نظر میرسند ولی اغلب تنها اعضای یک خانواده را درگیر میکنند. به علاوه در بیشتر مواقع فقط در یک بخش بدن ظاهر میشوند (مثل دست یا پا) و در طول زمان منتشر نمیشوند.

اشکال شایع زگیل

زگیلهای گنبدی که در پشت انگشت های دست و پا و زانو ظاهر میشوند
زگیلهای کف پایی که در انتهای پا و کف پا دیده میشوند
زگیلهای صاف که مسطح هستند و ممکن است در صورت ، پاها و سایر اعضای بدن دیده شوند ، حتی در تعداد زیاد
زگیلهای زیر ناخنی
زگیلهای نخی که به صورت رشته هایی بلند و اغلب بر روی صورت ظاهر میشوند

درمان زگیل چیست ؟

زگیل میتواند هرکسی را درگیر کند و آزاردهنده است.در اینجا راه های درمان زگیلهای شایع را بیان میکنیم شامل زگیلهای تناسلی و مقاربتی نمیشود. داروهایی که بدون نسخه ی پزشک برای زگیلهای شایع پوستی مورد استفاده قرار میگیرند محصولاتی بر پایه سالسیلیک اسید هستند. سایر راه های درمانی جدیدتر هم که به نسخه نیاز ندارند شامل انجماد زگیل با آئروسل (قطرات بسیار ریز) هستند.

زگیل چیست-چگونه زگیل را درمان کنیم

استفاده از سالسیلیک اسید

سالسیلیک اسید به صورت قطره ، ژل ، ضماد و … وجود دارد که برای تمام زگیل ها (از کوچک تا بزرگ) طراحی شده اند. سالسیلیک اسید یک ترکیب لیز کننده ی کراتین است (به این معنی که پروتئین را حل میکند) و زگیل را به همراه لایه پوست مرده ی روی آن را ترمیم میکند.

روش انجماد بدون نیاز به تجویز پزشک

اسپری های انجماد زگیل که به صورت قطرات آئروسل هستند بدون نیاز به نسخه ی پزشک در دسترس است و با دمایی معادل ۵۷ درجه سانتیگراد زیر صفر ( ۵۷C- ) باعث انجماد و از بین رفتن زگیل میشود و عملکردی یکسان با نیتروژن مایع دارد که توسط متخصصین پوست مورد استفاده قرار میگیرد ( دمای نیتروژن مایع ۱۹۶ درجه سانتیگراد زیر صفر است) .

چسب نواری

گفته شده که میتوان با استفاده از خفه کردن زگیل بوسیله پوشاندن آنها با نوارچسب و یا نوارهای الکتریکی آنها را درمان کرد. بکار گیری این درمان سخت است چراکه لازم است برای مدت طولانی چسب بر روی ناحیه باقی بماند و تنها چند ساعت در هفته روی زگیل باز بماند که اغلب ممکن نیست.

آیا این درمان ها امن هستند؟

این درمان ها به شما آسیب نخواهند رساند. اگر از سالسیلیک اسید برای پوست های نرمال استفاده کنید ممکن است باعث سوختگی خفیف و قرمزی شود که بعد از مدتی از بین خواهد رفت و اثر آن باقی نمی ماند.تنها باید توجه کنید که برای نواحی سالم مورد استفاده قرار ندهید و بر روی نواحی درگیر اعمال کنید. با این حال بهتر است از استفاده از سالسیلیک اسید در نواحی حساس مثل پوست صورت و کشاله ران خودداری کنید.

همچنین توصیه میشود افراد مبتلا به دیابت از سالسیلیک اسید استفاده نکنند.اسپری های انجماد زگیل هم محصولات امن و مطمئنی هستند ولی باید دقت کنید بر طبق دستورالعمل موجود در بسته بندی آنها عمل نمایید.

آیا این درمان ها تاثیرگذارند؟

بله ، تمام موارد ذکر شده در درمان زگیل موثر هستند ولی درمان زگیل نیاز به صبر دارد. زگیلها میتوانند خودبخود ظاهر شوند و خود بخود ناپدید شوند و در خیلی از موارد بدون هیچ اقدام درمانی به صورت خودبخود ناپدید میشوند. برخی از زگیل ها از زگیل اصلی جوانه میزنند و برخی نه . بعضی از آنها دردناک هستند و در بیشتر آنها دردی احساس نمیشود.
ممکن است یک زگیل ، حتی از یک نوع خاص، به درمان پاسخ دهد و زگیل دیگر به درمان پاسخ ندهد (حتی در یک فرد و در یک زمان). تمام موارد درمانی نیاز به تداوم در طی چند هفته دارند ، حتی ممکن است ماه ها و یا بیشتر برای حذف کامل زگیل زمان نیاز باشد.

در زیر نکات سودمند درمان زگیل را مرور میکنیم:

در صورتی که میتوانید از زگیل خود چشم پوشی کنید ، اینکار را انجام دهید . معمولا خود آنها ناپدید خواهند شد.
در صورتی که مورد زگیل شما ساده است (دردناک نیست) و بر روی صورت قرار گرفته به دکتر مراجعه کنید تا با انجماد و یا زداینده الکتریکی اینکار را برایتان انجام دهد (این روش ساده است ، درد ندارد و علامت بجا نمیگذارد)
در صورتی که با یک مورد سخت روبرو هستید ، میتوانید برای چند هفته از روشهای ذکر شده استفاده کنید ، برای مثال:

زگیلهای کف پایی : این زگیلها در ظاهر عمقی به نظر میرسند ولی هنوز در لایه سطحی پوست قرار دارند.سالسلیک اسید در این موارد باعث حذف سلولهای مرده رویی و کاهش ضخامت زگیل میشوند تا در کفش احساس بهتری داشته باشید.میتوانید از اسپریهای انجمادی هم استفاده کنید.
زگیلهای شایع در دست : برای این موارد نیز مانند بالایی عمل کنید.

در صورتی که تمام موارد رو امتحان کردید ولی جواب نگرفتید ، ادامه ندهید چراکه با این کار ظاهر اونها رو بدتر خواهید کرد ، برای مثال زگیلهای زیر ناخنی شدیدا نسبت به درمان مقاوم هستند.بهتر است به دکتر مراجعه کنید چرا که با قرار دادن اسید روی آنها تنها ظاهر آنها را بدتر خواهید کرد.

 

منبع : انجمن عروسانه