پوکی استخوان یا استئوپورز طبق تعریف انجمن ملی بهداشت(هیات ایجاد اتفاق نظر برای پیشگیری از استئوپروز، یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار میدهد
این بیماری در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است زیرا در این دوران استروژن بسیار در بدن زنان کم میشود. همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان میشود. در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافتهای استخوانی میگیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوانها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان میگردد. همچنین با بالا رفتن سن تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن میشود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالی این عارضه بروز میکند. برخی از بیماریها مثل پرکاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و مصرف برخی داروها مثل کورتن و لووتیروکسین ٬فورزماید، هپارین ٬فنیتوئین نیز در طول زمان باعث پوکی استخوان میگردند. عوامل دیگری نیز مثل کم تحرکی یا کمبود وزن بیش از ۱۰٪ نسبت به وزن دوران جوانی یا بیامآی کمتر از ۱۹ ٬عوامل وراثتی و اعتیاد به الکل باعث پوکی استخوان هستند
تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه نشان داد که آب گوجه فرنگی برای حفظ تراکم و سلامت بافت استخوان فواید قابل ملاحظه ای دارد. محققان معتقدند نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ها را تقویت نموده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

برای انجام این پژوهش که در دانشگاه تورنتو، کانادا،انجام شد، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.
پس از طی این دوره، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام N- تلوپپتید در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.

در بخش دیگر مطالعات مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش N- تلوپپتید در خون و در حقیقت کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.

محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند.
از مدت ها پیش نقش لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین حفظ سلامت قلب به اثبات رسیده بود.

 

 

منبع :انجمن عروسانه