“سرطان سینه” | علائم و درمان بیماری “سرطان پستان”

علائم سرطان سینه,علل سرطان سینه,درمان سرطان سینه,پیشگیری از سرطان سینه
علائم سرطان سینه,علل سرطان سینه,درمان سرطان سینه,پیشگیری از سرطان سینه

عوامل خطر ابتلاء به سرطان پستان

  • چاقی و اضافه وزن
  • عدم تمرین فیزیکی و ورزش
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی
  • پرتوهای یونی
  • اولین قاعدگی در سنین پایین
  • دیر بچه دار شدن یا بچه دار نشدن.

علائم شایع سرطان سینه

  • وجود توده در سینه و یا زیر بغل
  • تغییر در نوک سینه
  • ترشحات غیر طبیعی از نوک سینه
  • ورم زیر بغل

در مراحل اولیه، (سرطان سینه -Breast Cancer- در واقع باید سرطان پستان ترجمه شود اما چون به نادرست در ایران از اصطلاح سرطان سینه استفاده می شود و مردم این بیماری را با نام “سرطان سینه” می شناسند به ناچار ما نیز از این عبارت برای “سرطان پستان” استفاده می کنیم.) معمولا بدون علائم است اما با پیشرفت تومور سرطانی ممکن است علائم زیر بروز کنند:

  • وجود یک توده در سینه و یا زیر بغل

وجود یک توده در سینه و یا زیر بغل که بعد از پایان قاعدگی نیز از بین نرفته و همچنان وجود دارد. این مورد اغلب اولین علامت آشکار سرطان پستان به حساب می آید. توده سرطانی در سرطان سینه معمولا بدون درد است، اگر چه در برخی موارد می تواند باعث بروز احساسی ناخوشایند شود. توده های سرطانی سرطان سینه معمولا خیلی قبل تر از آنکه دیده شود و یا با معاینه لمس شود، توسط ماموگرافی قابل تشخیص است.

  • ورم در زیر بغل

درد یا حساس به لمس شدن سینه ها. اگرچه توده سرطانی حاصل از سرطان سینه بدون درد است اما احساس درد و حساسیت به لمس شدن سینه ها می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد. یک سطح صاف و یا دندانه دار قابل توجه در سینه که ممکن است نشانه ای از یک تومور غیر قابل مشاهده و غیر قابل لمس باشد.
هر گونه تغییر در فاصله بین سینه ها، اندازه، بافت و دمای سینه ها می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد. وجود یک توده تقریبا قرمز رنگ و حفره دار (مانند پوست پرتقال) می تواند نشانه ای از یک سرطان سینه پیشرفته باشد.

  • تغییر در نوک سینه

تغییر در نوک سینه مانند انقباض نوک سینه، فرورفتگی، خارش، سوزش و یا زخم شدن نوک سینه. پوسته پوسته شدن نوک سینه ها می تواند نشانه ای از بیماری پاژه (Paget) باشد که ممکن است به علت سرطان سینه به وجود بیاید.

  • ترشحات غیر طبیعی

ترشحات غیر طبیعی از نوک پستان ها که ممکن است بدون رنگ و یا خونی و یا به هر رنگ دیگری باشد. این حالت معمولا با اختلالات خوش خیم به وجود می آید اما می تواند در برخی موارد به علت سرطان سینه نیز بروز کنند.

چطور از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

  • هر روز آسپرین بچه مصرف کنید

شاید همین الان هم بخاطر قلبتان مرتبا آسپرین مصرف می‌ کنید، چون مصرف منظم آسپرین با دوز پایین فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد اما حالا تحقیقات نشان می‌دهد مصرف آسپرین بچه دست کم سه بار در هفته، ریسک ابتلا به سرطان سینه را 16 درصد کاهش می‌دهد.

محققان اینگونه توضیح می‌دهند: زنانی که به منظور پیشگیری و نه برای تسکین درد، روزانه آسپرین مصرف می‌کنند، از فواید ضد التهابی آن به طور پیوسته بهره مند می‌شوند که رشد تومورهای سرطان سینه را که بواسطه‌ی التهاب بوجود می‌آیند کم می‌کند.

  • الکل مصرف نکنید

نوشیدن الکل احساس سستی و نفخ به شما می‌دهد اما دلیل دیگری هم وجود دارد که نباید الکل بنوشید: زنانی که الکل می‌نوشند، تقریبا 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه‌اند.

  • هورمون درمانی را کنار بگذارید

خیلی ها فکر می‌کنند هورمون درمانی خوب است و برخی از پزشکان همچنان هورمون درمانی را برای زنانی که علائم یائسگی را دارند تجویز می‌کنند. مطالعات زیادی نشان داده که درمان جایگزینی با هورمون (HRT) می‌تواند کاملا خطرناک باشد.

مثلا درمان جایگزینی با هورمون ترکیبی (استروژن و پروژسترون) حتی اگر برای مدت کوتاهی بکار برود، ریسک سرطان سینه را حدود 75 درصد افزایش می‌دهد. درمان جایگزینی با هورمون تنها استروژن نیز منجر به سرطان تخمدان می‌شود و مصرف بلند مدت آن می‌تواند احتمال سرطان سینه را افزایش بدهد.

  • در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشید

همه‌ی ما هر روز به دنبال راههای ساده‌ای برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا هستیم. با این راهکارها این فقط طبیعت نیست که سود می‌برد بلکه آلودگی کمتر، هوای تمیزتر، ریسک سرطان سینه را هم کاهش می‌دهد.

آلودگی هوا منجر به مشکلات زیادی برای سلامتی می‌شود مانند سرطان ریه و بروز نقص‌هایی در جنین. مطالعات نشان داده ارتباط محکمی میان سرطان سینه بعد از یائسگی و قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن وجود دارد. دی اکسید نیتروژن گازی گلخانه‌ای است که انسان آن را در اتمسفر منشتر می‌کند.

  • زیاد ننشینید

آیا می‌دانستید که عادت به یکجا نشینی از اعتیاد به سیگار کُشنده‌تر است؟ مطالعات نشان می‌دهد بیشتر ِ روز را یکجا نشستن (در اتومبیل، محل کار و خانه) ریسک بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان را بالا می‌برد. محققان انجمن سرطان آمریکا دریافته‌اند زنانی که در روز 6 ساعت یا بیشتر می‌نشینند، نسبت به زنانی که کمتر از ۳ ساعت در روز می‌نشینند، 10 درصد بیشتر مستعد سرطان مغز استخوان، سرطان تخمدان و سرطان تهاجمی سینه هستند.

اگر کارتان ایجاب می‌کند که ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینید توصیه می‌کنیم استراحت‌‌های مکرر و کوتاه داشته باشید و راه بروید. هر راهکاری که در پیش می‌گیرید هدف این است که دست کم نیمی از ساعات کاری‌تان را سر ِ پا باشید.

  • اگر باردار هستید تصمیم بگیرید که نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه کنید

البته این یک تصمیم شخصی است اما طبق توصیه‌ی محققان و کارشناسان شیر دادن به بچه، ریسک “سرطان سینه” را کاهش می‌دهد. برای کشف دقیق علت این ارتباط، مطالعات گسترده‌تری در حال انجام است، اما برخی از کارشناسان عقیده دارند شیر دادن به نوزاد کمک می‌کند تا تعادل هورمونی‌تان بعد از زایمان برقرار باشد.

عده‌ای نیز بر این باورند که شیر دادن به بچه باعث می‌شود تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشید و سراغ سیگار و الکل نروید. به هر حال علت هر چه که هست، روشن است که شیردهی به سلامت خود ِ مادر کمک زیادی می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

1- اگر در یک یا هر دو سینه با یک توده غیر طبیعی و یا درد مداوم مواجه شدید و یا ظاهر و احساس غیر طبیعی در سینه یا سینه های شما به وجود آمد، اغلب این علائم نشانه ی اختلال دیگری هستند اما در هر صورت باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

2- اگر غدد لنفاوی زیر بغل شما ورم کرده باشد هر گونه ورم و یا توده ای می تواند با سرطان در ارتباط باشد.

درمان سرطان سینه

در صورت احساس یک توده، اول از همه آرامش خود را حفظ کنید و مضطرب نشوید. ۸۰٪ توده‌های داخل سینه، سرطانی نیستند. این توده اغلب کیست‌های بی‌ضرر یا تغییرات بافتی در طول چرخه قاعدگی هستند. اما در صورت مشاهده هر چیز غیرعادی در سینه خود، به پزشک مراجعه کنید. سرطان پستان هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان راحت تری خواهد داشت.

معمولاً برای درمان ابتدا عمل جراحی انجام خواهد گرفت که بسته به اندازه تومور قسمتی یا کل این بافت برداشته خواهد شد. بعد از آن در صورت نیاز، شیمی درمانی انجام خواهد شد و در صورت لزوم رادیوتراپی یا برق گذاشتن یا پرتو درمانی انجام می‌شود که بسته به نوع و اندازه تومور و تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود.

کارشناسان اعلام کردند ‘پالبوسیکلیب’Palbociclib یک داروی خوراکی جدید در “درمان سرطان سینه” است که ظرفیت مقابله با سایر انواع سرطان را نیز دارد. این دارو با جلوگیری از فعالیت آنزیم‌های CDK4 و CDK6، تقسیم سریع سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد. این دارو به واقع نخستین بازدارنده در برابر فعالیت دو آنزیم یاد شده‌است که عملکرد آن برای “درمان سرطان پستان” تأیید شده‌است.

ارتباط بارداری و شیردهی با سرطان سینه

شیوع سرطان سینه در زنانی که بچه دار می‌شوند کمتر است، و این کاهش باتعداد بچه‌ها رابطه مستقیم دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده‌است، به نظر می‌رسد بارداری و شیردهی از طریق مکانیسم‌های مختلفی مانع از بروز سرطان سینه می‌شوند. نقش پیشگیرانه شیردهی سالهاست مورد توجه محققین است. هر چه سن شروع شیر دهی، تعداد دفعات و مدت زمان آن بیشتر باشد، احتمال ابتلا کمتر است. در دوران شیردهی بافت سینه دچار تغییراتی می‌شود و سلول‌های تخصص یافته‌ای در آن شکل می‌گیرد، که این سلول‌ها در از بین بردن سلولهای سرطانی نقش بسزایی دارند.

منابع: bartarinha.ir-coca.ir