Akinator یا اکیناتور عنوان یک بازی بسیار جالبه که خیلیا رو مجذوب خودش کرده ! کرکتر اصلی این بازی یک جنّه که فکر شما رو می خونه !  سطحی نگر نباشید ! این جن واقعا هیچ قدرتی نداره و تمام قدرتشو از خود شما می گیره ! پس اگر بهش رو ندین امکان نداره که بتونه انقدر دقیق فکرتون رو بخونه ! چیزی که همیشه فکرمو مشغول می کنه اینه که چرا کاربران تکنولوژی همیشه در اولین برخوردشون با یک سرگرمی یا تکنولوژی جدید ، بسیار بسیار سطحی نگر و خوش خیالن و به هیچ وجه به خطرات احتمالی فکر نمی کنن ! شاید به نظر خیلیا نیاز نباشه که تا این حد هم هوشمندانه زندگی کنیم اما به هر حال احتیاط شرط عقله !

تاریخچه و موضوع بازی Akinator اکیناتور

جن اکیناتور Akinator

بازی اکیناتور Akinator  در واقع یک بازی به سبک بازی ۲۰ سوالیه . در این بازی ابتدا کرکتر اصلی یا همون جن Akinator از شما می خواد تا یک شخصیت رو تو ذهن تون انتخاب کنید . این شخصیت می تونه مرد ، زن ، واقعی ، غیر واقعی ، کارتونی و یا هر چیز دیگه ای باشه . از باراک اوباما گرفته تا کلاه قرمزی هر چی که دوس دارین ! بعد این جن فوضول با پرسیدن چند سوال شخصیت مورد نظرتون رو حدس میزنه . حتی در برخی موارد در عین ناباوری عکس اون شخصیت رو هم نشون تون میده ! Akinator یک نرم افزار بسیار بسیار هوشمنده که در سال ۲۰۰۷ توسط سه برنامه نویس فرانسوی تولید و منتشر شد . طبق گزارشات گوگل ، Akinator  در نوومبر ۲۰۰۸ طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرد . Akinator اکیناتور در سال ۲۰۰۹ در اروپا و در سال ۲۰۱۰ در ژاپن بسیار بسیار محبوب شد .

روش بازی Akinator اکینتاتور

بازی Akinator اکیناتور ، با پرسش چند سوال عمومی آغاز میشه و کم کم با کسب اطلاعات کافی درباره شخصیت مورد نظر ،  سوالات هوشمندانه تری ازتون پرسیده میشه . پاسخ سوالات به صورت چند گزینه ایه و شما باید یک گزینه رو انتخاب کنید :

■ بله

■ خیر

■ نمی دونم

■ بله ممکنه

■ فک نمی کنم اینطور باشه

شروع بازی اکیناتور Akinator

جن اکیناتور Akinator در ابتدای بازی نام ، سن و جنسیت شما را می پرسه

معمولا اولین سوال جن اکیناتور Akinator درباره جنسیت شخصیت مورد نظرتونه

اکیناتور Akinator استاد محمد رضا شجریان رو هم خیلی خوب می شناسه !

خوشحالی اکیناتورAkinator بعد از اینکه بهش می گید که شخصیت مورد نظر تون رو درست حدس زده

اولین سوالی که Akinator ازتون میپرسه درباره جنسیت شخصیت مورد نظرتونه . بعد سوالاتی درباره محدوده سنی ، دین ، ملیت و شغل شخصیت مورد نظره . اگر جن اکیناتور Akinator بتونه تو کمتر از ۲۰ سوال شخصیت مورد نظرتون رو حدس بزنه بهتون میگه : « فلانی شخصیت مورد نظر تونه ؟ » اگر شخصیتی که حدس زده اونی نباشه که شما مد نظرتونه دوباره شروع میکنه به پرسیدن سوالات جدید ! گاهی وقتا این سوالات واقعا آدمو شگفت زده میکنن ! به همین روش اگر جن اکیناتور Akinator تا ۳ بار شخصیت مورد نظرتون رو اشتباه حدس بزنه ، ذله میشه و میگه که من نمی تونم حدس بزنم شما داری به کی فک می کنی لطفا نام کرکتر مورد نظرتون رو تایپ کنید .

راز دقت نرم افزار اکیناتور Akinator چیه ؟

راز دقت اکیناتور Akinator

الگوریتم نرم افزار اکیناتور Akinator در نگاه اول بسیار بسیار ساده به نظر میاد اما حقیقت اینه که الگوریتم ( روش کار ) این نرم افزار خیلی پیچیده تر از تصورات تونه ! البته ناگفته نمونه این نرم افزار بدون بانک اطلاعاتی که خود کاربران این نرم افزار با دستای خودشون ساختن ، هیییییییییییییچی نیست ! چیزی که باعث میشه این نرم افزار هوشمند تبدیل به غول چراغ جادو بشه اینه که این نرم افزار با طرح سوالات بسیار کلیدی و مهم درباره شخصیت مورد نظر می تونه با استفاده از مهندسی معکوس خیلی زود به جواب برسه ! به عبارت دیگه این نرم افزار با کسب اطلاعات دقیق از شما گزینه هایی رو که احتمالا اشتباه هستند رو حذف می کنه . مثلا فرض کنید که شخصیت مورد نظرتون استیو جابز باشه . اکیناتور Akinator می پرسه :

■ شخصیت مورد نظر تون مرده یا زنه ؟ پاسخ : مرد

■  شخصیت مورد نظر تون زنده است ؟ پاسخ : خیر

■ آیا شخصیت مورد نظرتون بازیگره ؟ پاسخ : خیر

■ آیا شخصیت مورد نظرتون مدیر اجرایی یک شرکت بزرگ بوده ؟ پاسخ : بله

اگر به سوال های اکیناتور Akinator چند بار پشت سر هم جواب "نه" بدین قاطی میکنه

 

همین چنتا سوال برای رسیدن به شخصیت مورد نظر کافیه ! اما این نرم افزار چه جوری اینکارو میکنه ؟ این سوالات بر چه اساسی طرح شدن ؟ اکیناتور Akinator در مرحله اول سوالات کلی رو درباره شخصیت مورد نظر می پرسه که همین چند سوال ساده تا حد زیادی به پیدا کردن پاسخ دقیق کمک میکنن . سوالاتی درباره جنسیت ، ملیّت ، سن ، دین ، قد و وزن می تونن بسیاری از گزینه های اشتباه رو حذف کنن . در مرحله بعد اکیناتور Akinator سوالات مهم تر و کلیدی تری رو میپرسه . سوالاتی که انقدر برای کاربر جذابه که مجبورش میکنه بدون درنگ صادقانه به این سوالات جواب بده . مثلا میپرسه : « آیا این شخصیت دو تا دختر داره ؟ » !!! یا ممکنه بپرسه :  « آیا این شخصیت قبلا ازدواج ناموفق داشته ؟ » . اگر شخصیت مورد نظرتون یه آدمی مثل بیل گیتس باشه اکیناتور تو کمتر از ۱۲ تا سوال فیتیله پیچتون میکنه ! اما مهم ترین عاملی که باعث میشه Akinator شما رو سرپرایز کنه بانک اطلاعات بسیار جامعیه که خود کاربران به رایگان و بدون هیچ مقاومتی در اختیار Akinator میذارن ! وقتی Akinator از کاربر درباره شخصیت مورد نظر سوال می پرسه ،  پاسخ این سوال رو هم در بانک اطلاعاتی خودش ثبت میکنه تا بعدا دوباره بتونه ازش استفاده کنه ! و با استفاده از Query های بسیار حرفه ای به جواب برسه . خیلی کوتاه و مختصر بگم که Query در واقع یک تکنیک یا واضح تر بگم یک جزء بسیار مهم در هر بانک اطلاعاتیه که گزارشی رو بر اساس خصیصه های مشخص ارائه میکنه . برای مثال در مورد Akinator یک Query می تونه شامل لیستی از همه خوانندگان مرد که در امریکا زندگی میکنن باشه ! بدین تریتیب دیگه نیازی نیست که Akinator بخواد همه افرادی که در بانک اطلاعاتیش وجود دارن رو بررسی کنه !

 

elmefarda.com