اسمش سرماخوردگی است اما کسی نه سرما را میخورد و نه اینکه اصلاً سرما خوردنی هست. پای یک ویروس در میان است که نا غافل وارد بدن میشود. بعد از آن هم گلو میسوزد، بینی چکه میکند، تب، سردرد و بیحالی به سراغ آدم میآید و خلاصه اینکه چند روزی درگیرتان میکند. اگر عادت دارید با دیدن اولین علائم سرماخوردگی سراغ آنتیبیوتیکها بروید باید بدانید که این داروها در برابر سرماخوردگی بیاثر هستند و فقط میتوانند کمی از علائمتان را برطرف کنند.

معمولاً سرماخوردگی یک هفتهای طول میکشد و بهتر است به جای آمپول و کپسولهای آنتیبیوتیک خودتان را به شیوهی مادربزرگها خوب کنید. با ما باشید تا یک نسخهی مادربزرگانه برایتان بپیچیم.

دمنوش آویشن با عسل و لیموترش

همین دیشب بود که یک فنجان از این دمنوش را یک نفس سر کشیدم. راستش را بخواهید طعم آن اصلاً تعریفی نداشت اما خیلی بهتر از خوردن آنتیبیوتیکهایی است پدر معده را در میاورند. البته میتوانید طعم آویشن را با اضافه کردن یک قاشق عسل و آب لیموترش بهتر کنید. باید بدانید که آویشن خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی دارد و برای همین یک شربت اکسپکتورانت طبیعی فوقالعاده است. برای این کار یک قاشق چایخوری آویشن را در یک لیوان کوچک آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. اضافه کردن عسل به این دمنوش برای گلو درد خوب است به خاطر اینکه باعث تسکین گلو میشود.

یکی از شربتهای خوشمزهی دورهی سرماخوردگی همان عسل و لیموترش معروف است. خیلی ساده عسل و آب لیموترش را با هم مخلوط کرده و مقدار کمی آب جوش روی آن بریزید. هم بزنید و میل کنید

مریمگلی، عسل و ریشه زنجبیل

مریمگلی یکی دیگر از گیاهان مورد علاقهی مادربزرگهاست. کافی است سری به عطاری بزنید و کمی برگ مریمگلی تهیه کنید. دمنوش این گیاه با عسل نیز برای تسکین گلودرد و درمان سرماخوردگی فوقالعاده است. همچنین میتوانید با ریشهی زنجبیل نیز جوشانده درست کنید. برای این کار کافی ست مقداری ریشه زنجبیل را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. مقداری عسل به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود و نوش جان کنید.
سوپ سیر و پیاز

پیاز را دریابید

اول از همه یک سوپ پیاز اساسی برای خود درست کنید. پیاز حاوی آنتیاکسیدانهاست و خواص ضدعفونیکنندگی و ضدالتهابی دارد. علاوه بر مصرف سوپ آن توصیه میکنیم یک عدد پیاز را نصف کرده و داخل نعلبکی در اتاق قرار دهید. با همین کار ساده خدمت زیادی به دستگاه تنفسیتان میکنید و مدت زمان سرماخوردگی کوتاهتر میشود.

عسل، لیموترش، دارچین و چوب میخک

یکی از شربتهای خوشمزهی دورهی سرماخوردگی همان عسل و لیموترش معروف است. خیلی ساده عسل و آب لیموترش را با هم مخلوط کرده و مقدار کمی آب جوش روی آن بریزید. هم بزنید و میل کنید. عسل و لیموترش هر دو خواص ضدعفونیکنندگی دارند. برای اینکه خواص شربت خانگیتان را بیشتر کنید مقداری دارچین یا چوب میخک هم به آن اضافه کنید. این شربت برای درمان گلودرد فوقالعاده است.

آب و مایعات زیادی بنوشید

آب زیادی بنوشید. یعنی دو لیتر آب در روز تا ویروس وارد دستگاه گوارشتان شده و دفع شود. اگر آب ننوشید مخاطتان خشک میشود و ویروس به آنها میچسبد. برای همین هم به این زودیها از بدنتان خارج نمیشود. از نوشیدن مایعات مفید دیگر مانند سوپ مرغ، آب میوههای طبیعی و چای سبز و غیره غافل نشوید. چند قطره آب لیموترش در آب بچکانید و کنار دستتان قرار دهید و هر از گاهی یک جرعه بنوشید تا گلویتان خشک نشود.

دوش آب گرم را فراموش نکنید

وقتی سرما میخورید به طور مرتب دستهایتان را شستشو دهید تا ویروسها منتقل نشوند. یک دوش آب گرم برایتان بسیار مفید است.

قرقره کنید

با آب نمک قرقره کنید. میتوانید مقداری جوششیرین را در آب حل کرده و با آن نیز قرقره کنید. سعی کنید دماغتان را هم شستشو دهید. اخیراً محققان به این نتیجه رسیدهاند که قرقره کردن با آسپرین هم برای تسکین گلو درد مفید است. برای این کار دو عدد قرص آسپرین را در آب حل کرده و قرقره کنید. کار دیگری که خوشمزهتر از همه اینهاست این است که با عسل قرقره کرده و قورت دهید.

آبنباتهای سرد را دریابید

به داروخانهی سر کوچهتان سری بزنید و از این آبنبات سردهای مخصوص گلودرد تهیه کنید. این آبنباتها در طعمهای مختلف وجود دارند مانند طعم اکالیپتوس، پرتقالی، نعنایی و غیره.

ویتامین C میل کنید

با وجود اینکه برخی از محققان معتقدند مصرف ویتامین C در زمان سرماخوردگی تأثیر چندانی ندارد اما برای رفع بیحالی و کوتاهتر شدن دورهی سرماخوردگی بهتر است به سراغ این ویتامین بروید. توصیه میکنیم هر روز صبح 250 میلیگرم یا 1 گرم ویتامین C بخورید. توجه داشته باشید که بهتر است ویتامینتان را صبحها مصرف کنید.
برای اینکه خیلی زود از شر سرماخوردگی خلاص شوید باید مجاری تنفسیتان را تمیز کنید. برای این کار هیچچیز به اندازهی بخور مفید نیست. کافی است دو تا سه لیوان آب بجوشانید و در آن چند قطره اسانس اکالیپتوس بریزید. البته میتوانید از آویشن نیز استفاده کنید.
آب زیادی بنوشید. یعنی دو لیتر آب در روز تا ویروس وارد دستگاه گوارشتان شده و دفع شود. اگر آب ننوشید مخاطتان خشک میشود و ویروس به آنها میچسبد تا جایی که میشود استراحت بهترین درمان سرماخوردگی استراحت است. در این صورت هم خودتان زودتر خوب میشوید و هم اینکه بیماریتان را به بقیه نمیدهید. سرماخوردگی باعث ایجاد احساس خستگی میشود. بدن مجبور است که با ویروسها مقابله کند. برای همین هر چه بیشتر استراحت کنید برایتان بهتر است.

پماد اکالیپتوس هم مفید است

برای اینکه سینهتان به اصطلاح نرم شود پماد اکالیپتوس بخرید و روی سینهتان مالیده ماساژ دهید.

اگر تب شدید داشتید

اگر تب شدید داشتید و بعد از یکی دو روز از این روشهای طبیعی استفاده کردید اما بهبودی در علائم سرماخوردگیتان مشاهده نکردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

پزشکی

 

 

منبع :انجمن عروسانه