شايد هيچ اتفاقي براي يک پدر و مادر وحشت آورتر از پيدا کردن پاکت سيگار در کيف نوجوان اش نباشد. در آن وقت اولين سوالي که در ذهن هر پدر و مادري شکل مي گيرد، اين است که: «حالا بايد چه کار کرد؟» اميدواريم شما از آن دسته افرادي نباشيد که به اين سوال ناخوشايند رسيده باشيد.

10 توصيه زير را به کار ببنديد تا هيچ وقت با چنين موقعيتي مواجه نشويد…..

1) سرنخ جذاب بودن سيگار را شناسايي کنيد

بعضي اوقات نوجوانان سيگار مي کشند تا استقلال و خودرأي بودن خود را به رخ شما بکشند. گاهي هم براي پيدا کردن دوستان جديد يا جا افتادن در جمع خاصي سيگار مي کشند. حتي بعضي از آنها از سيگار به عنوان وسيله اي براي لاغر شدن و وزن کم کردن استفاده مي کنند! براي پيشگيري از انجام چنين کارهاي احمقانه اي بهتر است با فرزند خود صحبت کنيد. نظر او را در مورد سيگار کشيدن و افراد سيگاري بخواهيد. حتي از او بپرسيد چند دوست سيگاري دور و بر خود دارد. علاوه بر آن مي توانيد حقه هاي صنايع دخانيات براي جذب مشتري را براي فرزند نوجوان خود توضيح دهيد. مثلا به او بگوييد چنين شرکت هايي پول هاي هنگفتي به هنرپيشه ها مي پردازند تا در انظار عمومي سيگار به دست بگيرند. اين کار هنرپيشه ها چنين فکري را در ذهن نوجوانان تداعي مي کند که پول، معروفيت، خوش تيپي و سيگار همه در کنار هم قرار دارند.

2) با سيگار کشيدن فرزندتان قاطعانه مخالفت کنيد

شايد پيش خود فکر کنيد که فرزندتان اصلا به شما گوش نمي دهد يا حرف هاي شما هيچ اثري روي او ندارد. اما شما بايد به هر حال مخالفت خود را با سيگار به زبان بياوريد. اين قاطعيت شما اثري بسيار بزرگ تر از چيزي دارد که تصورش را مي کنيد. تحقيقات نشان داده نوجواناني که والدين آنها اجازه سيگار کشيدن به فرزندشان نمي داده اند، کمتر از سايرين سيگاري شده اند.


3) مثال هاي عيني براي فرزندتان بياوريد

هميشه نوجواناني که والدين سيگاري دارند بيشتر از بقيه به سيگار کشيدن روي مي آورند. بنابراين اگر پدر يا مادري سيگاري هستند و فرزند نوجواني در خانه دارند بايد سيگار کشيدن را ترک کنند. اگر چنين کاري براي شما واقعا سخت و غيرقابل انجام است حداقل سعي کنيد داخل خانه و ماشين سيگار نکشيد. بهترين کار در چنين موقعيتي اين است که صادقانه براي فرزند خود توضيح دهيد مدت هاست مي خواهيد سيگار را ترک کنيد اما نمي توانيد. حتي تمام عذاب هاي روحي و جسمي را که سيگار به شما وارد مي کند براي نوجوان خود بازگو کنيد.

4) به تصورات پوچ در مورد سيگار حمله کنيد

براي فرزند تان توضيح بدهيد که سيگار کشيدن آن چنان هم که تبليغ مي کنند کار شيک و باکلاسي نيست! افراد سيگاري هميشه نفس بدبويي دارند. حتي مو و لباس آنها هم بوي دود مانده مي گيرد و بسيار بدبو و غيرقابل تحمل مي شود. حتي اگر از زردي دندان ها بگذريم، سرفه هاي مزمن و کاهش انرژي براي فعاليت هاي روزمره عوارض بسيار آزاردهنده اي هستند که افراد سيگاري را تهديد مي کنند.

5) محاسبات مالي را از ياد نبريد

سيگار کشيدن عادت بسيار پرهزينه اي است. مي توانيد پولي را که روزانه، ماهانه و سالانه صرف خريد سيگار مي شود همراه با فرزند خود محاسبه کنيد. سپس اين پول را با هزينه لازم براي خريد وسايل مورد علاقه نوجوانان مثل لباس هاي مد روز، وسايل الکترونيکي و… مقايسه نماييد. اين کار باعث مي شود فرزند شما با ضررهاي اقتصادي سيگار هم آشنا شود.

6) مهارت «نه گفتن» را به فرزندتان بياموزيد

فرزند نوجوان شما ممکن است با شرکت در جمع هاي خاصي متقاعد به سيگار کشيدن شود. اگر مهارت ابرازنظر و «نه گفتن» را به فرزند خود بياموزيد، کمک بسيار بزرگي به او کرده ايد. حتي بهتر است چنين مهارتي را با فرزندتان تمرين کنيد. تحقيقات نشان داده نوجواناني که از قبل جمله هايي براي ابراز نظر خود تمرين کرده اند، در موقع لزوم موفق تر از بقيه بوده اند.

7) اعتياد به سيگار را شوخي نگيريد

اکثر نوجوانان معتقدند هر وقت دل شان بخواهد مي توانند سيگار را ترک کنند. اما واقعيت چيز ديگري است. نوجوانان خيلي سريع تر و حتي با مقادير کمتر به نيکوتين وابسته مي شوند. به فرزندتان گوشزد کنيد که يک بار امتحان کردن مساوي با يک عمر اعتياد به سيگار است.

8) آينده فرزندتان را براي او ترسيم کنيد

افراد کم سن و سال فکر مي کنند اتفاقات بد هميشه براي ديگران رخ مي دهد. خيلي جدي و با استفاده از منابع علمي براي فرزند خود توضيح دهيد که سرطان، سکته قلبي يا مغزي پس از مدتي براي هر فرد سيگاري اتفاق خواهد افتاد. حتي بهتر است اگر از بين دوستان، آشنايان يا فاميل کسي دچار چنين مشکلاتي شده، او را به فرزند خود معرفي کنيد.

9) فقط سيگار نيست!

سيگارهاي طعم دار، قليان، آب نبات هاي نيکوتيني و اصولا هر ماده نيکوتين دار ديگري هم اگر مضرتر از سيگار معمولي نباشند، سالم هم نيستند. به فرزند خود هشدار بدهيد که گول چنين محصولاتي را نخورد. تمام اين مواد خاصيت اعتيادآور و سرطان زا دارند.

10) به جنگ سيگار برويد

حمايت شما از جمعيت هاي ضددخانيات اثر مهمي در پيشگيري از سيگاري شدن فرزندان تان دارد. رفتارشناسان معتقدند اگر والديني با سيگار به عنوان دشمن برخورد کنند، اکثر مواقع فرزندان آنها هم اين طرز تفکر را در زندگي خود ادامه خواهند داد.

 

 

منبع :انجمن عروسانه