بیشتر بیماری هایی که در ناحیه دهان آشکار می شوند به چند دلیل اساسی از جمله  میکروب‌ها، بیماریهای سیستم ایمنی بدن، تحریکات ناشی از اجسام خارجی، تظاهرات دهانی بیماری‌های سیستمیک و ضایعات سرطانی و پیش سرطانی  بروز پیدا می کنند.

روشهای اصولی پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان

خبر خوبی که در این زمینه وجود دارد آن است که خوشبختانه اغلب ضایعات بافت‌های دهان در گروه ضایعات غیر سرطانی می‌باشند ولیکن با تغییرات زندگی و عادات مرتبط با نحوه زندگی متاسفانه تعداد افراد که برای آن‌ها در ناحیه دهان ضایعات سرطانی تشخیص داده می‌شود در جوامع مدرن امروزی رو به افزایش است. بنابراین آگاهی دادن وتشویق افراد برای پیدا کردن روشهای پیشگیری ازایجاد چنین ضایعاتی اهمیت زیادی دارد. درمرحله اول نخستین دشمن شماسیگار کشیدن است. اگر واقعا مایل هستید که بطور قابل توجهی از امکان ابتلا شدن به سرطان دهان دور شوید بایستی از این عادت بد دوری کنید.

این نکته برای افرادی که دارای سابقه فامیلی مرتبط با موضوع هستند اهمیت چند برابری دارد. بر اساس مطالعات متعدد سیگار مهم‌ترین عامل خطر برای ایجاد ضایعات سرطانی و پیش سرطانی در ناحیه لب و دهان است. اگر میزان اطلاع رسانی در جامعه افزایش یابد می‌توان امید وار بود که حداقل تعداد کمتری از افراد جوان یا نوجوان برای شروع این عادت بد تحریک شوند. مسئله شناخته شده بعدی رژیم غذایی متعادل است. اگر رژیم غذایی پر ویتامین، موادمغذی وسایر اجزا غذایی باارزش استفاده شودتمام سلول‌های مفید بدن از آن بهره‌مند می‌شوند. غذای خوب خوردن علاوه بر اینکه به سلامتی فیزیکی کمک می‌کند می‌تواندباعث شادابی و نشاط هم بشود. کم کردن میزان چربی باعث سلامت عروق شده و نتیجه آن رساندن غذای خوب و کافی به سلول‌ها و دفع مواد سمی از سلول‌ها بطور کامل و بهتر است. برای پیشگیری از سرطان‌های ناحیه دهان مصرف ویتامین‌های آ، ب، آی و سلنیوم بسیار مهم است. برای این منظور برای بررسی محتویات هر ماده غذایی بایستی به ارزش غذایی آن دقت نمایید.

برای دوری از تحریک بافت‌های دهان به دما، ترکیبات و نحوه مصرف مواد غذایی باید توجه کافی داشت. خوردن غذاهای بسیار سرد یا نوشیدنی‌های بسیار داغ بطور مداوم و عادتی اثرات مخربی بر سلول‌های مخاط دهان دارند. غذاهای پر ادویه و بخصوص تند نیز می‌توانند در ایجاد ضایعات پیش سرطانی تاثیرگذار باشند.

فاکتور بعدی بهداشت دهان صحیح است که باعث متعادل کردن باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در دهان می‌شود. این قارچ‌ها و باکتری‌ها همواره در محیط دهان حضور دارند ولی کاهش یا افزایش آن‌ها می‌تواند در بروز برخی از ضایعات تاثیر گذار باشد. رعایت بهداشت دهان ودندان باعث متعادل شدن منبع غذایی آن‌ها شده وتعداد آن‌ها را در حد طبیعی نگه می‌دارد.

 

dentaliau.ir