ویتامین د را که کلسیفرول مینامند، یکی از ویتامینهای لازم برای بدن و از ویتامینهای محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک میکند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از رودهها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانها کمک میکند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک میکند.
منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است.بطوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین میکند.کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی میگردد.
بدن ما برای دریافت مقادیر کافی ویتامین D باید به اندازه نیازش در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. به همین دلیل هر گونه افراط و تفریط در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی میتواند موجب بروز سرطان پوست و یا مواجهه با بحران کمبود ویتامین D شود.

به گزارش سایت اینترنتی «کول هلت»، افرادی که بیش از حد از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت میکنند، بیتردید در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار میگیرند. دریافت این ویتامین برای بهبود سلامت عمومی بدن و تقویت عضلات، استخوانها، مو و دندانها ضروری و از طریق مصرف مکملها و برخی از مواد غذایی امکانپذیر است.

کارشناسان انستیتو پزشکی دانشگاه بوستون در این مقاله ۱۲ منبع مفید برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن را معرفی کردهاند که عبارتند از:

۱٫ نور خورشید: اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید میکند.

۲٫ شیرغنی شده با ویتامین D که میتوان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

۳٫ ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

۴٫ مکملها نیز میتوانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

۵٫ زرده تخممرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه میشود زرده و سفیده تخممرغ را حتما با هم مصرف کنید.

۶٫ جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.

۷٫ روغن کبد ماهی که با طعمدهندههایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسولهای مکمل ارائه میشود، منبع غنی از این ویتامین به شمار میآید.

۸٫ آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

۹٫ غلات غنی شده با ویتامین D نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

۱۰٫ برخی قارچها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید میکنند. قارچهایی که در تاریکی پرورش مییابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونههای قارچها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد میکنند، سرشار از ویتامین D هستند.

۱۱٫ ماهیهای چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب میآیند.

۱۲٫ چراغها و لامپهای فرابنفش نیز برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز میشوند.

و در نهایت محققان آمریکایی دریافته اند که اغلب بیماران مبتلا به پارکینسون دچار کمبود شدید ویتامین D هستند.

برای انجام این مطالعه تعدادی از افرادی که در مراحل اولیه پارکینسون بودند انتخاب شده و سطح ویتامین D در نمونه خونی آنها بررسی گردید. نتایج نشان داد که در مراحل ابتدایی بیماری پارکینسون، کمبود شدید ویتامین D مشاهده می شود.

به این صورت که ۶۹ درصد از بیماران مورد مطالعه با کمبود این ویتامین و ۲۶ درصد با فقدان آن روبرو بودند. اما ادامه این تحقیقات نشان داد که مصرف ویتامین D مانع پیشرفت بیماری نمی شود.

شرح و نتایج این مطالعه در نشریه نورولوژی به چاپ رسیده است.

 

منبع :انجمن عروسانه